Ministerul Transporturilor (MT) propune o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone. Posesorii de autoturisme vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosință a drumurilor publice.
Pentru camioane este introdus un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se va face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior. Noul act normativ ar trebui sa intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026 și se află în dezbatere până pe 23 mai, scrie AvocatNet.ro.
Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere un proiect de lege, care propune un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere. Propunerea MT face distincție între ”mașini mici” și ”camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Pe scurt, autoturismele vor ”plăti” pentru gradul de poluare, iar camioanele ”la kilometru”.
Noua construcție legislativă are la bază principiul ”poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin PNRR, la capitolul ”transport sustenabil”, susține inițiatorul. În momentul de față, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului.
Rovinieta, numai pentru vehicule de până în 3,5 tone
Conform noii reglementări propuse de ministerul Transporturilor, rovinieta se va aplica vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone. Valoarea acesteia va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față. Pe lângă categoria vehiculului (existentă și până acum) au fost introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs (care include perioada de deplasare, precum si pe cea de staționare). Astfel, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.
Rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al ministrului Transporturilor. În momentul de față, rovinieta poate fi plătită pentru una, șapte, 30, 90 de zile sau pentru un an și se aplica tuturor vehiculelor, indiferent de specificul ori caracteristicile tehnice pe care le au.
TollRo, noua taxă pentru vehicule grele
În ceea ce privește vehiculele cu o masă mai mare de 3,5 tone, acestea vor fi supuse unui sistem de taxare diferit, denumit TollRo, care este interoperabil cu sistemele similare din celelalte țări membre ale UE. Noua formulă de taxare va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul Rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.
Sancțiuni
Neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.
În ceea ce priveste utilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1000 lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă și 2000 lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.