Simpozionul "Pledoarie pentru carte si lectura intr-o lume informatizata" la Botosani - FOTO

Simpozionul "Pledoarie pentru carte si lectura intr-o lume informatizata" la Botosani - FOTO
Sambata, la Botosani, a avut loc cea de-a VIII-a editie a Simpozionului National de Didactica cu tema "Pledoarie pentru carte si lectura intr-o lume informatizata".

La evenimentul organizat de Scoala numarul 10 Botosani, impreuna cu Biblioteca Judeteana "Mihai Eminescu", Casa Corpului Didactic, sub egida Inspectoratului Scolar Judetean si a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, au participat 100 de cadre didactice din judet si din tara. Prezenta la acest eveniment, din partea Ministerului, a fost conf. univ. dr. Mina Maria Rusu.



Scopul acestei manifestari a fost acela de a se realiza un schimb de experienta din perspectiva programei, a manualelor si a pasiunii pentru lectura, care pierde tot mai mult teren in favoarea informatizarii. Multi dintre tinerii din ziua de azi inlocuiesc cartea cu computerul, iar interesul pentru lectura se indreapta mai mult catre zona informarii si a comunicarii.



Mina Maria Rusu le-a transmis cadrelor didactice prezente la Simpozion ca ar trebui sa fie mai flexibile si sa incerce sa se adapteze la noul tip de elevi-cititori.

"O cercetare realizata de Facultatea de Litere Bucuresti a demonstrat ca se citeste cam la aceeasi proportie ca si pana acum, dar noi, ca profesori, nu avem controlul lecturii elevilor, in afara cartilor tiparite pe care noi le recomandam a fi luate si care sunt evidentiate in fisa personala. Nu exista neaparat o criza a lecturii, poate mai curand exista o criza de adaptare a dascalului la noul tip de elev-cititor. Si daca e vorba despre criza atunci parerea mea este ca ar trebui dascalul in sine sa se acomodeze cu noul tip de lectura si sa poata accesa el insusi informatiile si sa citeasca precum citeste elevul lui. Poate fi un transfer de competenta, de lectura de la dascal spre elev si invers, in sensul ca dascalul poate sa transfere aceste competente de lectura din cartea tiparita, si sa preia din competenta de lectura pe Internet pe care o are elevul. Ideea este cum citim, pentru ce citim si ce rezultat are actul lecturii asupra noastra, ca profesor, si a elevului, ca cel care se intitiaza in domeniul culturii generale", a spus conf. univ. dr. Mina Maria Rusu.



Aceasta a mai spus ca studiul realizat de Universitatea din Bucuresti a reliefat si faptul ca exista o problema de evaluare a lecturii, din partea cadrului didactic.

"Problema cea mai importanta este sa ii dirijam spre ce gen de informatie sa mearga, spre ce tip de lectura sa se indrepte elevul. Nu sa-i interzicem sa scoata de pe Internet, aici este problema care ar putea duce la un moment dat chiar la un conflict intre generatii, generatia traditionalista si cea modernista. E dificil sa abandonam un stil care deja ne caracterizeaza si sa ne transformam, e mai greu sa faci ceva nou decat ceva ce stii sa faci la nivel de automatism, dar daca vrem calitate atunci trebuie sa fim flexibili si sa ne acomodam cu noua situatie, pentru ca timpul istoric ne-o cere", a precizat Mina Maria Rusu.

La randul sau, inspectorul soclar general Ada Macovei le-a transmis cadrelor didactice prezente la Simpozion, ca trebuie gasite modalitati eficiente de atragere a elevilor catre lectura, indiferent sub ce forma s-ar desfasura aceasta.

"La aceasta criza a lecturii, artificial creata, exista o solutie. Si solutia sunteti dumneavoastra. Am citit rezumatul titlurilor lucrarilor stiintifice pe care le veti prezenta si cred ca cei 100 de oameni prezenti la Simpozion si alte cateva sute care au scris pot influenta in bine soarta copiilor nostri, iar daca toate lucruruile pe care le-ati scris in lucrari sunt reale, inseamna ca si copiii nostri au viitor, un viitor mai bun decat cel pe care il defineste sumbru  un cadru didactic care este ceva mai traditionalist si ca in continuare se pot face si se pot obtine performante, atat din punct de vedere profesional, pentru dumneavoastra cat si pentru elevi. Nu ne plangem de performanta, judetul Botosani are in continuare copii extrem de valorosi, creatie a dumneavoastra si rodul muncii fiecaruia dintre ei. Nimic nu se poate face fara lectura si fara carte, nici fara cartea tiparita, nici fara cartea in format electronic de pe Internet, nici fara materialele pe care dumneavoastra cu greu le produceti pentru fiecare ora de curs, astfel incat nu putem spune ca vreunul dintre elevii nostri olimpici sau cu rezultate bune la invatatura a ajuns sa obtina performanta fara lectura", le-a spus Ada Macovei profesorilor cadrelor didactice prezente sambata in Aula Colegiului "A.T. Laurian".
 
In cadrul Simpozionului "Pledoarie pentru carte si lectura intr-o lume informatizata" au fost prezentate si o serie de lucrari stiintifice, pe sectiuni, in functie de tematica propusa de participanti.

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Ce frumuseți ascunde "Tărâmul Sfinților" din codrii Botoșanilor!

Duminică, 5 Mai 2024
338

Judeţul Botoşani devine gazda unui nou concept inedit, dar valoros pentru credincioşii ortodocşi. "Tărâmul Sfinților" este numele sub care se conturează acest periplu fascinant ...

Modelul Dacia care a spulberat orice concurență în Europa!

Duminică, 5 Mai 2024
533

Pe prima poziție a clasamentului înmatriculărilor de mașini din Europa la finalul primelor trei luni din 2024 se află modelul românesc Dacia Sandero.Dacia Sandero ocupă poziția &...

Valeriu Iftime, nemulțumit după ce Botoșani a remizat cu FC Voluntari: „Am fost mai buni!”

Duminică, 5 Mai 2024
966

O victorie ar fi fost extrem de importantă pentru Botoșani, având în vedere că ocupă locul 6 în playout, cu 25 de puncte obținute, la o lungime distanță de primul loc care duc...