Pentru că Dan Şova (PSD), ministrul Proiectelor de Infrastructură de Interes naţional, i-a luat din "parohie" autostrăzile, Relu Fenechiu (PNL), ministrul Transporturilor, a pierdut resurse financiare importante.
Gaura din bugetul Transporturilor va fi acoperită printr-o manevră administrativă extrem de profitabilă: schimbarea rangului drumurilor. Miza este de ordinul milioanelor de euro, deoarece asta înseamnă, practic, creşterea semnificativă a standardelor de cost, în cazul reabilitării acestora. Banii de reabilitare provin, în marea lor majoritate, din resurse bugetare interne, dar pot fi accesaţi şi bani europeni.
Reorganizare de guvern cu negocieri la sânge
În urma organizării noului guvern condus de Victor Ponta, prietenul premierului, Dan Şova, a luat sub aripa sa Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Pentru moment însă, deoarece Drumurile Naţionale se vor întoarce la Ministerul Transporturilor, lucru anunţat public de însuşi ministrul Relu Fenechiu.
De frică să nu rămână fără fonduri consistente, Fenechiu intenţionează să transforme drumuri judeţene în drumuri naţionale. Mai mult, pentru a-şi lua partea leului şi Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, mai marii USL vor să transforme drumurile locale în drumuri judeţene, intenţie despre care Şova nu a fost informat.
Miza reclasificării drumurilor este foarte mare: mai mulţi bani alocaţi în bugetele judeţelor conduse de baronii USL şi în visteria Ministerului Transporturilor. Potrivit standardelor de cost, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean poate costa cu aproape 100.000 de lei mai mult în comparaţie cu reabilitarea unui kilometru de drum local. Concret, în cazul drumurilor locale se pot aloca maxim 193.506 lei fără TVA pe kilometru, iar cazul drumurilor judeţene suma este de maxim 273.855 de lei fără TVA/km.
Adevărata afacere este la transformarea drumurilor judeţene în drumuri naţionale, unde diferenţele între standardele de cost pentru reabilitare sunt de trei ori mai mari. Alocările permise de lege pentru un kilometru de drum
recondiţionatsunt: 273.855 lei/km fără TVA - drumuri judeţene, 746.700 lei/ km fără TVA - drumuri naţionale.
Drumurile judeţene, paralele cu DN-urile
Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor, Fenechiu insistă ca drumurile judeţene paralele cu drumurile naţionale să devină, la rândul lor, DN-uri. Justificarea publică va fi aceea că trebuie create variante ocolitoare, pentru a decongestiona traficul.
A existat şi o discuţie la nivel de judeţe. Autorităţile locale pot face adresă că nu mai pot întreţine drumul şi aceasta poate fi preluat la CNADNR. S-a mai întâmplat aşa. La noi, ca la nimeni, Compania Naţională are şi drumuri de pământ, au explicat, pentru EVZ, surse din Ministerul Transporturilor.
În prezent există o reţea de drumuri naţionale cu o lungime de aproximativ 16.000 de kilometri, din care aproape jumătate au nevoie de lucrări de modernizare.
Citiţi material complet pe evz.ro