Reguli noi care îi privesc pe managerii de spitale!

Guvernul a adoptat, miercuri, o Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, care aduce schimbări importante în privința selectării managerilor unităților sanitare publice, prin eliminarea restricțiilor privind participarea la concurs și deschiderea competiției în selectarea celor mai competenți directori.

Prin această ordonanță de urgență se lărgeşte sfera persoanelor care pot ocupa această funcţie. De acum, selecția managerilor se poate face și din rândul altor categorii de specialişti cu experienţă şi abilităţi de conducere dovedite. Până în acest moment, exista obligaţia managerilor din spitalele clinice de a fi cadru universitar sau medic primar. Această măsură îngrădea în mod nejustificat accesul la această funcţie, cu consecinţe negative în procesul de selecţie pentru ocuparea acestei funcţii şi în desfășurarea activității de management.

Pentru a asigura o conducere cât mai profesionistă a spitalelor, au fost extinse și incompatibilitățile pentru manager şi ceilalţi membri ai comitetului director (director medical, director financiar-contabil şi,  în spitalele cu peste 400 de paturi, directorul de îngrijiri). Astfel, aceste funcții devin incompatibile cu cele de conducere, administrare şi control la nivelul partidelor politice sau al societăţilor comerciale.

De asemenea, este extins conflictul de interese pentru persoanele din conducerea spitalelor şi cu:
  • deţinerea de către soţul/soţia, rudele ori afinii până la gradul al IV-lea inclusiv ai managerului, a funcţiei de membru în comitetul director, şef de secţie, laborator sau serviciu medical sau a unei alte funcţii de conducere, inclusiv de natură administrativă, în cadrul spitalului la care persoana în cauză exercită funcţia de manager;
  • alte situaţii în care managerul, soţul/soţia, rudele ori afinii managerului până la gradul al IV-lea inclusiv au un interes de natură patrimonială care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei de manager.
În plus, un manager sau membrii comitetului director nu vor avea voie să primească finanțare pentru activităţile didactice sau de cercetare ştiinţifică din partea furnizorilor de bunuri şi servicii ai spitalului. O eventuală finanţare ar putea afecta exercitarea funcţiei de manager în condiţii de imparţialitate, existând riscul avantajării sub diverse forme a respectivilor furnizori în relaţia cu spitalul.

Pentru șefii de secții vor fi organizate concursuri, deoarece aceasta reprezintă metoda cea mai obiectivă şi transparentă pentru desemnarea celei mai potrivite persoane pentru ocuparea acestor funcţii.

Potrivit actului normativ, condițiile de exercitare a activităților de manager vor fi stabilite prin ordin al ministrului sănătății și prin contractul de management.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Povestea tânărului cu origini botoșănene, care s-a trezit paralizat pe un pat de spital: „Stai liniștit, va fi bine” (Foto)

Wednesday, 19 November 2025

Pe Florin Mureșan nu-l recunoști prima dată după voce sau după zâmbet, deși amândouă îți rămân în minte. Îl recunoști după felul în care îți...

Șefă de promoție în Școala Militară, s-a alăturat Batalionului din Botoșani!

Wednesday, 19 November 2025

𝐌𝐚𝐭𝐞𝐢 𝐈𝐮𝐥𝐢𝐚𝐧𝐚-𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚, șefă de promoție în Școala Militară, a ales Batalionul din Botoșani pentru continuarea carierei. Dintr...

Exod masiv în Ucraina: Valuri de refugiați către țările din UE, după relaxarea regulilor de ieșire din țară!

Wednesday, 19 November 2025

Numărul ucrainenilor care fug de războiul cu Rusia pentru a căuta siguranţă în ţările Uniunii Europene a crescut la cel mai înalt nivel din ultimii doi ani, după ce Kievul a modifi...