Toate observaţiile şi reproşurile grupului de inovare curriculară se dovedesc actuale şi adevărate la milimetru.
Voi da exemple din matematică, dar sunt convins că şi la celelalte materii situaţia este asemănătoare. Exemplele sunt luate din Manualul de Matematică de clasa a V-a, autori Mariana Miţea şi Alina Birta, precum şi din culegerea de matematică de clasa a V-a, Clubul Matematicienilor, exerciţii cerute la clasă de mulţi profesori!
Iată câteva exerciţii din manualul de clasa a V-a şi din culegere, cerute de unii profesori, exerciţii cel mult de olimpiadă, care agresează pur şi simplu copiii obişnuiţi. Îi sperie, nu învaţă nici ce ar putea învăţa în mod normal, le induce ideea că nu sunt buni la matematică şi renunţă să mai înveţe.

Sigur, le-am ales pentru ilustraţie pe cele mai grele, dar nici celelalte nu sunt foarte accesibile, este o crimă pedagogică să obligi copiii de clasa a V-a să-şi bată capul cu astfel de exerciţii. Mai mult ca sigur că autorii au probleme mari de înţelegere a rostului şcolii şi a capacităţii de înţelegere a unor copii de 10-11 ani, abia trecuţi de şcoală primară. Sau, poate cumva, doresc să împingă părinţii şi elevii să plătească meditaţii colegilor lor sau chiar lor? Orice este posibil!
Ce doresc autorii, să demonstreze cât sunt ei de pregătiţi la matematică? Nu ne interesează. Ne interesează că elevii, copiii noştri, să înţeleagă şi să îndrăgească matematică, nu să fugă de ea ca dracu de tămâie. Dar Ministerul Educatiei unde era, atunci cand s-a dat aprobare pentru astfel de programe si manuale?
Plastic vorbind, şcoala românească îi înghesuie pe toţi elevii într-un "Pat al lui Procust" educaţional, în numele unei iluzorii egalităţi de şanse, ca şi cum toţi elevii ar fi foarte atraşi de toate materiile, toţi trebuie pregătiţi pentru accesul la facultate.
În programele actulale predomină:
- conţinut mult şi fără rost, trădând dorinţa de a epata a autorilor;
- incoerenţă şi inadecvare logică a conţinuturilor;
- frustrarea acută a multor părinţi şi sentimentul imposibilităţii de a redresa / corecta starea de fapt;
Se resimte, în schimb:
- nevoia de simplitate şi rigoare, precum şi de aplicabilitate în viaţa reală.
Citeste mai mult pe Adevarul...