Ritul Luminii Sfinte asa cum este celebrat astazi la Ierusalim

Ritul Luminii Sfinte nu exista in Patriarhatul ortodox grec din Ierusalim sub forma unui typikon scris. Numai rugaciunea pentru primirea Luminii Sfinte exista intr-o forma tiparita. Patriarhul o citeste cat timp sta in Sfantul Kouvouklion (Edicul) dintr-un "phylladion " sau o carticica legata continand aceasta rugaciune tiparita (textul ei va fi redat mai jos in traducere). Originea acestei rugaciuni este necunoscuta. Restul slujbei este savarsit in conformitate cu traditiile transmise de la patriarh la patriarh pe cale orala sau prin insemnari liturgice disparate. Exista doua descrieri importante ale ritului, dupa care acesta poate fi reconstituit. Prima este cea a loannei Tsekoura, oferita mie de catre arhiepiscopul Timotheos al Lyddei, secretar principal al Patriarhiei Ierusalimului, si recomandata de catre Patriarhul Diodoros ca o sursa demna de incredere. Cea de-a doua este o colectie publicata de rapoarte confidentiale asupra status-quoului Tarii Sfinte alcatuita la sfarsitul anilor '20 ai secolului XX de catre Lionel Cust, ofiter districtual britanic in Ierusalim, si continand un apendice care descrie in putine detalii ceremonia Luminii Sfinte, "suprema ceremonie a Bisericii Rasaritene". Atat raportul lui Cust, cat si descrierea loannei Tsekoura prezinta in esenta aceeasi slujba, primul asa cum a observat-o in '20 ai secolului XX, cealalta asa cum este celebrata in deceniul actual [anii '90 ai secolului XX].

Pregatirile neliturgice pentru slujba

Tsekoura identifica doua evenimente care preced celebrarea actuala a ritului Luminii Sfinte din Sambata Mare. Intai de toate, Sfantul Mormant este perchezitionat, in al doilea rand el este sigilat. Scopul perchezitionarii este sa determine daca nu este nimic in camera Ediculului care sa poata fi folosit la aprinderea unei flacari si sa vada daca fiecare candela a fost stinsa. Potrivit Tsekourei, perchezitia dureaza o ora incepand de la ora 10 sambata dimineata si implica trei inspectii separate ale Mormantului. Ea este condusa de un paznic musulman stabilit pentru Sfantul Mormant si are loc in prezenta clericilor armeni, copti si iacobiti. La ora 11 usile ediculului sunt sigilate de catre garda musulmana care, dupa Cust, pune o banda alba printre cele doua manere ale usii si o sigileaza cu ceara. La sud de usa sta un cleric armean, la nord unul ortodox grec. Intre orele 11 si 12 dupa-amiaza, crestinii ortodocsi arabi isi desfasoara procesiunea lor zgomotoasa si necivilizata in jurul Ediculului, cantand cantece traditionale, populare, ridicand tineri barbati pe umerii lor si strigand slogane religioase.

Ceremonia liturgica
La pranz, Patriarhul grec ortodox paraseste palatul patriarhal si in dangatul sumbra al clopotelor intra in Biserica invierii si urca pe tronul patriarhal. Dupa Cust, clericii armeni, copti si iacobiti "fac apoi plecaciune si obtin permisiunea de a lua parte la ceremonie". De fapt, asa cum indica in mod corect Tsekoura, clericii acestor diferite comunitati religioase din Ierusalim nu cer sa participe la rit, ci saruta pur si simplu mana Patriarhului grec si cer permisiunea acestuia "de a primi Lumina Sfanta". Dupa aceasta scurta ceremonie, patriarhul se imbraca in toate vesmintele episcopale si incepe procesiunea in jurul ediculului, de regula "la ora 12.30". Patriarhul ortodox grec se apropie de edicul, precedat de prapuri si o cruce procesionala si de garzile musulmane care purtand toiege asemanatoare bastoanelor de plimbare folosite de episcopii ortodocsi rasariteni (rahdoi), deschid calea pentru el izbind podelele cu varfurile toiegelor in cadenta ritmica. Patriarhul este urmat de episcopi si de ceilalti clerici in timp ce corurile (unul cantand in greaca si celalalt in araba) canta: "Invierea Ta, Hristoase, Mantuitorule, ingerii o lauda in ceruri si pe noi pe pamant ne invredniceste cu inima curata sa te marim!".

