Românii, "captivii" furnizorilor de utilităţi

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit peste cinci mii de reclamaţii de la consumatorii nemulţumiţi de serviciile oferite de furnizorii de gaze, electricitate, apă sau internet. Dintre acestea, 2.909 au fost reclamaţii care vizau serviciile de telefonie fixă şi mobilă, TV cablu şi internet. Alte 2.110 au vizat furnizorii de utilităţi, respectiv apă/canal, gaze, energie electrică sau energie termică.
Consum umflat

Potrivit consilierului preşedintelui ANPC, Paul Anghel, cel mai des reclamate aspecte sunt furnizarea serviciului sub parametrii prevăzuţi în contract, debranşarea abuzivă, cu continuarea facturării, discontinuitatea în furnizarea serviciului. Totodată, consumatorii au reclamat întârzierea în ceea ce priveşte emiterea de facturi, fapt care a condus la penalizarea consumatorului pentru neplata la scadenţă.

Cazuistica înregistrată de ANPC reţine şi reclamaţiile privind furnizarea apei calde la temperaturi scăzute, furnizarea agentului termic sub parametrii obligatorii
 sau facturarea incorectă a consumului.

Abonatul nu poate fi contactat

Furnizorii de telefonie fixă şi mobilă, de televiziune prin cablu şi internet au fost reclamaţi pentru întreruperi în funcţionare şi calitate necorespunzătoare a serviciilor. De asemenea, furnizorii au facturat incorect unele servicii, mai precis au facturat servicii de care consumatorul nu a beneficiat.

În plus, furnizorii au obiceiul de a modifica unilateral abonamentele sau de a rezilia contractele, precum şi de a refuza să încheie un contract, deşi emit facturi pentru serviciile prestate.  Lipsa semnalului, refuzul de înlocuire a decodorului defect, neintroducerea programului solicitat de consumator în lista de programe sunt alte cauze pentru care furnizorii au fost reclamaţi.

În urma controalelor efectuate, ca urmare a reclamaţiilor primite, ANPC a aplicat sancţiuni.

Întreruperea serviciului trebuie anunţată!

Oficialul ANPC spune că toate contractele de furnizare a serviciilor de utilitate sunt aprobate de autorităţile de reglementare în domeniu, respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).

Între furnizorul de utilităţi şi consumator există un contract, în conţinutul căruia există clauza privind înştiinţarea consumatorilor în cazul întreruperii furnizării serviciului. În cazul în care nu se respectă prevederea contractuală, furnizorul încalcă legislaţia privind protecţia consumatorilor, fiind pasibil de amendă contravenţională de la 2.500 la 25.000 lei.

Trei zile pentru reclamaţii!

Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori conţine o clauză referitoare la răspunderea operatorului economic faţă de consumatori. Astfel, în cazul în care întreruperea alimentării cu energie electrică vine la pachet cu arderea frigiderului sau a calculatorului, consumatorul poate face plângere scrisă la una dintre unităţile furnizorului, solicitând să fie despăgubit.

Sesizarea trebuie depusă în termen de cel mult trei zile de la producerea evenimentului.  

În cerere, trebuie specificat tipul aparatului avariat, condiţiile în care a avut loc incidentul şi ce defecţiune s-a produs.

N-ai factură, adio despăgubire!

Cererea trebuie însoţită de factura primită în momentul cumpărării bunului avariat.

În situaţia în care nu mai aveţi factura, nu veţi fi despăgubit. În plus, furnizorul este exonerat de orice răspundere dacă evenimentul s-a produs din cauze excepţionale, independente de voinţa lui.
 

Sursa: Evenimentul Zilei

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Campanie de informare a elevilor cu privire la normele de siguranță, desfășurată de jandarmi în Botoșani și în alte două localități!

Saturday, 7 September 2024

Activitatea s-a desfășurat în cadrul campaniei de informare „Școli în siguranță", premergătoare deschiderii anului școlar 2024 – 2025, și a constat în discu...

Transportul copiilor în mașină: Ce spune Codul Rutier!

Saturday, 7 September 2024

Dar, la fel de important, Codul Rutier stabilește de la ce vârstă au voie copiii în mașină, indiferent de locul pe care îl ocupă. Conform legii, copiii care nu au împli...

Valeriu Iftime: „Mergem înainte, la fel de hotărât!”

Saturday, 7 September 2024

Cam asta a fost reacția mea când am citit postarea doamnei Federovici, în care sunt acuzat de misoginism. Confuzie totală A trebuit să citesc de două ori ca să mă asigur că mintea n...