Răfuială între aeroporturi! "Nu e treaba Iaşului cu ce tarife operăm noi la Suceava!"

Consiliul Județean (CJ) Suceava a aprobat, luni, reducerea de până la patru ori a tarifelor pe aeroportul sucevean, măsură care a fost contestată de autorităţile ieşene, care consideră că este ilegală şi contravine legislaţiei europene.

Şeful CJ Suceava, Cătălin Nechifor, cere Aeroportului Iaşi informaţii despre tarife şi sumele plătite companiilor pentru anumite servicii, după ce autorităţile ieşene au considerat ilegală măsura reducerii de până la patru ori a tarifelor pe Aeroportul Suceava, luată de autorităţile locale sucevene.

Preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, a anunţat, marţi, într-o conferinţă de presă, că a transmis Aeroportului Iaşi o solicitare în baza Legii 544/2001 a liberului acces la informaţiile publice cerând informaţii despre tarife, dar şi în legătură cu sumele plătite companiilor pentru anumite servicii.

În adresa transmisă Aeroportului Iaşi, CJ Suceava solicită copii după tarifele practicate în cadrul contractelor încheiate cu operatorii aerieni "precum şi remunerarea anumitor servicii în schimbul unor condiţii diverse legate de prezenţa şi amploarea operaţiunilor acestora".

Şeful CJ Suceava, Cătălin Nechifor, a spus, în conferinţa de presă, că a făcut această solicitare pentru a avea informaţii despre Aeroportul Iaşi care a transmis, în 12 octombrie, o adresă Consiliului Judeţean Suceava în care atrage atenţia că atât transferul unei părţi din Centrul Economic Bucovina-Suceava în vederea amenajării unui nou terminal, cât şi diminuarea drastică, spre valori modice, a tarifelor practicate de Aeroportul Suceava ar încălca reglementări europene în domeniu.
Potrivit adresei Aeroportului Iaşi, investiţiile privind lărgirea infrastructurii Aeroportului Suceava ar afecta investiţii similare, cum e cea a Aeroportului Iaşi. care nu şi-a atins nici pe departe capacitatea sa de operare, estimată la circa două milioane de pasageri anual.

"Cumva, tradus, noi nu am avea voie să facem ceva la Suceava, vreodată, până când Aeroportul Iaşi nu-şi atinge ţinta proprie. Adică până când ei nu fac două milioane de pasageri pe an noi să stăm cuminţi, să nu facem nimic", a spus Nechifor.

El a arătat că, în ceea ce priveşte tarifele diminuate ale Aeroportului Suceava, reprezentanţii Aeroportului Iaşi susţin că acestea ar încălca prevederile proiectului asumat prin cererea de finanţare europeană.

"Pe noi nu ne-a interesat niciodată ce tarife practică Aeroportul Iaşi. Noi am înţeles concurenţa ca pe un motor de dezvoltare, un factor care produce într-adevăr servicii pentru pasageri, produce şi un fenomen în libera circulaţie a cetăţenilor. Sunt principii europene pe care cei de la Iaşi am sentimentul că nu le prea înţeleg", a spus Nechifor.

Preşedintele CJ Suceava a menţionat că în urma acestei adrese a transmis solicitări Autorităţii de Management din POS-Transporturi şi Consiliului Concurenţei, care reglementează astfel de speţe.

În răspunsul AM POS-Transporturi se arată că în ceea ce priveşte proiectul cu finanţare europeană de modernizare a Aeroportului Suceava se impune păstrarea actualei scheme de finanţare, iar Consiliul Concurenţei arată că măsura reducerii tarifelor nu conţine elemente susceptibile să reprezinte ajutor de stat.

"Nu e treaba Iaşului cu ce tarife operăm noi la Suceava. Nu e treaba celor din Târgu Mureş, Bacău, Bologna. Nu e treaba nimănui. E o politică concurenţială de piaţă pe care Aeroportul Suceava o face în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale şi care în niciun caz nu pot fi negociate, asumate, discutate, cu un alt concurent. Tocmai acest lucru ar fi grav, în accepţiunea mea, ca aeroporturile să aibă o politică de cartel. Sper ca domnul Bodea (n.r. - Marius Bodea, şeful aeroportului ieşean) de la Aeroportul Iaşi să înţeleagă ce înseamnă cartel", a spus Cătălin Nechifor.

Preşedintele CJ Suceava a mai spus că planul de dezvoltare al Aeroportului Suceava presupune şi alte tarife ce vor fi încasate, din parcare, spaţii publicitare, spaţii comerciale care fac parte din bugetul de venituri şi cheltuieli.

În ceea ce priveşte transferul clădirilor din CEBS spre Aeroportul Suceava, Nechifor a spus că nu este treaba celor de la Aeroportul Iaşi cui transferă dreptul de administrare CJ Suceava.

El i-a transmis directorului Aeroportului Iaşi să se preocupe de ceea ce are de făcut acolo şi nu ceea ce face Aeroportul Suceava, subliniind că inclusiv în zona de aeroporturi concurenţa nu poate să fie decât benefică.

Nechifor şi-a exprimat încrederea că Aeroportul Iaşi va răspunde solicitării făcute în baza Legii 544/2001 privind tarifele practicate şi serviciile remunerate.

Consiliul Județean (CJ) Suceava a aprobat, luni, reducerea de până la patru ori a tarifelor pe aeroportul sucevean, măsură care a fost contestată de autorităţile ieşene, care consideră că este ilegală şi contravine legislaţiei europene.

