În ultimii ani, din cauza modalității în care se realizează procesul de recrutare a polițiștilor, au fost generate o serie de probleme în ceea ce privește mutarea polițiștilor în județele de domiciliu pentru a fi mai aproape de familii. În lipsa unor prevederi clare a politicii de resurse umane, foarte mulți polițiști în momentul în care au depus rapoarte de mutare s-au lovit de refuzul șefilor de inspectorate, având la bază motivația privind deficitul de personal și volumul mare de muncă.
Sindicatul Europol scrie că în cursul lunii martie a acestui an se va derula procedura de repartiție a absolvenților Școlii de Pregătire a Agenților de Poliție de Frontieră „Avram Iancu” din Oradea, conducerea Poliției de Frontieră a solicitat unităților teritoriale subordonate analizarea și soluționarea rapoartelor de mutare ale agenților de poliție, cu respectarea numărului de indicatori alocați, fără a fi afectată în mod negativ capacitatea operativă a structurilor din subordine, în special în zonele de competență ce prezintă vulnerabilități.
Demersul Poliției de Frontieră are drept scop cunoașterea cu exactitate a posturilor vacante din fiecare unitate spre a fi ocupate ulterior prin repartizarea unui număr corespunzător de elevi care vor absolvi cursurile unităților de învățământ la data de 25 martie 2022.
Astfel de probleme privind dinamica personalului există inclusiv la nivelul Poliției Române, iar în lipsa predictibilității din partea mai marilor înstelați de la DGMRU, la fiecare promoție existentă apar probleme pe linie de resurse umane, asupra cărora reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne (MAI) nu se apleacă în vederea identificării unor soluții privind aprobarea rapoartelor de mutare, prin realizarea unui cadru transparent bazat pe criterii obiective ce trebuie îndeplinite astfel încât să fie eliminată posibilitatea ca inspectorii șefi să aprobe mutări în funcție de greutatea telefonului primit pe linie de partid.
Având în vedere proximitatea finalizării perioadei de școlarizare a promoțiilor școlilor de agenți de poliție „Vasile Lascăr” din Câmpina și „Septimiu Mureșan” din Cluj-Napoca, ținând cont inclusiv de inițiativa conducerii Poliției de Frontieră Române ca exemplu de bune practici pe linie de resurse umane, Sindicatul Europol a solicitat conducerii Poliției Române să dispună măsuri pentru ca în perioada imediat următoare să se reanalizeze situația posturilor vacante la nivelul unităților de poliție aflate în subordinea Inspectoratului General al Politiei Române, astfel încât șefii de inspectorate să procedeze la aprobarea rapoartelor de mutare a polițiștilor care și-au manifestat această intenție.
Pe cale de consecință, reamintim tuturor polițiștilor că procedura de mutare este reglementată în Legea 360/2002 privind Statutul polițistului este prevăzută de:
Articolul 27^19 :
Polițistul poate fi mutat în aceeași unitate sau într-o altă unitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, din aceeași localitate sau din altă localitate, cu acordul șefului unității în care este încadrat, precum și al șefului unității în care urmează să se mute, în următoarele situații:
a) în interesul serviciului;
b) la cererea polițistului
Articolul 27^20
Mutarea în interesul serviciului se face numai cu acordul scris al polițistului.
Un element extrem de important este reprezentat de diferența dintre mutarea la cerere si cea în interesul serviciului și anume că polițistul mutat la cerere nu poate beneficia de compensația de chirie sau decontarea cheltuielilor de transport.
Sursa: Sindicatul Europol