Firmele de turism, la un pas de faliment din cauza clienților care cer restituirea banilor

Ministrul Economiei Virgil Popescu a semnalat situația alarmantă în care se află agențiile de turism din România care se confruntă cu numeroase cereri de returnare a banilor din partea turiștilor ce și-au plătit vacanțele și care nu mai pot pleca, subliniind faptul că HoReCa este cea mai afectată industrie în  acest moment, din cauza faptului  că o mare parte dintre clienți cer restituirea banilor achitați pentru plata concediilor, dar agențiile nu îi au.

Nelly Luchian, administratorul unei firme de turism din Botoșani a adus precizări referitoare la situația cu care se confruntă agenția de turism.

„Industria turismului este foarte grav afectată de criza economică produsa de Covid19. Ne confruntăm cu un număr mare de turiști care nu mai pot merge in vacanțe si chiar cu unii care nu mai vor sa meargă in vacanțe deși sunt programate pentru lunile iulie-august și care ne cer banii înapoi. În condiții normale acest lucru nu ar fi nicio problemă. Însa acum avem o problemă reală, noi, agențiile de turism am plătit la rândul nostru partenerii, hotelurile, companiile aeriene. În ritmul acesta « murim » economic si intrăm în faliment. Noi recomandăm turiștilor să reprogrameze vacanța pentru o dată viitoare, inclusiv pentru anul 2021 sau chiar un voucher valoric pentru suma plătita pentru cei care nu iși pot stabili acum o data viitoare de vacanță. În acest sens, avem sprijinul autoritaților, ANPC a emis chiar un comunicat în acest sens, acum așteptăm măsuri, proceduri concrete de a emite aceste vouchere de la Ministerul Economiei. Alte state au legiferat deja aceste vouchere pentru a ajuta industria turismului si HoReCa”, a declarat acesta.

Nelly Luchian a menționat și faptul că agenția de turism a reușit să reprogrameze vacanțele anulate de criza COVID programate pentru lunile martie, aprilie și mai însă pentru turiștii care și-au planificat vacanțele începând din luna iunie nu există nicio modificare și nu este vorba în acest moment de anulare.

Am reușit reprogramarea turiștilor pentru vacanțele anulate de criza mondiala de Covid19, și aici vorbesc strict pe lunile martie, aprilie, mai. Pentru cei care au vacanțe în iunie, iulie si mai încolo, nu avem nicio procedură de modificare sau reprogramare si nu este vorba în acest moment de anulare. Acestea se desfasoara normal, conform condițiilor contractuale agreate între turist și agenție de turism-hotelier. Însă, inclusiv pentru acestea am relaxat termenele de plată, fiind amânate până la data de 30.04.2020". Această situație a stârnit nemulțumiri în rândul turiștilor care au solicitat restituirea sumei de către agenție.

"Unii turiști nu au înteles problema cu care ne confruntăm și uneori au senzația că noi ținem banii turiștilor în conturile firmei, când de fapt acest lucru este imposibil, această industrie bazandu-se pe rulaj ”, a specificat Nelly Luchian.

(Anca Savel)