Deși conduc de zeci de ani, unii șoferi încă fac această greșeală care, potrivit instructorului, este foarte gravă. Haideți să aflăm împreună despre ce gafă este vorba.
Titi Aur, despre una dintre cele mari greșeli pe care le fac șoferii
Pilot cu experiență și instructor în conducere defensivă, Titi Aur a vorbit despre greșeala pe care mulți șoferi o fac. Potrivit acestuia, după terminarea școlii de șoferi, toți conducătorii de autovehicule trebuie să știe acest lucru.
Mai exact, este vorba de călcarea ambreiajului. Titi Aur susține că mulți dintre șoferi calcă ambreiajul chiar și atunci când nu este necesar să facă acest lucru. Se pare că există și persoane care, deși au permis de zeci de ani, încă procedează greșit.
”Foarte mulți șoferi calcă ambreiajul și atunci când nu trebuie. Din păcate, am găsit un șofer care conducea de 30 de ani și când i-am spus, eu fiind în dreapta, că nu se face așa, mi-a tăiat-o foarte scurt și mi-a spus: ‘Lasă-mă, dom`le, în pace! Fac asta de 30 de ani… Îmi spui că nu e bine ce fac?’. Și, atunci, i-am spus: ‘Da, îți spun că nu e bine ce faci’. În timpul școlii de șoferi, instructorul te învață că de fiecare dată, înainte de a opri, înainte de a iniția oprirea, să calci ambreiajul, pe urmă frâna, să scoți din viteză și pe urmă iei piciorul de pe ambreiaj”, a explicat specialistul.
Este sau nu valabilă această regulă?
Conform spuselor pilotului, regula menționată mai sus este valabilă și foarte importantă, însă în timpul orelor de conducere. Asta deoarece atunci se circulă cu 30 – 40 km/h. În schimb, după finalizarea cursurilor, instructorul ar trebui să explice elevilor că nu trebuie să calci ambreiajul chiar la fiecare frânare. Iată cum se procedează, potrivit lui Titi Aur:
”Cum facem? Frânăm, accelerăm, frânăm, accelerăm. Doar atunci când schimbăm viteza, călcăm pe ambreiaj, retrogradăm sau mergem într-o treaptă superioară și luăm piciorul de pe ambreiaj. Nu sunt legate cele două picioare. Frâna și cu ambreiajul nu trebuie făcute odată decât atunci când suntem la limita opririi, când avem 10-20 km/h și urmează să oprim”.
Cum procedăm corect la frânare
În situația din urmă, ambreiajul trebuie călcat, iar mașina scoasă din viteză. Totuși, ambreiajul nu se calcă în timp ce frânăm. Asta pentru că la frânare este recomandat să folosim atât frâna de motor, cât și cea de picior, mai spune Constantin Aur.
”Simpla ridicare a piciorului de pe accelerație înseamnă o frână de motor care este dublată de frâna de picior atunci când este nevoie să reducem mai mult decât prin frâna de motor. Dacă suntem cu piciorul călcat pe ambreiaj, practic nu mai beneficiem de frâna de motor, dar în același timp și riscăm să blocăm roțile, ceea ce înseamnă pierderea controlului, mai ales când vorbim de aderență scăzută”, a adăugat Titi Aur, potrivit Antena 3.