Noi reglementari privind anvelopele de iarna. Cele vechi nu sunt recomandate!

Ministerul Transporturilor È™i Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) È™i Regia Autonomă  Registrul Auto Român (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanÅ£uri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

“Scopul primordial al noii legislaÈ›ii este creÈ™terea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă È™i reducerea numărului de victime omeneÈ™ti ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieÈ›i È™i va reduce costurile administraÈ›iei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. CreÈ™terea siguranÈ›ei este facilitată prin noua legislaÈ›ie având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micÅŸorează spaÅ£iul de frânare, menÅ£in autovehiculul pe traiectoria dorită. În acelaÈ™i timp, lanÅ£urile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor ÅŸi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului, se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.  

Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanÅ£uri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menÅ£ionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanÅ£uri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiÅ£iile meteo, È™i anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Un conducător auto trebuie să achiziÅ£ioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului ÅŸi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălÅ£imea profilului lor este mai mică de 4 mm.

Verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.

Anvelopele denumite comercial all seasons sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.

În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancÅ£iunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanÅ£ii PoliÅ£iei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei  ÅŸi se face venit integral la bugetele locale.

În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone ÅŸi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancÅ£iunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanÅ£ii PoliÅ£iei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei ÅŸi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect ÅŸi blocarea unui sector de drum, sancÅ£iunea contravenÅ£ională este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente intervenÅ£iei de degajare a sectorului de drum afectat.
 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

FC Botoșani - Csikszereda 3-1: Trei goluri marcate în 9 minute! Final incredibil!

Saturday, 23 August 2025

FC BotoÈ™ani s-a impus en fanfare contra celor de la Csikszereda, scor 3-1. Papa, Mitrov È™i BodiÈ™teanu au punctat pentru moldoveni, care urcă, cel puÈ›in temporar, pe loc de play-off, în...

Românii din străinătate vor plăti din nou niște TAXE care au fost eliminate în urmă cu opt ani!

Saturday, 23 August 2025

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) vrea să reintroducă o serie de taxe pentru românii care locuiesc în diaspora È™i au nevoie de servicii consulare. ReprezentanÈ›ii ministerului spun cÄ...

Complicitate între șefii de ocoale silvice și hoții de lemne. Diana Buzoianu le pune gând rău!

Saturday, 23 August 2025

Fenomenul tăierilor ilegale de arbori din România e un subiect aprins pe agenda publică, în ultimele decenii. Ca dimensiune concretă, investigaÅ£iile mai multor organizaÈ›ii au estimat ...