“Scopul primordial al noii legislaÈ›ii este creÈ™terea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă È™i reducerea numărului de victime omeneÈ™ti ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieÈ›i È™i va reduce costurile administraÈ›iei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. CreÈ™terea siguranÈ›ei este facilitată prin noua legislaÈ›ie având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micÅŸorează spaÅ£iul de frânare, menÅ£in autovehiculul pe traiectoria dorită. În acelaÈ™i timp, lanÅ£urile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor ÅŸi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului, se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanÅ£uri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menÅ£ionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanÅ£uri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiÅ£iile meteo, È™i anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Un conducător auto trebuie să achiziÅ£ioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului ÅŸi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălÅ£imea profilului lor este mai mică de 4 mm.
Verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.
Anvelopele denumite comercial
all seasonssau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancÅ£iunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanÅ£ii PoliÅ£iei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei ÅŸi se face venit integral la bugetele locale.
În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone ÅŸi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancÅ£iunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanÅ£ii PoliÅ£iei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei ÅŸi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect ÅŸi blocarea unui sector de drum, sancÅ£iunea contravenÅ£ională este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente intervenÅ£iei de degajare a sectorului de drum afectat.