Reorganizarea Fiscului continua: cum vor functiona directiile regionale ale finantelor publice

Un nou act normativ va reglementa organizarea ANAF, dupa ce Guvernul a initiat, inca din luna iunie, un amplu proces de restructurare a institutiei. Reorganizarea ANAF presupune desfiintarea celor 42 de directii teritoriale judetene in acelasi timp cu infiintarea unor structuri noi in organigrama autoritatii fiscale.   

Reorganizarea ANAF a inceput in luna iunie, cand Guvernul a aprobat OUG nr. 74/2013 care prevede restructurarea din temelii a agentiei. Una dintre principalele modificari prevazute in actul normativ este desfiintarea celor 42 de directii judetene ale finantelor publice si infiintarea in locul acestora a unor directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde celor opt regiuni de dezvoltare ale Romaniei. Practic, noile directii regionale se vor infiinta prin transformarea directiilor generale a finantelor publice dintr-un judet, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale judetene ale finantelor publice din aria de competenta.  

Pe langa desfiintarea finantelor publice locale, ordonanta de urgenta stabileste ca Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor se reorganizeaza ca structuri fara personalitate juridica in cadrul ANAF, urmand ca atributiile celor doua structuri sa fie preluate de un nou organism, Directia Generala Antifrauda Fiscala.  

De asemenea, actul normativ prevede infiintarea, tot in cadrul autoritatii fiscale, a Directiei generale a vamilor, care se va ocupa de coordonarea directiilor regionale vamale.  

Avand in vedere schimbarile care urmeaza sa se produca in structura Fiscului, AvocatNet.ro a realizat, recent, un material prin care a analizat daca aceste modificari vor avea consecinte asupra contribuabililor. Specialistii contactati de AvocatNet.ro au precizat ca procesul nu este de natura sa afecteze contribuabilii si nici nu ar trebui sa ingreuneze procedurile fiscale. Acestia au subliniat ca dintre toate modificarile care urmeaza sa se produca la nivelul Fiscului, infiintarea Directiei generale antifrauda fiscala este cea mai consistenta masura din perspectiva consecintelor juridice.   Pentru a implementa restructurarea ANAF, guvernantii au lansat in dezbatere publica un proiect de hotarare prin care cadrul actual de organizare si functionare a Fiscului va putea fi corelat cu dispozitiile OUG nr. 74/2013. Elaborarea unui nou act normativ era necesara pentru ca documentul vechi care reglementeaza activitatea autoritatii fiscale nu mai are aplicabilitate, in conditiile in care guvernantii au aprobat ordonanta de urgenta privind reorganizarea ANAF.  

Noul act normativ specifica in mod concret cum vor fi puse in practica masurile de restructurare a Fiscului. Ca si pana in prezent, ANAF isi va mentine atributiile in domeniul fiscal, vamal, al prevenirii si combaterii evaziunii fiscale si cel al fraudei fiscale si vamale.  

Cum vor fi organizate directiile generale regionale?  

Proiectul aflat in dezbatere publica precizeaza ca la nivel teritorial urmeaza sa fie creat un nou palier ierarhic, care va cuprinde in subordine toate structurile fiscale judetene, administrative si municipale. Astfel, activitatea Fiscului de la nivel teritorial urmeaza sa fie reorganizata in opt directii generale regionale care vor prelua activitatea si competentele celor 42 de directii generale ale finantelor publice absorbite din aria de competenta, precum si a tuturor structurilor teritoriale subordonate acestora.  

In subordinea directiilor generale regionale, urmeaza sa functioneze administratiile judetene, prin reorganizarea administratiilor municipale constituite la nivelul municipiilor resedinta de judet.  

In subordinea administratiilor judetene, la nivelul municipiilor (altele decat cele resedinta de judet) si oraselor pot sa functioneze servicii fiscale municipale si orasenesti, prin reorganizarea administratiilor municipale (altele decat cele resedinta de judet) si orasenesti. Tot in subordinea administratiilor judetene mai pot sa functioneze, la nivelul comunelor, si birouri fiscale comunale, prin reorganizarea administratiilor comunale, conform proiectului de act normativ.  

Care va fi structura Directiei generale antifrauda fiscala?  

O alta modificare, prevazuta in planul de reorganizare al ANAF, este infiintarea Directiei generale antifrauda fiscala. Aceasta directie urmeaza sa functioneze ca o directie specializata de control si va avea atributii de prevenire si de combatere a evaziunii fiscale si a fraudei fiscale si vamale, potrivit proiectului de act normativ.  

In cadrul structurii centrale a Directiei generale antifrauda fiscala urmeaza sa functioneaza Directia de combatere a fraudelor, care va acorda suport tehnic de specialitate procurorului in efectuarea urmaririi penale in cauzele avand ca obiect infractiuni economico-financiare, conform documentului citat. In acest scop, inspectorii antifrauda din cadrul acestei directii sunt detasati in cadrul parchetelor pe posturi de specialisti.  

Totodata, in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala urmeaza sa functioneze directii regionale antifrauda fiscala, conduse de inspectori generali adjuncti antifrauda.  

Inspectorul general antifrauda va fi sprijinit in activitatea de conducere a Directiei generale antifrauda fiscala de inspectori generali adjuncti antifrauda, care efectueaza operatiuni de control.  

Documentul mai precizeaza ca la orice actiune de control participa minimum doi inspectori antifrauda, dar in cazul in care actiunile au un grad sporit de periculozitate, Directia urmeaza sa incheie protocoale cu Ministerul de Interne, astfel incat echipele de inspectori antifrauda sa fie insotite de echipe specializate de interventie.  

Cum va functiona Directia generala a vamilor?  

Ca urmare a reorganizarii ANAF, urmeaza sa fie infiintata, in cadrul autoritatii fiscale, Directia generala a vamilor. Aceasta entitate, va coordona si va controla activitatea directiilor regionale vamale, a birourilor vamale de interior si a birourilor vamale de frontiera, potrivit proiectului aflat in dezbatere publica.  

Directiile regionale vamale urmeaza sa coordoneze si sa indrume birourile vamale de frontiera aflate in subordinea Directiei generale a vamilor, iar birourile vamale de interior se vor organiza si vor functiona in subordinea directiilor regionale vamale.    

Sursa avocatnet.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Accident în județul vecin cu șase persoane, un minor de 16 ani a ajuns la spital! (Foto)

astăzi, 19:34

Un accident rutier a avut loc, duminică seară, pe raza localității Vicovu de Jos, în județul Suceava. Au fost implicate două autoturisme. Pompierii militari din cadrul subunităților R...

Sindicaliștii din educație propun ca dosarele de burse sociale să fie făcute de primării!

astăzi, 18:00

Reprezentanții celor trei federații sindicale din învățământ au avut o întâlnire, vineri, cu noul ministru al Educației și Cercetării, Daniel David, pentru a discuta pr...

Element de muniție neexplodat, găsit într-o pădure din Botoșani!

astăzi, 17:29

Un element de muniție rămas neexplodat din timpul conflictelor armate, a fost descoperit, în această după-amiază, într-o pădure din localitatea Horlăceni, de un bărbat pasionat de ...