În acest an, persoanele cu venituri mici beneficiază de un ajutor de 1.400 de lei, bani pe care-i pot folosi pentru plata facturilor la energie, indiferent dacă vorbim despre cele curente sau restante.
Printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) vrea să modifice regulile acestui ajutor, printre altele, pentru a completa tipurile de energie vizate de sprijin și pentru a lămuri situația penalităților ce apar la plata cu întârziere a facturilor de energie.
În primul rând, proiectul de OUG al MIPE extinde tipurile de energie care fac obiectul sprijinului temporar acordat în 2023, introdus prin OUG 166/2022, scrie AvocatNet.ro.
Concret, în lista deja existentă a surselor de energie pentru care se poate folosi ajutorul de la stat acordat în acest an se vor introduce și butanul, rumegușul, cărbunele, brichetele sau alți combustibili lichizi sau solizi.
Acum, ajutorul de stat în valoare de 1.400 de lei poate fi folosit pentru plata facturilor la energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
De asemenea, se dorește clarificarea termenului “lemn de foc”. Mai precis, în categoria lemnului de foc va intra și lemnul rotund şi despicat de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 de centimetri, precum și alte materiale lemnoase și deșeuri de lemn care sunt destinate încălzirii locuințelor.
Se introduce, tot acum, și precizarea clară a perioadei de emitere a documentelor justificative, atunci când vine vorba despre achitarea în numerar a lemnelor de foc. Mai exact, pentru a putea fi acoperite din banii de la stat, facturile pentru lemnele de foc plătite în numerar vor trebui să fie emise începând cu august 2022 și până la data de 27 decembrie 2023 (acum e stabilit că sunt luate în calcul facturile emise începând cu august 2022, dar nu este stabilit și un termen maxim).
Apoi, este subliniat faptul că plățile pentru datoriile față de furnizorii de energie nu pot include penalități sau alte daune ori interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.
În plus, OUG 166/2022 va fi completată prin adăugarea unei proceduri de anulare/ emitere a cardului de energie, în cazul în care beneficiarul de sprijin își schimbă domiciliul ori reședința.
Astfel, beneficiarii de sprijin vor avea obligația de a înștiința Poşta Română în legătură cu schimbarea domiciliului ori reședinței. Acest lucru se va putea face direct la oficiile poștale, la poștaș sau prin telefon.
În cazul în care se schimbă domiciliul sau reședința, procedura de validare a eligibilității beneficiarului de sprijin se va relua, astfel încât să se vadă dacă noul loc de consum îi dă dreptul la ajutor și ce se întâmplă cu cardul emis deja pentru vechiul loc de consum (de principiu, se va anula).
Prin proiectul de față se stabilesc și situațiile în care furnizorii de energie vor fi obligați să restituie sumele primite prin mandat poștal. Astfel, vor fi returnate sumele care reprezintă penalități sau alte daune/ interese aferente cheltuielilor cu energia și cele suplimentare primite de furnizori din cauza erorilor apărute la efectuarea plăților prin mandat poștal.
În fine, OUG 166/2022 primește o altă nouă prevedere, care stabilește că, în cazul în care se constată că la momentul acordării sprijinului beneficiarul nu era eligibil pentru a primi banii de la stat, cardul de energie se anulează, iar sumele deja cheltuite de beneficiar se suportă din bugetul de stat.