Pagubă în urma iernii care a topit miliarde de lei! Urban Serv trebuie să recupereze bani "plătiţi nelegal" de la firmele care au cărat zăpada!

"Căderile de zăpadă din luna decembrie, fie ele şi abundente, nu pot fi considerate evenimente imprevizibile", spune Curtea de Conturi. "Afacerea deszăpezirea" din iarna anului 2012 s-a dovedit a fi păguboasă pentru societatea Urban Serv, care a ajuns în situaţia de a recupera bani de la firmele cu care a încheiat atunci contracte de prestării servicii.

Neregulile privind plăţile au fost descoperite de auditorii Camerei de Conturi Botoşani, care au dispus printr-o decizie ca până la finele lunii iunie, anul acesta, prejudiciul să fie recuperat.

Iarna lui 2012 a fost una dintre cele mai grele ierni, la Botoşani, din ultimii ani. Timp de câteva zile, Urban Serv a încheiat contracte cu mai multe firme care să adune şi să care zăpada de pe străzi şi de pe trotuare în afara oraşului, pentru această activitate plătind aproximativ 10 miliarde de lei vechi. Reprezentanţii societăţii de salubrizare au invocat o situaţie de urgenţă, motiv pentru care nu au mai urmat o procedura de achiziţie publică, ci au făcut încredinţare directă.
 
Auditorii Camerei de Conturi Botoşani au stabilit însă în urma verificărilor că nu au fost respectate prevederile legale privind achiziţiile de lucrări de deszăpezire, iar societatea de salubritate a ieşit în pierdere.

Auditorii au mai desoperit că o parte dintre agenţii economici contractaţi nici măcar nu aveau utilajele cu care să facă toate operaţiunile, şi le-au închiriat la rândul lor de la alte firme.

“Aceste servicii nu au fost cuprinse în programul de achiziţii şi nici nu a fost iniţiată procedura de achiziţie prin cerere de ofertă, având în vedere că pentru fiecare sector valoarea de achiziţie depăşeşte pragul de 15.000 de euro. Serviciile au fost încredinţate direct unor societăţi comerciale cu un tarif de 13,71 lei/mc pentru încărcat şi transport gheaţă şi zăpadă şi 41,14 lei/1000 mp pentru curăţat manual zăpada afânată, dar fără o fundamentare economică a acestor tarife, pe baza unor oferte din partea prestatorilor. Mai mult, o parte dintre agenţii economici contractaţi au închiriat la rândul lor utilajele de deszăpezire, fiind în fapt nişte intermediari ai Urban Serv", se arată în raportul Curţii de Conturi.
 
Auditorii Curţii de Conturi au mai depistat şi că au fost plătite cantităţi de zăpadă care nu erau reale, întrucât în acte apăreau cantităţi mai mari decât capacitatea autovehiculelor.
 
“La situaţiile de lucrări acceptate la plată sunt anexate foi de parcurs ale autovehiculelor care nu au fost completate cu toate datele care să asigure stabilirea cu exactitate a serviciilor prestate. Apar diferenţe între capacitatea reală de transport şi cantitatea de zăpadă transportată pe fiecare cursă", se precizează în raportul Camerei de Conturi.

Prin decontarea nelegală a unor cantităţi de zăpadă peste capacitatea autovehiculelor s-a creat un prejudiciu de 34,689 lei, din care 22.527 lei au fost plăţi nelegale către Domaco SRL iar 12.162 lei către Conrec, la care se adaugă accesoriile bugetare.

Reprezentanţii scietăţii Urban Serv au motivat modalitatea de achiziţie prin aceea că în cazul în care se negocia cu persoane fizice ce deţineau utilaje, Urban Serv nu ar fi avut personal disponibil pentru executarea lucrărilor de curăţat şi încărcat. În plus, au spus că a fost o situaţie de forţă majoră, neavând timpul necesar pentru parcurgerea unei proceduri de achiziţie publică.

Pe de altă parte însă auditorii Curţii de Conturi nu au considerat că a fost o stare de urgenţă, şi susţin că necesarul pentru activităţile de deszăpezire ar fi trebuit inclus în programul anual de achiziţii.
 
"Căderile de zăpadă din luna decembrie, fie ele şi abundente, nu pot fi considerate evenimente imprevizibile, căci nu este vorba de luna iulie sau o altă lună din vară", au specificat auditorii în raport.

În baza deciziei Curţii de Conturi, Urban Serv va trebui să recupereze acum prejudiciul de aproape 35.000 de lei de la firmele cu care a lucrat în decembrie 2012.
 
“O parte din operatori pentru a urgenta căratul zăpezii au pus nişte înălţătoare care nu au fost omologate. Cei de la Curtea de Conturi au spus că nu au fost autorizate şi nu pot fi luate în considerare şi a apărut o diferenţă. Noi am făcut deja demersurile necesare către societăţile în cauză, ne vom îndrepta în baza deciziei Curţii de Conturi în instanţă către respectivele societăţi şi dacă nu vom câştiga în instanţă va fi imputată suma persoanelor care au supravegheat în perioada respectivă şi vizat documentele respective, însemnând de la directorul general şi până la cel care a avut prin decizie sarcina de a înregistra documentele", a declarat Simion Drelciuc, directorul Urban Serv.
 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Atelier catehetic în Protopopiatul Dorohoi pentru preoții care vor participa la Concursul Național Catehetic 2025! (Foto)

astăzi, 12:40

Luni, 20 ianuarie 2025, parohia „Înălțarea Domnului” din Ibănești, protopopiatul Dorohoi, a găzduit un atelier de formare și scriere de proiecte destinat preoților din Arhiepi...

Un copil de nouă ani și un adult, transportați la spital după un grav accident!

astăzi, 12:25

Pompierii militari suceveni au intervenit cu o autospecială de descarcerare, o ambulanță SMURD şi un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean la un accident produs pe raza municipiului Suce...

Acțiune a polițiștilor pentru prevenirea accidentelor rutiere. 22 de șoferi depistați cu viteză peste limită și opt permise de conducere reținute!

astăzi, 12:15

La data de 20 ianuarie 2025, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au acționat pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere și pentru impunerea unui climat de ordine și siguranță rut...