Guvernul schimbă macazul: 10.000 de ceferiști vor fi TRIMIŞI ACASĂ
Stiri Botosani Tuesday, 10 June 2014 ActualitateTocmai pentru că funcționa foarte bine înainte de 1990, calea ferată nu a fost văzută ca o prioritate timp de aproape 25 de ani. Nu s-au făcut investiții importante și nici nu s-au luat în calcul proiecte care să mute România în rândul țărilor europene cu o infrastructură feroviară modernă, scrie Capital.ro.
Așa s-a ajuns astăzi la o situație extremă, în care se pune problema ca circa 40% din calea ferată să dispară. În termeni oficiali, este vorba despre un memorandum privind "măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României".
Documentul, redactat de ECOM ca o "necesitate" pentru aprobarea Master Planului General de Transport, a fost aprobat de Guvern. Teoretic, rețeaua națională de cale ferată va fi redusă la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfășurată, față de 20.000 km câți sunt în prezent).
"Costuri colaterale"
Cu alte cuvinte, 4.000 km de rețea sunt destinați închiderii. Potrivit reprezentanților din industria feroviară, dacă dacă acești 4.000 km se vând la fier vechi cu un 1 leu/kg, statul nu va obține mai mult de 600 mil. lei. Numai că lucrurile nu sunt așa de simple cum par la prima vedere.
"Întrebarea este cât va costa procedura de dezmembrare a liniilor, scoaterea din inventar, trasportul lor, poluarea din acele zone, șomajul generat și altele. Vom vedea dacă banii din fier vechi balansează, într-un fel, aceste costuri", spune Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Altfel spus, sunt "costuri colaterale", care nu se văd acum.
Cel mai grav este că mii de oameni din industria feroviară ar putea să își piardă locurile de muncă, în urma aplicării acestor măsuri.
"De la CFR SA probabil că vor pleca 6.000 – 7.000 de oameni, iar de la CFR Călători, câteva sute. La aceștia se adaugă operatorii de marfă și cei privați, care vor întâmpina probleme, la rândul lor și, cel mai probabil, vor recurge la disponibilizări. Grosso modo, din sistemul feroviar ar putea pleca 10.000 de oameni", punctează Ștefan Roșeanu.
Și de aici pornesc o serie de alte costuri pentru statul român, inclusiv salariile compensatorii pentru disponibilizați. Surse din Ministerul Transporturilor susțin afirmațiile lui Roșeanu, fără a face referire, însă, la un număr anume de angajați care vor pleca în momentul în care aceste măsuri se vor pune în aplicare. "Este clar că vor fi afectați, în mod direct, angajații. Totuși, este prematur să facem calcule acum", spun sursele, citate de realitatea.net.
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Polițiștii botoșăneni, alături de elevi într-o campanie anti-violență și bullying!
Elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Prăjeni au participat zilele trecute la o activitate deosebit de importantă pentru siguranța lor, desfășurată în parteneriat cu polițiștii din cadrul Biro...
PSD Botoșani: Prețurile alimentelor de bază rămân plafonate!
Românii vor cumpăra în continuare alimente de bază la prețuri mai mici. La inițiativa și presiunea PSD, coaliția de guvernare a decis menținerea plafonării adaosului comercial pent...
Tribunalul Botoșani, mesaj îndurerat la moartea judecătoarei Mara Arosculesei: „Îi vom păstra vie amintirea...”
Maria (Mara) Aroșculesei a activat multe decenii la Tribunalul Botoșani, iar în 2019 s-a transferat – în urma unui concurs – la București, la Inspecția Judiciară, unde a a...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.73 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici