Fiscul raspunde: Cum se pastreaza evidentele contabile si fiscale ale firmelor si persoanelor fizice?
Stiri BotosaniVineri, 20 Septembrie 2013Actualitate6 vizualizăriConform art. 80 din Codul de procedura fiscala, evidentele contabile si fiscale trebuie pastrate fie la domiciliul fiscal al contribuabilului, fie la sediile secundare ale acestuia, inclusiv pe suport electronic.
In cazul creantelor fiscale administrate de ANAF, prin domiciliu fiscal se intelege:
-pentru persoanele fizice - adresa unde isi au domiciliul sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
-pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere - sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
-pentru persoanele juridice - sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat;
-pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica - sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
De asemenea, reglementarile legale permit contribuabililor sa isi tina documentele contabile si la societati specializate, autorizate sa ofere servicii de arhivare. Totusi, prin exceptie de la aceste prevederi,videntele contabile si fiscale ale exercitiului financiar in curs se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabililor ori la sediile secundare ale acestora.
In cazul in care contribuabilul si-a contractat un serviciul de contabilitate externalizat, evidentele contabile si fiscale pot fi pastrate in perioada 1-25 a lunii urmatoare la sediul persoanei fizice ori juridice autorizate care intocmeste declaratiile fiscale ale contribuabilului pe baza acelor documente.
Foarte important! Daca evidentele contabile si fiscale sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, contribuabilul este obligat sa pastreze si sa prezinte inspectorilor de control si aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat. Nerespectarea acestei obligatii reprezinta contraventie si se sanctioneaza, conform Codului de procedura fiscala, cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice.
Cat timp trebuie pastrate documentele contabile si fiscale?
Potrivit Legii Contabilitatii, dar si a Ordinului nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, termenul de pastrare a evidentelor contabile si fiscale difera in functie de tipul documentului.
Astfel, statele de salarii trebuie pastrate timp de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.
De la aceasta regula fac exceptie o serie de documente care trebuie arhivate numai timp de 5 ani, ca de exemplu: nota de receptie si constatare diferente; bonul de primire in consignatie; bonul de predare, transfer si restituire; bonul de consum; dispozitia de livrare; fisa de magazie; lista de inventariere; chitanta; dispozitie de plata/incasare catre casierie; decontul pentru operatiuni in participatie; ordinul de deplasare; decontul de cheltuieli; nota de debitare-creditare; extrasul de cont; borderoul de primire a obiectelor in consignatie; borderoul de iesire a bunurilor din consignatie; jurnalul privind operatiuni diverse; fisa de cont pentru operatiuni diverse; decizia de imputare; angajamentul de plata.
De asemenea, exista si documente care trebuie pastrate mai mult de 10 ani. In aceasta categorie se inscriu documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani. Acestea trebuie pastrate pe intreaga perioada de utilizare a bunurilor.
avocatnet.ro
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Ministerul Educației vrea responsabili cu educația rutieră în școli și inspectorate!
63
Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 27850 din 26.04.2024. Documentul este semnat de Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.O altă solicitare a Ministerului Ed...
Jandarmii din Botoșani promovează pe 1 mai oferta educatională în domeniul militar pe Pietonalul Unirii
93
Tinerii interesați au ocazia să obțină informații referitoare la oferta de școlarizare pentru Școlile Militare de Subofițeri Jandarmi Fălticeni și Drăgășani, care în sesiunea de adm...
Reprezentanți ai sistemului penitenciar ucrainean, în schimb de experiență la colegii din Botoșani (Foto)
86
Și din acest deziderat, instituția evoluază atât în ceea ce privește furnizarea de condiții custodiale aliniate normelor internaționale, cât și în ceea ce privește dezv...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2024 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.29 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici