Pachetul de mobilitate adoptat la mijlocul acestui an de Uniunea Europeană a pus pe jar autoritățile din România care se văd acum nevoite să găsească soluții pentru a păstra șoferii de TIR la companiile românești. Ceea ce nu s-a putut până acum se pare că începe să se transforme în realitate, iar parlamentul român caută soluții pentru ca angajații din transporturile rutiere să nu plece la companiile străine.
Pentru început, șoferii profesionişti, precum şoferii de tir şi de autocar, ar putea fi scutiţi de impozitul pe venit, la fel ca IT-iştii şi lucrătorii din construcţii, pentru a avea un salariu minim de 3.000 de lei. Senatul a adoptat miercuri un proiect de lege în acest sens.
Iniţiatorii motivează proiectul prin faptul că sectorul transporturilor nu a beneficiat niciodată de facilităţi la în România, în condiţiile în care nu doar ţara noastră, ci şi Europa se confruntă cu un deficit de şoferi profesionişti.
„Şoferii profesionişti din România se formează în ţară noastră, în întreprinderile de la noi şi migrează spre ţările din vestul UE, pentru salarii mai mari. Totodată, aceeaşi mare problemă, a deficitului de conducători auto profesionişti, este semnalată şi în ţara noastră, aceasta nefiind una nouă. Conducătorii auto pleacă din ţară din cauza salariilor mici, iar întreprinderile nu au capacitatea financiară de a mări salariile, cu taxele aferente”, se arată în expunera de motive.
Propunerea parlamentarilor este ca şoferii profesionişti să fie scutiţi de impozitul pe venit până la data de 31 decembrie 2028. Este vorba de transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători, alte transporturi terestre de călători, transport de marfă. Aceștia ar urma să fie scutiţi până în 2028 şi de la plata asigurărilor de sănătate, fiind însă consideraţi asiguraţi în sistemul public, dar şi de contribuţia la Pilonul II de pensii.
Veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor pentru care se aplică scutirea vor fi cuprinse între 3.000 şi 30.000 lei lunar, inclusiv, şi trebuie să fie realizate în baza contractului individual de muncă.
De asemenea, proiectul stabileşte că pentru şoferii profesionişti salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi de 3.000 de lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră, fără a include sporuri şi alte adaosuri.
Pe de altă parte, noua legislaţie votată de Parlamentul European prevede obligaţia companiilor de a organiza întoarcerea acasă a şoferilor la fiecare patru săptămâni, iar odată cu intrarea în vigoare a legislaţiei, peste 60.000 de trebuie să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, ceea ce determină o plecare masivă a șoferilor din companiile românești către cele străine, pentru transport de mărfuri statal sau local.
Mai mult, Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnă săptămânale normale, departe de bază, ceea ce elimină de fapt o practică a companiilor românești și care forțează pe șoferii români să se angajeze la companiile străine.
Parlamentul român speră însă ca scutirea șoferilor profesioniști de impozitul pe venit să îi mai păstreze pe angajați în companiile românești de transporturi.