Sunt de notorietate campaniile operatorului de apă, de pildă, pentru recuperarea debitelor clienţilor de la blocuri, ce nu pot fi debranşaţi datorită vecinilor bun-platnici. În aceste condiţii, singura variantă de recuperare a datoriilor o reprezintă acţiunile în instanţă. Cristian Romanovschi, directorul comercial al Nova Apaserv, spune că din 2010, anul înfiinţării actualului operator de apă, până acum în instanţă au fost înaintate 4940 de dosare.
"De exemplu, pentru serviciile prestate, şi anume vânzarea de apă, avem dosare în valoare de peste 6,8 milioane de lei, din care până acum, prin sentinţe judecătoreşti, am recuperat în jur de 2,3 milioane. La acestea se adaugă penalizări pentru neplata facturilor la timp, în valoare de 1,3 milioane de lei, şi până acum am recuperat 396.000 de lei. Mai adăugăm şi cheltuielile de judecată, în sarcina debitorilor, care ajung la peste un milion de lei, din care am încasat până acum 360.000 de lei", explică directorul comercial al Nova Apaserv.
Situaţia este similară şi în cazul Modern Calor, însă reprezentanţii operatorului nu au putut oferi cifre deoarece în aceste zile, întreg Departamentul Juridic lucrează la inventarierea tuturor dosarelor înaintate în instanţă de la înfiinţarea societăţii până acum.
Nici foştii operatori de utilităţi, Apa Grup şi Termica, nu şi-au încasat toate restanţele de la clienţi, astfel că lichidatorul judiciar al celor două societăţi a deschis acţiuni tot în instanţă. "Pentru Apa Grup avem pe rol cam două mii de dosare, în jur de trei mii de dosare în executare silită, iar pentru Termica, pe rol avem active 140 de dosare, alte 2.759 de dosare fiind în executare", spune Constantin Lulu Dascălu, lichidatorul celor două societăţi.
Ce se întâmplă în instanţă
În momentul în care se înregistrează o acţiune de recuperare a debitelor, procedura e clară: primul pas este înregistrarea cererii de chemare în judecată, dosarul este repartizat aleatoriu unui complet de judecată. Judecătorul Ciprian Miron de la Judecătoria Botoşani, spune că în prima etapă se regularizează cererea de chemare în judecată, judecătorul ar putea cere reclamantului să completeze dosarul în cazul în care există lipsuri, iar dacă dosarul este complet, cererea de chemare în judecată se comunică pârâtului- în acest caz creditorul, pârâtul poate formula întâmpinare, după care se fixează termenul de judecată.

În schimb, în cazul în care un debitor are datorii la mai mulţi furnizori de utilităţi, de exemplu, aceştia din urmă nu pot deschide împreună o singură acţiune în instanţă, ci fiecare înaintează propria-i cerere. "Ar exista această posibilitate, dar nu am întâlnit până acum un caz în care Nova Apaserv, Modern Calor şi Asociaţia de Proprietari să formuleze împreună o acţiune comună. Nu este exclus, codul prevede această posibilitate, dar nu s-a întâmplat pentru că este vorba de debite diferite, de perioade diferite şi o natură juridică a obligaţiei diferită", adaugă judecătorul Ciprian Miron.
Potrivit magistratuui, într-o singură zi s-au înregistrat 400 de acţiuni pentru recuperarea de debite. Problema este că toate aceste mii de dosare îngreunează activitatea instanţelor, doar înregistrarea atâtor mii de dosare ocupând ore întregi din programul de lucru al grefierilor care sunt obligaţi să rămână peste program pentru că o acţiune nu poate fi înregistrată într-o altă zi decât cea în care a fost depusă.