În judeÅ£ul BotoÅŸani, de doi ani, autorităţile se chinuie, în zadar, să construiască un heliport, absolut necesar pentru transportul pacienÅ£ilor în stare gravă. Culmea, au la dispoziÅ£ie ÅŸi o finanÅ£are europeană constistentă, dar nu reuÅŸesc, din 2018, să facă rost de o bucată infimă de teren pentru realizarea proiectului.
În BotoÅŸani, elicopterele SMURD sunt solicitate aproape în fiecare zi pentru transportul pacienÅ£ilor în stare gravă către spitalele mari din Å£ară. Pentru piloÅ£i ÅŸi personal preluarea pacienÅ£ilor este o adevărată aventură. Elicopterele sunt nevoite să aterizeze pe un poligon vechi, de la marginea municipiului BotoÅŸani, folosit pentru pregătirea elevilor de la ÅŸcolile de ÅŸoferi.
Se poate ateriza doar în timpul zilei ÅŸi pe vreme bună. Tocmai de aceea autorităţile judeÅ£ene au accesat un proiect transfrontalier, România-Republica Moldova, pe fonduri europene, pentru realizarea ÅŸi la BotoÅŸani a unui heliport.
Practic este o pistă care permite elicopterelor SMURD să aterizeze în aproape orice condiÅ£ii ÅŸi totodată reduce timpii de intervenÅ£ie. DeÅŸi finanÅ£area a fost aprobată din anul 2018 nici până la ora actuală nu s-a făcut nimic pentru realizarea heliportului, scrie Adevărul.
Motivele sunt hilare ÅŸi parcă deja obiÅŸnuite pentru administraÅ£ia românească. Heliportul de la BotoÅŸani, bate pasul pe loc din cauza unei fâÅŸii de teren cu o lăţime de trei metri. Practic, atât mai trebuie să facă rost autorităţile pentru a respecta proiectul de construcÅ£ie al heliportului. De doi ani se poartă discuÅ£ii aproape interminabile, ÅŸefii de partide aruncă cu promisiuni, iar pacienÅ£ii în stare gravă ÅŸi personalul medical beneficiază de aceleaÅŸi condiÅ£ii precare.
Heliport într-un proiect de peste 40 de milioane de euro
Inspectoratul pentru SituaÅ£ii de Urgenţă BotoÅŸani a solicitat de mai multe ori autorităţilor un heliport pentru a uÅŸura activitatea SMURD ÅŸi mai ales pentru preluarea rapidă a pacienÅ£ilor în stare gravă, la orice oră din zi ÅŸi din noapte, fiind bine ÅŸtiut că orice minut de aÅŸteptare se poate dovedi fatal. Prilejul s-a ivit în anul 2018 atunci când a fost accesat un proiect transfrontalier România- Republica Moldova, cu fonduri europene prin Programul OperaÅ£ional Comun 2014-2020. În luna noiembrie a anului 2018 Comisia Europeană a aprobat finanÅ£area a patru mari proiecte de infrastructură în Basarabia ÅŸi România, printre care ÅŸi ÅŸapte piste de aterizare pentru elicoptere, trei în România, patru în Republica Moldova, mai arată Adevărul.
Pe listă, în România, se afla ÅŸi heliportul de la BotoÅŸani. Practic finanÅ£area a fost oferită, mai trebuia ca autorităţile din BotoÅŸani să pună la dispoziÅ£ie terenul ÅŸi să facă un proiect tehnic. Aici au început să apară probleme ÅŸi bâlbâielile.
Proiect blocat într-o fâÅŸie de pământ Inspectoratul pentru SituaÅ£ii de Urgenţă BotoÅŸani a pus la dispoziÅ£ie o bucată de teren pentru construirea heliportului, în apropierea sediului din municipiul BotoÅŸani. IniÅ£ial dimensiunile au fost acceptate. După un control ulterior al Inspectoratului General de AviaÅ£ie s-a ajuns la concluzia că una dintre laturile terenului ar trebuie să fie mai lată cu trei metri, pentru că nu ar asigura o suprafaţă de siguranţă.
De aici au început problemele iar proiectul trenează deja de aproape doi ani. Între timp au avut loc discuÅ£ii interminabile ajungându-se la concluzia că pentru a îndeplini criteriile, ar trebui luată aceea suprafaţă de la CFR Infrastructură.
„Acest proiect se blocase pe faptul că lipsea o suprafaţă de 1.353 de metri pătraÅ£i a heliportului, suprafaţă care se află în proprietatea CFR SA Infrastructură. În urma discuÅ£iilor cred că draft-ul de protocol de predare- primire între noi ÅŸi IGAV (Inspectoratul General al AviaÅ£iei) dar ÅŸi CFR Infrastructură a fost discutat chiar miercurea treacută, urmând să fie supus aprobării Consiliului de AdministraÅ£ie”, a precizat prefectul de BotoÅŸani, Dan Nechifor.
Totodată, ÅŸefii locali ai partidelor politice s-au întrecut în promisiuni privind realizarea heliportului, fără să se întâmple nimic concret până la această oră.
Proiectul riscă să fie compromis În urma acestor întârzieri, banii europeni riscă să fie pierduÅ£i pentru acest proiect, în cazul BotoÅŸaniului. AceÅŸtia ar putea fi redirecÅ£ionaÅ£i către Vaslui, acolo unde ar exista condiÅ£ii pentru realizarea acestuia. ReprezentanÅ£ii Consiliului JudeÅ£ean s-au arătat dispuÅŸi să finanÅ£eze din bugetul propriu construirea heliportului, dacă nu se mai dau banii europeni pentru această investiÅ£ie.
Când ÅŸi în ce condiÅ£ii, încă nu se ÅŸtie. Heliportul de la BotoÅŸani ar trebui să poată asigura aterizarea elicopterelor în cele mai bune condiÅ£ii chiar ÅŸi noaptea.