Dupa o intreita inconjurare a Ediculului, procesiunea se opreste in fata Sfantului Mormant unde corurile si clericii canta imnul luminii de la vecernie, "Phos hilaron" sau "Lumina lina". Ceilalti clerici pleaca si patriarhul singur se apropie de intrarea in Sfantul Mormant, unde este insotit de catre episcopul armean si de catre diferite oficialitati civile. Patriarhul isi scoate vesmintele si mitra si se supune perchezitionarii din partea oficialitatilor civile, incluzand pe "primarul orasului Ierusalim si seful politiei", in scopul de a se determina faptul ca nu are chibrituri ori alte dispozitive cu care sa poata aprinde o lumanare. Dupa aceasta perchezitie, usa Sfantului Mormant este deschisa iar patriarhul, purtand o tunica alba simpla, intra inauntru insotit de episcopul armean. Usa este apoi inchisa.

In interiorul Sfantului Mormant, in prezenta episcopului armean, patriarhul ingenuncheaza inaintea dalei (de marmura) ce acopera mormantul pe care sta o candela neaprin-sa si o carticica cu rugaciunea Luminii Sfinte. Carticica e tinuta deschisa de o lumanare neaprinsa. Toate aceste lucruri sunt puse in Mormant mai dinainte, lor patriarhul le adauga patru manunchiuri de lumanari neaprinse, fiecare manunchi continand 33 de lumanari, si pe care el le ia cu sine in Mormant. Cu aceste patru manunchiuri de lumanari el transmite Lumina Sfanta. In lumina slaba a Ediculului, patriarhul incepe sa citeasca rugaciunea pentru primirea Luminii Sfinte:

"Stapane, Doamne, lisuse Hristoase, intelepciune incepatoare de lumina a Tatalui Cel fara de inceput. Care locuiesti intru lumina cea neapropiata, Care ai poruncit luminii sa straluceasca din intuneric, Care ai spus sa fie lumina si a fost lumina, Doamne, Datatorule de lumina care ne-ai scos din intunericul inselaciunii si ne-ai calauzit la lumina minunata a cunoasterii Tale, Care ai umplut de lumina si bucurie tot pamantul prin venirea Ta in trup aici si cele de dedesubt prin pogorarea Ta la iad dupa care Tu ai vestit lumina tuturor neamurilor prin sfintii Tai Apostoli, Tie Iti multumim ca prin credinta cea dreapta ne-ai scos din intuneric la lumina si ne-am facut fii ai luminii prin Sfantul Botez si am vazut slava Ta plina de har si adevar (Ioan 1, 14). Dar445 o, Datatorule de lumina Doamne, Care esti lumina vazuta de cei care au stat in intuneric; [...] Stapane Doamne, Care esti Lumina cea adevarata care luminezi pe tot omul care vine in lume (loan 1, 9), singura Lumina a lumii si lumina vietii oamenilor, de a Carui slava este plin tot universul, caci Tu ai venit ca lumina in lume prin pogorarea Ta in trup, desi lumea a iubit intunericul mai mult decat lumina. Datatorule de lumina, Doamne, asculta-ne pe noi pacatosii si nevrednicii robii Tai, care in acest ceas stam langa acest Preasfant si de-lumina-purtator Mormant si ne primeste pe noi care cinstim Patimirile Tale curate, preasfanta Ta rastignire, moartea Ta de bunavoie si punerea si ingroparea trupului Tau cel fara de viata in acest prea-cinstit Mormant al Tau, si invierea Ta de a treia zi pe care incepem sa o praznuim cu bucurie, pomenind pogorarea Ta la iad prin care ca un Stapan ai slobozit prin stralucirea Dumnezeirii Tale sufletele dreptilor tinute acolo umpland cele mai de jos de lumina.

