Guvernul schimbă subvenţia CFR: Preţ mai mare la vagonul de dormit, bani mai puţini pentru operatorii privaţi
Stiri Botosani Wednesday, 12 September 2012 ActualitateModificarea sistemului actual de subvenţionare a transportului feroviar de călători a fost convenită în ultimele negocieri ale Guvernului cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi urmează să fie efectuată anul viitor, cu scopul ca societatea naţională de resort să obţină venituri suplimentare pentru a achita integral taxele aferente utilizării infrastructurii feroviare, scrie gandul.info.
"CFR Infrastructură a început procesul de reducere a costurilor şi de creştere a veniturilor astfel încât să se îndrepte spre viabilitate financiară din 2013. Aceasta necesită să fie luate măsuri decisive care să asigure că societăţile naţionale de pasageri şi marfă achită integral tarifele de acces către compania de infrastructură. Pentru a facilita plata integrală, intenţionăm să reevaluăm furnizarea de subvenţii şi obligaţiile de servicii publice (OSP) la compania de călători şi să scoatem serviciile profitabile din OSP începând din 2013", se arată în ultima scrisoare de intenţie convenită de Guvern cu FMI, în luna august.
Surse oficiale convergente au declarat agenţiei MEDIAFAX că sistemul de subvenţionare în sistemul feroviar de călători va fi modificat atât pentru anumite servicii destinate călătorilor, precum vagonul de dormit, cât şi în relaţia cu operatorii privaţi, ale căror subvenţii ar urma să nu mai fie calculate diferenţiat, ci eventual stabilite pe baza unei cote fixe.
"În cazul serviciilor de călători, este posibilă, de exemplu, o modificare a subvenţiei la călătoria cu vagonul de dormit şi, implicit, o uşoară creştere a preţului pentru acest serviciu, la un nivel care să nu depăşească totuşi costul unei călătorii low-cost cu avionul. Analiza este la acest moment în fază incipientă. Este necesară o revoluţie în subvenţionarea transportului feroviar, dar sistemul trebuie gândit atent, fără a speria sindicatele", au arătat sursele.
Modificări de subvenţii vor fi introduse de stat şi în relaţia cu operatorii privaţi, cu intenţia de a "echilibra" sistemul, eventual prin impunerea unei cote fixe de subvenţie, nu diferenţiată ca în prezent. Printr-o astfel de cotă fixă, subvenţia pentru operatorii privaţi ar urma să scadă, autorităţile considerând că actuala formulă de "împărţire" a subvenţiei este greşită.
În acelaşi timp, traseele feroviare considerate profitabile vor fi scoase din pachetul social de subvenţionare spre a fi vândute operatorilor privaţi, care vor aplica propriile preţuri.
Contactaţi încă de luni, reprezentanţii companiei CFR Călători nu au răspuns printr-un punct de vedere la aceste informaţii.
Sindicatele din sistemul feroviar au reclamat de mai multe ori că operatorii privaţi beneficiază de subvenţii duble faţă de CFR Călători, acoperindu-şi veniturile în proporţie de 80-85% prin aceste subvenţii, faţă de doar circa 40% la CFR Călători.
Subvenţiile sunt însă raportate procentual la venitul total al companiei, iar pentru acest an CFR Călători şi-a bugetat venituri de 2,3 miliarde lei, din care 937,2 milioane lei reprezintă subvenţii. În ceea ce îi priveşte, operatorii privaţi estimează venituri anuale cuprinse între 3 şi 50 milioane lei.
Conform legii, statul acoperă de la buget diferenţele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar public de călători şi costurile reale de transport, la care se adaugă o cotă de profit cuprinsă între 3% şi 5%. Nivelul maxim al compensaţiei poate ajunge până la 85% din veniturile totale realizate de către operator din transportul de călători, sindicatele reclamând că plafonul maxim al subvenţiei este de multe ori atins în cazul operatorilor privaţi.
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Meteorologii ANM anunță un miez de iarnă cum n-am mai avut de ani de zile!
În ultimii ani, lunile ianuarie și februarie ne aduceau episoade de iarnă, cu frig și în multe zone ale țării cu ninsori abundente. Anul acesta, meteorologii ANM anunț...
Ținutul secret al codrilor și al haiducilor. Zonele turistice incredibile din Botoşani dominate de codrii seculari, podgorii și natură sălbatică!
România încă ascunde locuri de o frumusețe greu de imaginat. Sălbatice și nedescoperite, mărturii ale unui trecut îndepărtat, încărcat de povești și legende fabuloase....
Medicul Alexandra Ciobanu: ”Niciodată nu vă comparați cu alte femei când vine vorba de sănătate!”
Medicul botoșănean atrage atenția că diagnosticul de sarcină incipientă nu este același lucru cu sarcina în evoluție. În primele 3-4 săptămâni, diagnosticul se stabilește ...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.39 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici