Presiuni asupra datornicilor din cauza vidului legislativ. S-au înmulțit abuzurile recuperatorilor de credite
Stiri Botosani Tuesday, 13 January 2015 ActualitateÎn preajma Sărbătorilor, un cetăţean a avut o surpriză la intrarea în scara blocului. Pe avizier, ușa liftului și oglinda din lift erau lipite avertismente din partea iCredit, firma de la care luase un împrumut pe care întârziase să îl plătească. Pe avertisment era scris mare numele său și numărul apartamentului cu mesajul: "Toate instituțiile financiare de credit și non-bancare vor fi înștiințate de comportamentul dumneavoastră inadecvat", alături de atenționarea că împrumutul va fi predat unei firme de colectare și că vor fi luate toate măsurile legale pentru recuperarea datoriei.
Acesta "nu este modul de lucru al companiei noastre", a răspuns iCredit solicitării EVZ, despre acest caz. "Angajații care încalcă normele legale și cele de conduită sunt sancționați conform Codului muncii, dacă, în urma anchetei disciplinare, rezultă că se fac vinovați de săvârșirea vreunei fapte", a mai comunicat compania.
Calea oficială
"Modalitatea standard de colectare a creanțelor constă în încercarea de recuperare amiabilă a datoriilor prin telefon, vizite la domiciliu, scrisori de notificare", potrivit iCredit. "Clienții au posibilitatea să semneze angajamente de plată sau să acceseze un nou credit, chiar dacă înregistrează restanțe. Dacă nu se reușește încheierea unui acord de recuperare a datoriilor se poate apela și la firme specilizate în recuperare. Dacă nu ajunge la un rezultat, se trece la recuperarea creanței pe cale legală".
Cu toate astea, surprinde faptul că restanța era calificată drept "comportament inadecvat" într-un act întocmit de companie, ceea ce ridică semne de întrebare în legătură cu felul în care aceasta se poartă cu clienții.
Plângere sau acționare în instanță
De la responsabilii cu protecția consumatorilor am aflat că sunt destul de des întâlnite situațiile în care recuperatorii firmelor creditoare recurg la un comportament abuziv. Pe mai multe forumuri de specialitate sunt relatate cazuri în care debitorilor li se vorbește urât sau recuperatorii încearcă să forțeze clienții să îi lase să intre în casă pentru a discuta cu familia.
De asemenea, au fost semnalate cazuri în care ușile clienților au fost efectiv tapetate cu somații de plată, lipite.
"Ne-au fost sesizate mai multe cazuri de abuz ale companiilor care oferă credite. Drepturile consumatorilor în raport cu cei care recuperează datoriile nu sunt foarte bine reglementate în România. Sperăm ca în momentul apariției Legii falimentului personal, aceste drepturi și obligațiile corelative ale instituțiilor să fie mult mai bine reglementate", a declarat Sorin Mierlea, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România. "Clienții care întâmpină probleme trebuie să facă o plângere la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, dar, din păcate, amenzile prevăzute de lege sunt destul de mici. Mai există o alternativă, mult mai eficientă, a acționării în instanță", a completat acesta.
"Comportamentul abuziv al acestor firme ar trebui să fie reclamat și la instituțiile care protejează dreptul la viața personală și la protecția datelor", a adăugat Sorin Mierlea.
Probleme cu creditele ușor de luat
● Clienții care apelează la creditele rapide oferite la domiciliu trebuie să știe că unele dintre acestea presupun costuri extrem de mari. "Am calculat, la o astfel de companie, că dobânda efectivă era de circa 80% pe an", a declarat pentru EVZ Sorin Mierlea. "În România, nu există niciun plafon maxim de cost pentru aceste credite rapide, care pot ajunge și la 6.000%", potrivit conso.ro.
● Multe companii colectează ratele săptămânal, așa încât trebuie să vă gândiți din start dacă sunteți pregătiți să achitați acea sumă la fiecare șapte zile, indiferent de cheltuielile care apar. Orice restanță va duce la dublarea sumei achitate, atunci când se reia plata ratelor, pentru a acoperi ceea ce nu s-a achitat.
● Deși presupun mai multă birocrație, și nu sunt așa de comode precum creditele la domiciliu, creditele bancare de nevoi personale au dobânzi mult mai mici, de circa 10 – 12% pe an.
SURSA
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Percheziții într-o comună din Botoșani, țigări de contrabandă confiscate!
La data de 5 iulie 2025, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au pus în executare trei mandate de percheziție domiciliară la locuințele unor persoan...
PSD Botoșani: Valeriu Iftime – tratează județul ca pe propria moșie
Președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a convocat o ședință extraordinară pentru a supune din nou votului proiectul privind alocarea a 3,9 milioane de lei din fondul de rez...
Botoșăneni uniți în credință și cu speranță pentru ploaie. „Când pământul nu mai poate, omul se roagă”
Fără irigații, dar cu sufletele pline, la Broscăuți credincioșii au cerut ploaie de la Dumnezeu. Într-un Botoșani tot mai afectat de secetă, unde pământul crapă, iar speranțe...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.90 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici