În scrisoare, Botezatu face referire la situaţia profesorilor evaluatori de la simulările examenlor naţionale, care nu vor fi plătiţi pentru această activitate de evaluare, dar şi la alte probleme cu care se confruntă cei din sistemul de învăţământ.
Redăm mai jos scrisoarea deschisă a profesorului Daniel Botezatu:
"Stimaţi colegi,
Am ezitat mult înainte de a trimite această scrisoare deschisă, din mai multe motive. În primul rând, pentru că nu sunt sigur de faptul că scrisoarea îşi va atinge scopul, acela al sensibilizării celor îndrituiţi să rezolve probleme punctuale ale învăţământului. Să le rezolve, nu să le marginalizeze! În al doilea rând, pentru a nu a fi acuzat că scrisoarea este trimisă de pe poziţiile partizane ale unui partid politic din care fac parte. În al treilea şi nu în ultimul rând, la insistenţele multor colegi din învăţământ, prea timoraţi de eventualele consecinţe ale actului lor pentru a şi-l fi asumat public.
Despre ce este vorba? De pe la jumătatea lunii februarie până pe la jumătatea lui martie, elevii claselor a VIII-a, a XI-a şi a XII-a sunt în plină activitate de simulare a examenelor naţionale, evaluarea naţională, respectiv examenul de bacalaureat.
Elevilor li se adaugă majoritatea aproape absolută a profesorilor de gimnaziu şi de liceu, implicată în această simulare fie în calitatea de profesori asistenţi, fie de cea de corectori, fie de membri ai comisiilor de testare sau de evaluare, fie chiar de profesori cumulând aceste calităţi. Prin vocea ministrului de resort, guvernul a arătat, de la bun început, mă rog, abia cu puţine săptămâni în urmă, că activitatea cadrelor didactice nu va fi remunerată.
În schimb, în mărinimia sa, acelaşi ministru a promis că profesorii implicaţi în simulări vor beneficia
de timp liber şi de recuperare. Ştiu că în termeni medicali, recuperarea se face la puţin timp după o operaţie, un efort, o traumă etc., doar astfel atingându-şi scopul, acela al refacerii. În această logică, aceste zile ar trebui acordate cât mai curând. Lucru imposibil, însă, în condiţiile în care, se ştie, în învăţământ nu există zile libere în timpul semestrului, decât în situaţii excepţionale.
Rămâne, aşadar, ca aceste zile libere să fie acordate ca un supliment la concediul de odihnă din timpul vacanţei de vară. Halal recuperare. Şi aşa, majoritatea cadrelor didactice nu îşi efectuează toate zilele de concediu la care are dreptul, aşa că aceste două, trei zile date de minister sunt asemenea frecţiei la un picior de lemn. Domnule ministru, în absolut toate ţările din UE aceste activităţi transcend norma didactică şi sunt plătite corespunzător, adică dublu sau, dacă salariatul doreşte, sunt convertite în zile libere! Pe noi de ce nu ne-aţi întrebat? Ştiu, aţi discutat cu sindicatele, cel puţin aşa aţi afirmat, şi aţi convenit asupra acestei formule. Sindicatele, însă, au o atitudine extrem de pasivă de când cu guvernarea USL, ex USL, guvernarea Ponta, pe scurt.
În multe, foarte multe unităţi de învăţământ nu s-a mai organizat o şedinţă de ani de zile. Ani de zile! În mod normal, deciziile ar trebui să se ia democratic, de jos în sus. Noi, membrii de sindicat, să dăm mandat de reprezentare liderilor.
Care, cu acest mandat, să meargă la guvern şi să bată cu pumnul în masă. Cum bătea unul din foştii lideri naţionali pe masa lui Boc, de sărea apoi direct într-un guvern USL, pe postul chiar de ministru al educaţiei.
Liviu Pop e numele său. Cum striga un altul, de la celălalt sindicat, nemulţumit că nu l-a pus Boc ministru al educaţiei.
Şi, hop şi el în tabăra PSD, ca senator. Cătălin Croitoru e numele său, şi e unul dintre cei care, ca deputat PDL, au votat reducerea salariilor bugetarilor, inclusiv a profesorilor. Aţi mai auzit vreun lider sindical să se bată pentru suta de euro cuvenită nouă pentru achiziţionarea anuală de cărţi şi material didactic? Dar de readucerea în discuţie a tichetelor de vacanţă, sau de masă? De mai mulţi ani, din vina Abramburicăi de la Educaţie, care a creat precedentul, nu se mai acordă premiile Gh. Lazăr şi celelalte premii şi distincţii din învăţământ, care erau însoţite şi de nişte sume de bani. De abonamentele elevilor navetişti ce să mai spunem.
