Încă o variantă de taxă auto pentru "rable". Cum îşi recuperează botoşănenii precedentele taxe!

Vechiul principiu "poluatorul plăteşte" va fi aplicat şi în viitoarea modalitate prin care vom fi taxaţi pentru că circulăm cu autovehicule, după ce Uniunea Europeană a dat peste degetele, şi nu doar o dată, autorităţilor române care au inventat tot felul de taxe auto.

Astfel, grupul interministerial de lucru pentru găsirea unei soluții pentru returnarea timbrului auto de mediu a ajuns la soluţia ca taxa să fie conținută în prețul carburanților. În principiu, ar fi vorba de un adaos de 5 bani la litrul de combustibil, bani care vor ajunge în conturile administrate de Ministerul Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum.

Încă din 2008, în timpul Guvernului Tăriceanu, în ţară s-a introdus prima taxă ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand, cu explicația că țara se transformă într-un cimitir al vechiturilor pe patru roţi. De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislația europeană, astfel că statul a este obligat să returneze toate sumele încasate sub diversele denumiri- taxa specială, taxa pe poluare, taxa pentru emisiile poluante sau timbrul de mediu.

Ca atare, botoşănenii care şi-au cumpărat autovehicule "poluante" au acţionat în justiţie, la fel ca mulţi alţi români, şi au început să câştige pe bandă rulantă, puţine fiind cazurile în care instanţa să nu le fi dat câştig de cauză. Situaţia a devenit atât de clară, încât în iunie anul acesta, în Monitorul Oficial, apărea o Ordonanţă de Urgenţă prin care se arăta că toţi proprietarii de maşini care au plătit o taxa de poluare, între 2007 şi 2013, îşi vor primi banii înapoi de la statul român. De atunci, cererile de restituire a taxei sunt depuse la ANAF.

"Subliniem însă un fapt: vorbim doar de taxele plătite între 2007 şi 1013, pentru că taxa achitată din 2014 încoace se poate recupera doar din instanţă şi din câte ştim până acum, nu au fost încă situaţii în care proprietarul maşinii să câştige. Dar, pentru taxele anterioare, cererea se depunde direct la Administraţie. Noi primim cererea contribuabilului, o procesăm, o trimitem la Agenţia de Protecţie a Mediului, iar la Agenţie suma de recuperat se împarte la cinci ani, cât e perioada de eşalonare. Adică ne scărpinăm cu mâna stângă la urechea dreaptă pe după cap. Apoi, la fiecare termen scadent noi facem hârtie de restituire cu suma aferentă anului respectiv iar contribuabilii sunt chemaţi pe rând. Botoşănenii pot recupera de la 300 la 10.000 de lei, depinde de cât au plătit. Suma depinde de norma de poluare, de capacitatea cilindrică, sunt mai multe condiţii", explică finanţiştii botoşăneni procedura de lucru.

Şi dacă încă vă miraţi de ce trebuie să aşteptaţi cinci ani să recuperaţi o sumă pe care aţi achitat-o în câteva minute, gândiţi-vă că în iunie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, după ce România a extins-o și la autovehiculele noi pentru a evita discriminarea pentru care mai fusese o dată condamnată.

Astfel că Guvernul ar avea de restituit peste 1,5 miliarde de euro celor care au achitat această taxă.

 

Spune-ne opinia ta