De aceea praznuind cu inima plina de bucurie si cu duhovniceasca bucurie in aceasta preabinecuvantata sambata, preamantuitoarele taine implinite intr-un mod dumnezeiesc, potrivit  Tie, pe pamant si sub pamant, pomenind adevarata lumina lina [vesela] si de dorit care a stralucit dumnezeieste peste acestia in cele mai de jos si intr-un chip dumnezeiesc a stralucit din Mormant, facem vadita Lumina care arata Teofania Ta, Cel care ai venit in lume pentru noi. Caci asa cum in aceasta noapte mantuitoare si stralucitoare toate se umplu de lumina, cerul si pamantul si cele de dedesubt prin taina fericitoare a pogorarii Tale la iad si invierea Ta cea de a treia zi din mormant, cei ce primesc cu evlavie din aceasta Lumina neincetat aprinsa si pururea stralucitoare o trec celor ce cred in Tine, Lumina cea adevarata, si noi Te chemam si Te rugam, Preasfinte Stapane ca sa arati acest dar de sfintire plin de harul Tau dumnezeiesc prin harul Preasfantului si de-viata-purta-torului Tau Mormant si sa binecuvantezi si sa sfintesti pe cei ce se ating de ea cu cucernicie, slobozindu-i de intunericul patimilor, si sa ne faci vrednici de preastralu-citoarele Tale salasuri unde straluceste lumina cea neinserata a Dumnezeirii Tale. Da-le, Doamne, sanatate si viata buna, umple casele lor de tot binele. Datatorule-de-lumina, Stapane, asculta-ma pe mine pacatosul in acest ceas si da-ne noua si lor sa umblam in Lumina Ta si sa locuim in ea cat timp vom avea lumina vietii de fata. Fa, Doamne, ca lumina faptelor noastre bune sa lumineze inaintea oamenilor, ca ei sa Te slaveasca pe Tine impreuna cu Cel fara de inceput al Tau Parinte si Duhul Tau Cel Sfant.

Caci Tu ne-ai asezat lumina neamurilor ca sa luminam pe cei ce umbla intru intuneric, dar lucrand raul am iubit intunericul mai mult decat lumina, caci oricine face raul uraste lumina, dupa cuvantul Tau cel nemincinos. De aceea pacatuind, ne poticnim zilnic pentru ca um-blam in intuneric. Da-ne sa vietuim restul zilelor noastre cu ochii mintii luminati. Da-ne sa umblam ca fii ai luminii in lumina poruncilor Tale, albeste vesmantul stralucitor al Sfantului Botez pe care l-am innegrit cu faptele noastre, Cel ce Te imbraci cu lumina ca si cu o haina. Da-ne sa imbracam armele luminii ca sa indepartam pe stapanul intunericului ce se preface in inger al luminii. Doamne, asa cum in aceasta zi ai stralucit lumina celor ce sedeau in intuneric si in umbra mortii, tot asa straluceste in inimile noastre lumina Ta neinserata, ca stralucind cu lumina aceasta si arzand in credinta, sa Te slavim pe Tine, singura Lumina lina a Luminii celei datatoare de lumina in veci. Amin".

Cand, in urma rugaciunii patriarhului, Lumina Sfanta se arata, ea aprinde candela de pe Sfantul Mormant impreuna cu cele patru legaturi de lumanari pe care acesta le-a luat cu sine in mormant. Apoi el se intoarce si merge in Capela ingerului unde da unul din manunchiuri episcopului armean, apoi de la una din deschizaturile Ediculului da Lumina Sfanta unui preot arab ortodox care o duce in biserica Anastasis pentru a o imparti acolo credinciosilor. De la cealalta deschizatura, inmaneaza un alt manunchi de lumanari, asa ca Lumina Sfanta poate fi luata de patriarhul armean. Apoi bate la usa Sfantului Mormant si cand aceasta este deschisa, el si episcopul armean trec flacara clericilor copti si iacobiti si celorlalti care asteapta afara. Biserica se umple de lumina lumanarilor credinciosilor pe masura ce flacara este trecuta de la o persoana la alta. O mare rumoare domneste acum printre oameni. Patriarhul se intoarce apoi la resedinta sa. Ritul Luminii Sfinte asa cum este celebrat astazi la Ierusalim este in esenta aceeasi ceremonie descrisa de calugarul rus parintele Parfeni, in 1846 cand, ritul a ajuns la ceea ce era, mai mult sau mai putin, forma sa finala.

