Omul responsabil de moartea a 100 de milioane de oameni

În anul 2000, se estima că 1,1 milioane de oameni mor anual de cancer pulmonar, 85% dintre cazuri având drept cauză unică fumatul. Fără să vrea, inventatorul ţigărilor, sub forma sub care le cunoaştem azi, se află la originea a peste 100 de milioane de decese produse în cursul secolului XX de cancerul pulmonar asociat cu fumatul.

Producţia mecanizată a ţigărilor şi consumul lor pe scară largă se leagă de numele lui James Buchanan Duke – cunoscut şi sub numele de Buck Duke -, un om de afaceri american care nu numai că a contribuit la crearea ţigării în forma ei modernă, dar a fost şi un pionier al marketingului şi sistemului de distribuţie care au contribuit la răspândirea ţigărilor peste tot în lume, scrie descopera.ro.

Jordan Goodman, autor al cărţii Tobacco in History, care, ca istoric, este prudent, în general, când e vorba de a atribui responsabilitatea pentru un fapt unei anume persoane, declară totuşi că poate, cu conştiinţa împăcată, să afirme că James Buchanan Duke este responsabil de apariţia fenomenului ţigării, specific secolului XX.

În 1880, la vârsta de 24 de ani, Duke a intrat în afacerile cu ţigări, devenind patronul unei mici fabrici ce producea ţigări gata făcute, pe atunci un produs puţin răspândit. Ţigările erau rulate manual, hârtia fiind răsucită la capete pentru a le închide.

Doi ani mai târziu, împreună cu un mecanic numit James Bonsack, a pus la punct o maşină care producea ţigări în mod mecanizat, mult mai rapid. Noile ţigări erau deschise la capete, astfel că au fost necesari aditivi  - glicerină, zahăr, melasă şi diverse chimicale – pentru a împiedica uscarea excesivă a tutunului.

Acum, însă, se punea problema vânzărilor. Dacă pe vremea producţiei manuale muncitoarele rulau cca. 200 de ţigări pe zi, acum fabrica producea zilnic 120.000 de ţigări – o cincime din consumul de ţigări de pe tot teritoriul Statelor Unite. Producea mai mult decât se putea vinde, deci a fost nevoie de o strategie prin care să atragă mai mulţi clienţi.

Duke a sponsorizat curse de maşini, a împărţit gratis ţigări la concursurile de frumuseţe, a plasat reclame în reviste şi a ataşat pachetelor de ţigări cartonaşe cu imagini ce puteau fi colecţionate. A subliniat, în campaniile de reclamă, caracterul modern şi igienic al noilor sale ţigări, produse mecanizat, spre deosebire de cele rulate manual, ce implicau folosirea mâinilor şi a salivei. Numai în 1889, a cheltuit pe reclamă 800.000 dolari, echivalentul a 25 milioane USD în banii actuali.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

România se înarmează. MApN cumpără rachete din Franța. Contract de peste 600 de milioane de euro!

Wednesday, 26 November 2025

Armata României va avea rachete antiaeriene MANPAD MISTRAL, după ce Ministerul român al Apărării şi Ministerul Forţelor Armate şi al Veteranilor din Republica Franceză au semnat con...

Memorialul Ipotești: „Despre ce vorbim când vorbim despre traducere” cu Stilyan Deyanov și Dan Coman!

Wednesday, 26 November 2025

Proiectul „Traducători și scriitori în dialog”, lansat în 2024 sub auspiciile Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT), este organizat în ...

Percepția că doar populația suportă măsurile Guvernului este „realistă”, admite președintele Nicușor Dan!

Wednesday, 26 November 2025

Într-un context politic tensionat, marcat de discuții aprinse în interiorul coaliției de guvernare privind reformele din administrație și modul în care statul gestionează cheltu...