Noi reglementari privind anvelopele de iarna. Cele vechi nu sunt recomandate!

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă  Registrul Auto Român (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

“Scopul primordial al noii legislații este creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea siguranței este facilitată prin noua legislație având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare, menţin autovehiculul pe traiectoria dorită. În același timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului, se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.  

Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm.

Verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.

Anvelopele denumite comercial all seasons sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.

În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei  şi se face venit integral la bugetele locale.

În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Deputatul Marius Budăi a explicat la DC News cum a eliminat pragul la pensii, de 9,4% din PIB, pus în PNRR de către PNL și USR. Au fost implicate și sindicatele europene

Wednesday, 27 November 2024

Social-democratul le-a arătat oficialilor europeni că nicio altă țară europeană nu a scris în Planul său pentru Redresare și Reziliență un prag raportat la PIB care să limiteze creșt...

Locuință dintr-o localitate din Botoșani, cuprinsă de flăcări: Proprietarul a suferit arsuri!

Wednesday, 27 November 2024

Un incendiu s-a produs, în această după-amiază, într-o casă din localitatea Draxini. Bunurile aflate într-o încăpere au luat foc de la jarul căzut din sobă pe materiale ...

Cosmin Andrei: „Am atins pragul de 10.000 de botoșăneni care au răspuns la consultarea publică privind evacuarea chiriașilor agresivi din Centrul Vechi!”

Wednesday, 27 November 2024

„Le mulțumesc tuturor botoșănenilor care au răspuns consultării privind evacuarea chiriașilor scandalagii din Centrul Istoric. În urma susținerii pe care am primit-o de la dumneavoa...