Ar putea fi util sa incheiem descrierea noastra privitoare la ritul contemporan comparandu-l cu ceremonia descrisa de Parfeni, pentru a stabili cel putin un secol si jumatate de practica constanta. In tabelul de mai jos trasaturile ceremoniei, asa cum au fost descrise in 1846, sunt tiparite obisnuit. Trasaturile ritului actual sunt redate cu caractere cursive.

Stingerea si pregatirile candelelor in Sfantul Mormant si in bisericile inconjuratoare
Stingerea si pregatirile candelelor in Sfantul Mormant perchezitionat si sigilat
Adunarea credinciosilor in Anastasis
Credinciosii prezenti in Anastasis, procesiunea populara a arabilor
*
Procesiunea intreita in jurul ediculului Mormantului pe la ora 2 p.m.
Procesiunea intreita in jurul ediculului Mormantului pe la ora 12.30 p.m.
Patriarhul (in acest caz un Mitropolit reprezentandu-l pe Patriarh) este dezbracat
Patriarhul insotit de Episcopul armean dezbracat si perchezitionat
*
Sigiliile Mormantului sunt rupte si Patriarhul intra
Sigiliile Mormantului sunt rupte si Patriarhul intra insotit de Episcopul armean
*
Lumina apare brusc din Mormant si din Altarul Bisericii Anastasis umpland eventual intreaga biserica
*
Lumina impartita prin orificiile ediculului si apoi de catre Patriarh de la usa Sfantului Mormant, ortodocsilor si armenilor
Lumina impartita prin orificiile ediculului si apoi de catre Patriarh si Episcopul armean de la usa Sfantului Mormant ortodocsilor si armenilor
*
Mare zarva printre credinciosi (chiar musulmani) Mare zarva printre credinciosi in ritul actual al Luminii Sfinte exista doua adaosuri semnificative la serviciul pe care le-a descris Parfeni. Primul, neliturgic, este perchezitionarea Mormantului inaintea ceremoniei si, respectiv, a persoanei Patriarhului inainte ca el sa intre in Sfantul Mormant. Cel de-al doilea, un important adaos liturgic, este rugaciunea Patriarhului inaintea primirii Luminii Sfinte. Cea mai timpurie marturie pentru aceste elemente ale ritului este relatarea parintelui Mitrofan.

Auxentios al Foticeii
Extras din volumul "Lumina Sfanta de Paste de la Ierusalim", Ed. Deisis

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Week-end cu zeci de permise suspendate și sute de botoșăneni sancționați!

Monday, 4 November 2024

În weekendul care a trecut, polițiștii botoșăneni au acționat pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, intervenind la peste 100 de evenimente, majoritatea sesizate prin apel l...

Liviu Ciobotariu, după ce Botoșani a ajuns la 3 înfrângeri consecutive: ”Eu sunt responsabil de rezultat!”

Monday, 4 November 2024

Singurul gol al partidei a fost marcat de către Jordan Gele, în minutul 59, din pasa lui Florin Purece. ”Eu sunt responsabil de rezultat” Botoșani a ajuns la trei înfr&...

Expoziția comemorativă „Eugen Ispir (1909-1974) – 50 de ani fără artist”, la Galeriile de Artă „Ștefan Luchianˮ Botoșani!

Monday, 4 November 2024

Muzeul Județean Botoșani organizează, în spațiul Galeriilor de Artă „Ștefan Luchianˮ Botoșani, expoziția comemorativă „Eugen Ispir (1909-1974) – 50 de ani fără arti...