LegislaÈ›ia europeană le permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensaÈ›ie ce poate ajunge È™i la 600 de euro. În plus, după cum a stabilit Curtea de JustiÈ›ie a Uniunii Europene (CJUE) acum câteva luni, zboruri anulate sunt considerate (È™i astfel dau dreptul la compensaÈ›ie) È™i cele cărora plecarea le este mutată mai devreme cu mai mult de o oră È™i cele ce au o întârziere mai mare de trei ore, potrivit avocatnet.ro.
Dreptul la compensaÈ›ie în cazul anulării unui zbor este stabilit de Regulamentul european 261/2004. Mai exact, în funcÈ›ie de distanÈ›ele ce ar fi trebuit parcurse cu avionul, în cazul unui zbor anulat se acordă următoarele despăgubiri:
- 250 de euro - pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- 400 de euro - pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri È™i pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 È™i 3.500 de kilometri;
- 600 de euro - pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor de mai sus.
CompensaÈ›iile pot fi reduse la jumătate de către compania de transport aerian în situaÈ›ia în care pasagerilor li se oferă redirecÈ›ionarea spre destinaÈ›ia finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășeÈ™te ora de sosire prevăzută a zborului rezervat iniÈ›ial cu mai multe de:
- două ore - pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- trei ore - pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri È™i pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 È™i 3.500 de kilometri;
- patru ore - pentru toate zborurile care nu se încadrează în categoriile amintite la primele două puncte.
Potrivit regulamentului european, compensaÈ›ia se plăteÈ™te în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, numai cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie È™i/ sau alte servicii.
În plus, atunci când există mai multe aeroporturi ce deservesc un oraÈ™ sau o aglomerare urbană, iar compania aeriană oferă pasagerului un zbor spre un aeroport diferit de cel pentru care s-a făcut rezervarea iniÈ›ială, operatorul de transport trebuie să suporte costul transferului pasagerului de la aeroportul alternativ fie spre cel iniÈ›ial, fie spre o altă destinaÈ›ie apropiată convenită cu acesta.
Apoi, după cum a stabilit CJUE în decembrie 2021, în cazul în care o companie aeriană mută mai devreme plecarea unui zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensaÈ›ii È™i asistență, deoarece acel zbor intră în categoria celor anulate.
De asemenea, în aceeaÈ™i perioadă, judecătorii CJUE au stabilit că pot fi considerate anulate, adică se pot cere compensaÈ›ii în aceste situaÈ›ii, doar zborurile cu mai mult de trei ore de întârziere.
Mai mult de atât, acum un an, CJUE a decis că simpla deviere a zborului, cauzată de împrejurări excepÈ›ionale, către un aeroport apropiat, nu conferă pasagerului dreptul la o compensaÈ›ie, aÈ™a cum se întâmplă în cazul anulării sau a unei întârzieri prelungite la sosire. TotuÈ™i, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie iniÈ›iativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinaÈ›ie prevăzut iniÈ›ial sau, dacă aÈ™a este convenit, spre o altă destinaÈ›ie apropiată.