Taxa pe kilometru si GPS conectat direct la Fisc. Experimentele care ii infioara pe soferi

Guvernantii din cateva tari europene tatoneaza terenul in vederea implementarii unui nou sistem de taxare a soferilor, ce are in centru utilizarea efectiva a masinii.

Traficul extrem de aglomerat reprezinta o problema serioasa si tot mai presanta in zonele puternic urbanizate din intreaga lume. In acest context, tari precum Olanda, Finlanda si, recent, Belgia, au luat in calcul introducerea taxei pe kilometru - pay as you drive.

Pe langa distanta parcursa, proiectele prezentate tin cont si de factori precum intervalul orar in care masina este folosita sau gradul de poluare al vehiculului.

De asemenea, presupun existenta unui sistem permanent de monitorizare de tip Big Brother, atingerile aduse vietii private a soferilor constituind, de altfel, unul dintre cele mai criticate aspecte ale propunerilor.

Ideea taxarii fiecarui sofer in functie de distanta parcursa, indiferent de tipul drumului, a fost vehiculata de guvernul olandez la finele anului 2009, potrivit Time.

Olanda este tara care gazduieste cea mai aglomerata zona metropolitana din Europa - Amsterdam, Rotterdam, Utrecht si Haga -, in timp ce o mare parte din suprafata tarii se afla sub nivelul marii, astfel incat olandezii sunt sensibili la aspecte ca emisiile de dioxid de carbon si incalzirea globala.

Conform planului avut in vedere de autoritatile olandeze la acea vreme, fiecare proprietar auto trebuia sa cumpere un aparat GPS care sa transmita informatiile cu privire la distanta parcursa unei agentii fiscale, riscand in caz contrar o amenda.

In schimb, se avea in vedere suprimarea taxelor de drum si a celor percepute la vanzarea masinii, conform Deutsche Welle.

Taxa pe kilometru pentru o masina de familie a fost prevazuta la 3 centi pe kilometru pentru 2012, urmand sa creasca anual pana in 2018, cand ar fi ajuns, in medie, la 6,7 centi, avansand in functie de orele de varf si emisiile de dioxid de carbon.

Proiectul, aprobat de guvernul olandez in noiembrie 2009, trebuia sa fie implementat in 2012. Intre timp, guvernul a fost inlocuit, iar momentan nu exista informatii despre stadiul in care se afla acest demers.

Discutii asemanatoare exista si in Finlanda, unde, in decembrie anul trecut, un grup de lucru numit de Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor a lansat un raport in care este analizata posibilitatea introducerii unui sistem similar, au relatat FinnBay si Yle.

In Finlanda, ideea inlocuirii taxelor actuale - cele platite la achizitia unei masini si impozitul anual - cu taxa pe kilometru a pornit de la un sondaj realizat de Ministerul Transporturilor la inceputul acestui an, in cadrul caruia 57% dintre participanti s-au exprimat in favoarea avansarii de la taxa pe pretul de achizitie inspre forma unei taxe pe consum.

Proiectul propus are in vedere costuri diferentiate, in functie de tipul de masina utilizat, de exemplu.

Citeste mai departe

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Transformer de Botoșani. Cum face Valeriu Iftime trecerea de la patron la șef de județ

astăzi, 13:34

Proaspăt intrat în politică, prosperul om de afaceri Valeriu Iftime crede că nu este în incompatibilitate și în conflict de interese dacă își continuă contractele pe car...

Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul va oficia Sfânta Liturghie și va sfinți casa parohială la o parohie din Botoșani

astăzi, 13:21

În data de 19 octombrie 2024, în Parohia „Sfântul Nicolae” din comuna Bălușeni, județul Botoșani, va avea loc un eveniment deosebit pentru comunitate și anume sfinț...

Becali și-a făcut calculele: ”Gata, nu mai am emoţii cu play-off-ul. Câştigăm şi cu Botoşani!”

astăzi, 12:13

FCSB are două victorii şi două remize în ultimele patru etape ale campionatului, iar Gigi Becali, patronul echipei roș-albastre, a comentat despre rezultatele etapei. În etapa 11, C...