Una din cele mai comune practici ale asociațiilor de proprietari, afișarea cheltuielilor la avizier, s-ar putea să nu fie conformă cu legislația din domeniul protecției datelor - cel puțin nu în felul în care ea are loc, de cele mai multe ori.
Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP) consideră că, cel mai probabil, singura situație în care afișarea numelui și prenumelui unei persoane, alături de cheltuielile lunare ale acesteia, la avizier, e aceea în care persoana vizată și-a dat consimțământul pentru acea afișare. Altcumva, practica e, foarte probabil, ilegală, informează Avocatnet.ro.
Într-un ghid publicat în 2 decembrie, ANSPDCP a detaliat mai multe aspecte legate de prelucrarea datelor, de către asociațiile de proprietari - inclusiv legalitatea unei practici foarte des întâlnite, afișarea numelui și a listei de cheltuieli la avizier.
În esență, o asemenea practică nu este interzisă. Însă ea este, cel mai probabil, ilegală, în cele mai multe situații. Referindu-se doar la problema afișării numelui, ANSPDCP consideră, în primul rând, că vorbim de o prelucrare de date, ceea ce înseamnă că asociația de proprietari trebuie să respecte Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR). De ce vorbim de prelucrare de date? Pentru că numele e o informație ce permite identificarea unei persoane (esența datelor personale), iar orice acțiune ce implică date personale (de la colectarea lor, până la afișarea lor) trebuie să respecte legislația în domeniu.
„În ceea ce privește dezvăluirea datelor precum numele și prenumele proprietarilor/locatarilor la avizierul scării de bloc, precizăm că în lipsa unei prevederi legale exprese datele pot fi dezvăluite doar pe baza consimțământului persoanei vizate (...)”, a reținut Autoritatea.
Atât existența unei prevederi legale exprese, cât și consimțâmântul persoanei vizate de prelucrarea datelor reprezintă temeiuri legale valide de prelucrare a datelor. În esență, oricine prelucrează datele cuiva (care, cum spuneam mai sus, implică orice activitate legată de acele date, inclusiv colectarea lor) trebuie să respecte unul din cazurile prevăzute de GDPR, în care acea prelucrare poate fi făcută legal. Cele două situații de mai sus reprezintă astfel de cazuri.
Dacă există consimțământul unei persoane de a-i fi afișate datele personale la avizier, atunci asociația poate să o facă. Însă e important de punctat câteva aspecte legate de consimțământ, care sunt prevăzute de GDPR - multe din ele fiind reamintite și de Autoritate:
- consimțământul trebuie să fie liber, informat și neechivoc (adică cel care acceptă să îi fie afișate datele la avizier trebuie să o facă neconstrâns de nicio situație, să știe pentru ce o face și să fie clar că acceptă); ideal e ca acel consimțământ să fie dat în scris, arătându-se clar pentru ce e dat;
- consimțământul trebuie să fie expres; lipsa acțiunii nu poate presupune existența unui consimțământ (acest lucru este foarte important, pentru că ar putea fi multe asociații de proprietari care ar susține că locatarii au consimțit implicit la afișarea numelui lor la avizier; un asemenea argument e contrazis de prevederile GDPR);
- lipsa consimțământului nu poate să îi cauzeze niciun dezavantaj celui vizat de date (de exemplu, asociația de proprietari sau firma care administrează imobilul nu ar putea să penalizeze o persoană pentru că nu e de acord să îi apară cheltuielile la avizier);
- consimțământul poate fi retras oricând (dacă un locatar e de acord să îi fie afișate cheltuielile pe ianuarie, nu înseamnă că nu poate să își retragă oricând consimțământul ca acele cheltuieli să nu mai apară la avizier, din februarie, încolo, de exemplu);
- consimțământul este dat pentru o acțiune specifică și făcută cu un anume scop (în acest caz, afișarea cheltuielilor la avizier, pentru informare); asociația de proprietari nu va putea să prelucreze datele, suplimentar, pentru un alt scop (de exemplu, să afișeze la avizier numele locatarilor care au restanțe, în afara contextului afișării informative a cheltuielilor).
Ce se întâmplă, însă, dacă locatarul nu și-a dat consimțământul? E absolut interzisă afișarea numelui și a cheltuielilor la avizier? Nu e foarte clar. Într-adevăr, ANSPDCP a precizat că, dacă numele e afișat la avizier, pentru îndeplinirea unei obligații legale, acest lucru e permis.
Dar nu a detaliat care e obligația respectivă și dacă există. Într-un articol mai vechi, am arătat că o asemenea obligație ar trebui căutată în legea specială a asociațiilor de proprietari (Legea nr. 196/2018). Însă formularea acestui act normativ nu e foarte clară - deși e obligatorie afișarea cheltuielilor la avizier, nu e clar dacă e necesară afișarea cheltuielilor colective sau și a celor individuale. Prin urmare, rămâne deschisă problema legalității afișării cheltuielilor la avizier, fără consimțământul persoanelor vizate?
Ce se întâmplă, însă, dacă, la avizier, nu apare numele, ci doar numărul apartamentului? Dacă în casa scărilor, în apropierea avizierului, există o listă cu persoanele care locuiesc acolo și la ce apartament, situația e, în esență, aceeași.
Dar dacă o asemenea listă nu există, iar la avizier apare doar numărul apartamentului, cu cheltuielile aferente? S-ar putea ca și aici să fie probleme. Datele personale, potrivit GDPR, vizează nu doar acele informații care identifică direct o persoană, ci și acele date care o fac identificabilă. Astfel că, într-un context precum precedentul, totul va depinde de situația concretă. Pot exista multe situații în care afișarea numărului apartamentului să fie suficientă pentru a face persoanele de acolo identificabile. De pildă, vecinii ar ști ce cheltuieli are cineva, pentru că interacționează cu cei care locuiesc acolo și atunci am vorbi de o divulgare a unor informații, care pot fi asociate (cel puțin de anumite persoane) cu identitatea celor care locuiesc în apartamentul căruia îi sunt asociate cheltuielile.
Prin urmare, cel mai sigur pentru o asociație de proprietari ar fi să încerce să obțină consimțământul locatarilor pentru a putea afișa cheltuielile acestora la avizier.