CJ Suceava a votat, luni, în unanimitate, un proiect de hotărâre care prevede scăderea taxelor pe aeroportul sucevean.
Potrivit hotărârii, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016, tariful de aterizare se reduce de la 5 euro/tonă la 3 euro/tonă, serviciile pentru pasageri scad de la 5 euro/pax la 2 euro/pax, tariful de securitate aeroportuară scade de patru ori, de la 4,16 euro/pax la 1 euro/pax, iar tariful de staţionare se reduce la jumătate, de la 0,2 euro/tonă/oră la 0,1 euro/tonă/oră.

De asemenea, la aterizare, operatorii aerieni care au cel puţin 40 de zboruri pe lună să beneficieze de reducerea tarifului la jumătate, cei cu cel puţin 30 de zboruri lunar să aibă o reducere de 45 la sută, pentru cel puţin 20 de aterizări pe lună, tariful să scadă cu 40 la sută, iar operatorii care au minimum opt aterizări lunar să aibă o reducere de 35 la sută. Tarifele de iluminare, tranzit şi transfer rămân la nivelul stabilit pentru anul 2015.

Preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat, după adoptarea noilor tarife, că pe lângă cursa Tarom care va relua zborurile spre Suceava din 12 noiembrie, autorităţile sucevene se află "în discuţii avansate" pentru semnarea unor contracte cu companii low-cost, pentru destinaţii europene, dar că în acelaşi timp se discută pentru zboruri charter pentru turişti care vin să viziteze Bucovina.

La sfârşitul lunii septembrie, CJ Suceava a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre care prevedea scăderea taxelor pe aeroportul sucevean.

Atunci, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului Iaşi, Marius Bodea, a declarat că propunerea CJ Suceava privind reducerea de până la patru ori a tarifelor pe aeroportul sucevean este ilegală şi contravine legislaţiei europene, adăugând că va trimite o notificare către conducerea instituției.

"Nu poţi să faci aşa ceva, este ilegal, contrazice legislaţia europeană. Vom notifica CJ Suceava pe această temă. Poate că ei citesc legislaţia invers, dar nu ai voie să reduci tarifele de patru ori, regulile europene sunt ferme şi clare. (...) Prevederile Comisiei Europene sunt clare. Se interzice ca într-un areal să practici tarife ce afectează direct competitorul, ori aeroportul din Iaşi este în apropiere. CJ Suceava derulează un proiect european pentru modernizarea aeroportului, ar trebui să fie atenţi, pentru că normele sunt stricte şi te trezeşti că dai înapoi întreaga finanţare", afirma, la acel moment, Marius Bodea.

Şeful aeroportului ieşean mai spunea că este uşor să fii director punând taxe de doar un euro, dar că ţinta ar trebui să fie profitabilitatea aeroportului.

Aeroportul Suceava a fost redeschis în 25 octombrie, după finalizarea lucrărilor de modernizare realizate printr-un proiect în valoare de 105 milioane de lei, din fonduri europene.

Lucrările de modernizare la aeroport au început în 13 ianuarie 2014. Prin proiectul cu finanţare europeană asigurat prin POS-Transporturi s-au modernizat pista de rulare, balizajul, s-a construit un nou turn de control şi a fost pregătit terenul în vederea amplasării sistemului de navigaţie. Lucrările de modernizare la aeroport au fost realizate prin trei proiecte, unul finanţat de Romatsa, care a instalat aparatura de control şi trafic aerian, unul de modernizare a pistei şi a sistemului de balizaj, finanţat de Uniunea Europeană, şi un proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Judeţean.

Consiliul Judeţean Suceava continuă programul de modernizare a facilităţilor aeroportuare prin amenajarea unui nou terminal de pasageri şi cargo, folosind o mare parte din construcţiile Centrului Economic Bucovina Suceava aflat în proximitate, inclusiv pavilionul expoziţional care va fi terminalul pentru îmbarcare pentru destinaţii externe. Pentru acest proiect, Aeroportul Suceava a obţinut o finanţare de 100.000 de lei în vederea efectuării studiului de fezabilitate, urmând ca din primăvara anului viitor să înceapă lucrările de amenajare a noului terminal.

Mediafax

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Răsturnare de situație: Georgescu trece pe locul întâi, Ciolacu pe doi. Ciucă a demisionat

Sunday, 24 November 2024

Conform rezultatelor oficiale de la Autoritatea Electorală Permanentă, după numărarea a 81% din totalul voturilor exprimate pe teritoriul României, Marcel Ciolacu și Călin Georgescu sunt d...

S-au numărat 50% din totalul voturilor: Dispare Lasconi, urcă Georgescu!

Sunday, 24 November 2024

Conform rezultatelor oficiale de la Autoritatea Electorală Permanentă, după numărarea a 50% din totalul voturilor exprimate pe teritoriul României, Marcel Ciolacu și Călin Georgescu sunt a...

Atmosfera de la sediul PNL Botoșani: Șeful de partid a tras chiulul, aplauze pentru Nicolae Ciucă! (Foto, Video)

Sunday, 24 November 2024

La sediul Partidului Național Liberal (PNL) – Filiala Botoșani din clădirea Vegastel s-au adunat membrii formațiunii politice la nivel de municipiu în așteptarea rezultatelor. Atmo...