Noi reglementări privind statutul personalului de specialitate din instanţele judecătoreşti

Guvernul a aprobat miercuri proiectul de lege privind statutul personalului de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, urmând să fie dezbătut şi adoptat de Parlament.

"Este un act extrem de important în ceea ce priveşte raporturile României cu Uniunea Europeană, din perspectiva Mecanismului de Cooperare şi Verificare, dar şi un act cel puţin la fel de important pentru ceea ce înseamnă justiţiabilul român. Prin implicaţiile indirecte, vom avea o scurtare a duratei proceselor judiciare", a apreciat premierul Emil Boc.

Şeful Executivului a menţionat că aplicarea noilor prevederi va conduce la scurtarea duratei proceselor, având în vedere două elemente de noutate introduse de proiectul de lege. Pe de o parte, se va separa funcţia de manager de instanţă de competenţa juridică propriu-zisă, iar pe de altă parte, se va institui funcţia de grefier judiciar, ambele reglementări dând posibilitate personalului judiciar specializat să soluţioneze procesele judiciare în termen rezonabil. 

"Este un proiect care răspunde nevoilor de modernizare a sistemului judiciar şi nevoilor românilor de a avea procese judecate mai repede şi cu costuri mai reduse", a afirmat primul-ministru. 

La rândul său, ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu a subliniat că prin introducerea managerului de instanţă, care va prelua toate atribuţiile care ţin de administrarea bugetului şi a patrimoniului instanţelor, se va conferi judecătorului un alt statut: "să judece, lăsând funcţiile administrative şi bugetare pe seama unor specialişti".

Ministrul Justiţiei a mai arătat că acest proiect are în vedere restructurarea şi reformarea de substanţă a personalului auxiliar din instanţe şi parchete.

"Reorganizăm întreaga structură a personalului care deserveşte, practic, actul de justiţie alături de magistraţi. Astfel, acest personal de specialitate se va împărţi în trei categorii mari: personal judiciar, personal de asistenţă şi personal tehnico-administrativ", a declarat ministrul Justiţiei. 

Astfel, personalul judiciar va include grefierul judiciar, grefierul de şedinţă şi grefierul de anchetă, cel de asistenţă va fi alcătuit din grefieri, grefieri arhivar-registratori şi agenţi procedurali, iar personalul tehnico-administrativ va fi format din specialişti IT, criminalişti şi şoferi.

Proiectul de lege adoptat realizează transferul de sarcini de la judecători la grefieri, prin introducerea unei noi funcţii, aceea a grefierului judiciar, construit pe baza modelelor europene consacrate în materie (rechtspfelger-ul german şi austriac), în concordanţă cu prevederile europene în materie.

Actul normativ va intra în vigoare la 6 luni de la momentul publicării sale în Monitorul Oficial al României.
 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

CMJ Botoșani: A doua sesiune de admitere în învățământul postliceal militar. Cum se face înscrierea!

astăzi, 14:55

Învățământul militar postliceal, formarea maiștrilor militari și a subofițerilor în activitate, continuă cu Sesiunea II. Se pot înscrie absolvenții de liceu cu diplomă...

Cum va fi vremea în prima lună de toamnă. Prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni!

astăzi, 13:49

Administrația Națională de Meteorologie a emis, vineri, prognoza pentru următoarele patru săptămâni, perioada 25 august - 22 septembrie. Potrivit meteorologilor, vremea se răcește î...

Bolojan, vizită în R. Molodova. Premierul Dorin Recean: "Luăm din România peste 50% din energia electrică!"

astăzi, 12:18

Premierul Ilie Bolojan se află sâmbătă în vizită în Republica Molodova, unde avea programate întâlniri cu preşedintele Maia Sandu şi cu prim-ministrul Dorin Recean,...