Ministrul Muncii: Salariul minim brut va creşte cu 75 de lei din ianuarie, la 975 de lei

Ministrul Muncii, Rovana Plumb, a anunţat luni, că salariul de bază minim brut pe ţară va creşte cu 75 de lei din ianuarie 2015, ajungând la 975 de lei, Codul muncii fiind cel care prevede stabilirea anuală a salariului minim garantat în plată.

Potrivit Codului muncii, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabileşte prin hotărâre de Guvern, după consultarea sindicatelor şi a patronatelor.

"În cazul în care programul normal de muncă este, potrivit legii, mai mic de opt ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea salariului de bază minim brut pe ţară la numărul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat", conform prevederilor Codului muncii.

În 2014, prin hotărâre de Guvern aprobată în noiembrie 2013, salariul de bază minim brut pe ţară a fost majorat în două etape, cu câte 50 de lei.

Astfel, de la 1 ianuarie, salariul de bază minim brut a crescut de la 800 la 850 de lei, iar din iulie, acesta este de 900 de lei, pentru un program complet de lucru de 168 de ore în medie pe lună, reprezentând 5,357 de lei pe oră.

De majorarea de la 850 la 900 de lei a salariului de bază minim brut au beneficiat 966.405 salariaţi, dintre care 281.542 bugetari şi 684.863 din sectorul concurenţial. În ianuarie, salariul de bază minim brut pe ţară a crescut cu 50 de lei pentru 804.225 de salariaţi, dintre care 238.143 din sectorul bugetar şi 566.112 din sectorul concurenţial.

Şi în 2013, salariul de bază minim brut a crescut în două etape, la 750 de lei din 1 februarie, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore în medie pe lună în anul 2013, reprezentând 4,44 lei pe oră, şi la 800 de lei de la 1 iulie, reprezentând 4,74 lei pe oră.

Guvernul a stabilit ca, în 2012, salariul de bază minim brut să fie de 700 de lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore în medie pe lună, reprezentand 4,13 lei pe oră.

În 2011, salariul de bază minim brut a fost stabilit prin HG la 670 de lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore în medie pe lună, reprezentând 3,94 lei pe oră.

Angajatorul nu poate negocia şi stabili salarii de bază prin contractul individual de muncă sub salariul de bază minim brut orar pe ţară, conform prevederilor Legii 53/2003 - Codul muncii.

"Angajatorul este obligat să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut pe ţară. Aceste dispoziţii se aplică şi în cazul în care salariatul este prezent la lucru, în cadrul programului, dar nu poate să îşi desfăşoare activitatea din motive neimputabile acestuia, cu excepţia grevei. Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este adus la cunoştinţa salariaţilor prin grija angajatorului", conform Codului muncii.

MEDIAFAX

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

„Este pentru prima oară în istoria emisiunii!” - Raluca Bălan, tânăra din Botoșani care a primit „Vocea lui Pavel”! - VIDEO

Friday, 9 October 2026

Raluca Bălan are 22 de ani, vine din Botoșani și este actriță. Ea este concurenta căreia Pavel Bartoș i-a oferit unul dintre cele mai importante avantaje ale emisiunii. A vrut să cucerească s...

Se afla pe o stradă din sat și dintr-o dată și-a luat vecinul la pumni!

Friday, 9 October 2026

La data de 08 octombrie 2026, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 50 de ani, din comuna Frumușica...

Proiectul contestat în instanță de Prefect și revocat în ședința de CL, din nou pe masa consilierilor locali!

Friday, 9 October 2026

Proiectul anterior, votat în plenul Consiliului Local, a fost revocat tot într-o ședință de CL, după ce Instituția Prefectului l-a contestat în instanță. Prefectul de Botoșan...