Trei elevi de la clasa unde sunt diriginte au primit abia ieri, 4 martie 2014, restanţele de decont pentru trecutul an şcolar. Au renunţat la banii de la MEC pentru acest an şcolar şi îşi decontează prin eforturi proprii transportul la şi de la şcoală. În tot acest timp, inspectorul şcolar general afirmă că
la nivelul judeţului Botoşani nu am avut nemulţumiri, vreau să vă spun că eu personal am fost printre aceşti evaluatori, ei chiar au spus că sunt foarte curioşi fiind subiecte unice la nivel naţional, să vadă elevii lor cum s-au prezentat. Aproape aceleaşi cuvinte în altă publicaţie locală: “Nu am avut nemulţumiri.
Evaluatorii au spus că au fost curioşi să vadă elevii lor cum s-au prezentat. Vor primi două-trei zile libere, în funcţie de numărul de lucrări. Este şi asta foarte bine. E o stimulare".
Seamănă mai mult cu o stimulare pavloviană, aş adăuga eu. Şi uite-aşa profesorii se transformă în câinele lui Pavlov.
Cum aud de-o simulare ştiu că-i rost de-o stimulare. Evident, cu o zi liberă, că nu costă! Cum eu merg în alt mediu educaţional decât cel al şefului educaţiei botoşănene, îi pot transmite că, măcar la nivel de municipii, Botoşani şi Dorohoi, există o mare nemulţumire a cadrelor didactice.
Tot orarul şcolilor a fost dat peste cap, în ciuda celor declarate către Mediafax de dumneavoastră, domnule Remus Pricopie, că nu va fi afectat programul şcolar. Spuneţi-i asta nepoţelului meu, elev la clasa pregătitoare, care în zilele simulării pentru evaluarea naţională a stat acasă, la fel ca şi colegii săi, din lipsă de spaţiu la şcoală.
Spuneţi-le colegilor mei din tot judeţul, care vin luni, miercuri şi vineri la supravegheat, dimineaţa, iar după-amiaza rămân la şcoală pentru a-şi face orele care erau, în mod normal, în programul de dimineaţă. Colegi foarte bucuroşi, vă asigur, de zilele de recuperare pe care le veţi oferi! De ce Dumnezeu nu corectează aceste lucrări profesorii de la clasă? Cei care îşi cunosc elevii cel mai bine şi le pot explica, individual, ce a greşit fiecare dintre ei? Asistat, eventual, de un alt profesor din şcoală, pentru a doua corectură.
Ce relevanţă mai au aceste lucrări dacă vor fi aduse la două săptămâni după ce le-au dat elevii? Un calcul simplu arată că din 19 februarie, data primei simulări la evaluarea naţională, până pe 7 martie, când vor fi făcute cunoscute rezultatele, au trecut două săptămâni şi câteva zile. Vor mai trece câteva zile până când lucrările vor ajunge din centrele de notare la profesorii de la clasă. Apoi, alte câteva zile, necesare profesorului să citească personal fiecare lucrare, pentru a le putea arăta elevilor ce şi cum au greşit. O misiune extrem de grea, pentru că pe teze nu s-au făcut corecturi.
Aşadar, trebuie citite şi borderourile de notare. Iar dacă eşti profesor la mai multe clase de-a VIII-a, de-a XI-a sau de-a XII-a, mai mare plăcerea! Asta după ce tu însuţi ai corectat alte teze, din alte centre de evaluare, nu puţine, vreo 50-60 per capita de profesor.
A, uitasem că e şi perioada olimpiadelor, aşa că trebuie să lucrezi şi cu olimpicii, iar sâmbăta trebuie să participi la olimpiada de la specialitatea ta.
Profesorii de limba română cunosc situaţia, sâmbătă au avut olimpiada, iar duminica au fost chemaţi la corectat pentru evaluarea naţională. S-au relaxat deja, ştiu că guvernul se gândeşte la ei şi le va da, la vară, zile de refacere. Cât despre faptul că, la Istorie, elevii claselor a XI-a au simulat ceva ce nu este în programa pentru examenul de bacalaureat ce să mai spunem?
Refrenul ministerului e că astfel le vor fi verificate competenţele! Asta o facem noi curent, profesorii de la clasă, încă din primul an de liceu, nu era nevoie să fie chemaţi să simuleze jocul de fotbal când ei, la anul, vor fi examinaţi din baschet! Şi ca să nu fiu acuzat că nu am o poziţie constructivă, propunerea mea este ca participarea cadrelor didactice la aceste simulări să fie remunerată, iar perioada pentru simulări să fie stabilită în săptămâna
Să ştii mai multe, să fii mai bun! Să transmitem asta liderilor de sindicat care, la rându-le, să bată cu pumnul pe masa ministrului, care…este.
Mă grăbesc să închei scrisoarea, pentru că după-amiază mă aşteaptă circa 70 de teze pe care trebuie să le corectez. Oare câte zile de refacere înseamnă asta? Vom vedea. Să sperăm că actualii proaspăt reconfirmaţi guvernanţi nu vor simula şi la vară plata pentru participarea profesorilor la examenele naţionale.
Multă sănătate destinatarilor şi gânduri mai bune pentru dascălii ţării!
Cu respect, Prof. dr. Daniel Botezatu, profesor asistent luni şi profesor evaluator vineri. În rest, profesor la Colegiul Naţional
Mihai Eminescudin Botoşani"