Clienții care nu plătesc facturile la energie electrică și la gaze naturale vor putea fi din nou debranșați. Guvernul a renunțat la măsura de protecție acordată consumatorilor, pe durata stării de alertă, după ce numărul restanțierilor s-a dublat în decurs de un an, iar valoarea sumelor neîncasate a atins nivelul record de 250 de milioane de lei.
Clienții rău-platnici trebuie să achite facturile restante la energie electrică și gaze naturale în maximum 3 luni. În caz contrar, distribuitorii au din nou posibilitatea legală să-i deconecteze de la rețea.
În mai 2020, guvernul a interzis distribuitorilor de energie să debranșeze clienții, pe durata stării de alertă. Acum, Executivul a renunțat la măsură după ce furnizorii au reclamat că numărul restanțierilor s-a dublat în decurs de un an.
VIRGIL POPESCU, ministrul Energiei: “Nivelul soldului de facturi neplătite a crescut nepermis de mult. Din informaţiile din piață, există inclusiv clienţi care abuzează practic de această reglementare, având lichidităţi financiare şi preferând să plătească cu întârziere sau să amâne plata datoriilor. Or, în condiţiile în care avem creştere economică, nu cred că mai este util să menţinem această prevedere legală.”
ION LUNGU, preşedinte, Asociaţia Furnizorilor de Energie din România: “După 90 de zile, furnizorii trimit preavize şi deconectează pe cei care continuă să nu plătească. La luna iunie anul acesta, erau 173.000 de locuri de consum care ar fi fost în situaţia de deconectare datorită neplăţii, dar nu puteau fi deconectaţi”.
Valoarea facturilor neîncasate a atins nivelul record de 250 de milioane de lei.
SILVIA VLĂSCEANU, expert în energie: “Faptul că nu plătim o factură unui furnizor afectează întregul sistem. Furnizorul încasează contravaloarea energiei consumate și plătește apoi către operatorul de transport, de distribuție, și producătorului, ceea ce li se cuvine fiecăruia. Operatorii ceilalți trebuie să facă programe de investiții, de mentenanță, producătorul trebuie să producă în continuare energie”.
Furnizorii iau în calcul să recupereze, în instanță, sumele restante de la clienții care nu fac plata în termen de 90 de zile și vor fi debranșați.
Sursa: Știrile TVR