Zeci de trenuri circulă cu restricÈ›ii de circulaÈ›ie pe Magistrala 500 BucureÈ™ti Nord – Buzău -Suceava/BotoÈ™ani, din cauza temperaturilor de până la 60°C la nivelul căilor de rulare.
Potrivit CFR, în perioada verii, în contextul temperaturilor ridicate, zeci de trenuri care circulă pe Magistrala 500 înregistrează întârzieri cauzate atât de starea căilor ferate, cât È™i de defecÈ›iunile apărute pe traseu la locomotive sau vagoane. "Pe Magistrala 500 se înregistrează, în prezent, un număr de 22 de restricÈ›ii de viteză, acestea fiind cauzate de starea necorespunzătoare a suprastructurii căii ferate. Trenurile care circulă pe relaÈ›ia BucureÈ™ti - VereÈ™ti - Suceava/BotoÈ™ani È™i retur È™i care au înregistrat întârzieri în parcurs sunt următoarele: IR 1655 (IR 1656), IR 1751 (IR 1754), IR 1753 (IR 1752), IC 551 (IC 552) È™i IR 1653 (IR 1654). Media întârzierilor înregistrate de aceste trenuri, ca urmare a restricÈ›iilor de viteză existente pe traseu, a fost de cel mult È™apte minute. Întârzierile mai mari de È™apte minute la sosirea trenurilor în staÈ›iile de destinaÈ›ie, respectiv Suceava, BotoÈ™ani sau BucureÈ™ti, au fost cauzate, în principal, de defecÈ›iuni tehnice apărute la locomotivele de tracÈ›iune sau la vagoanele din compunerea trenurilor, aflate în responsabilitatea operatorului de transport feroviar de călători - CFR Călători", a transmis CFR.
RestricÈ›iile de viteză au fost instituite în luna iunie, în baza atenÈ›ionărilor meteorologice, È›inând cont că la nivelul È™inelor temperaturile pot ajunge până la 57 de grade Celsius.
"Pe perioada sezonului estival se instituie, anual, limitări de viteză ca urmare a creÈ™terii temperaturii în È™ină. În anul 2025, aceste limitări au fost introduse pe Magistrala 500 începând cu data de 15 iunie, în conformitate cu atenÈ›ionările meteorologice transmise de AdministraÈ›ia NaÈ›ională de Meteorologie. Astfel, în zilele în care temperatura aerului atinge 36°C, temperatura la nivelul È™inei poate ajunge la valori cuprinse între 55°C È™i 57°C, fiind necesară reducerea vitezei de circulaÈ›ie a trenurilor de la o medie de 80 km/h la 50 km/h, în intervalul orar 14:00 - 18:00. Spre exemplu, trenul IR 1753, care circulă pe relaÈ›ia BucureÈ™ti - Suceava, cu plecare la ora 14:00 È™i sosire planificată la ora 20:00, a înregistrat o întârziere de 37 de minute, cauzată de aplicarea acestor restricÈ›ii de viteză determinate de temperaturile ridicate", informează Compania NaÈ›ională de Căi Ferate.
Pentru a reduce temperatura la nivelul È™inelor de tren, astfel încât efectul de dilatare să fie atenuat, CFR ia în considerare vopsirea sau văruirea lor în alb. Metoda este folosită în unele țări ale Uniunii Europene, este experimentată de către Regionala CF TimiÈ™oara È™i în funcÈ›ie de rezultate ar putea fi extinsă la nivelul unor magistrale din România.
Magistrala 500 BucureÈ™ti Nord – Buzău - Suceava/BotoÈ™ani este una dintre cele mai circulate È™i lungi rute de cale ferată din România, având o lungime de aproximativ 500 km, potrivit Agerpres.
