Factori ciudati care influenteaza comportamentul uman mai mult decat legile
Stiri Botosani Sunday, 2 September 2012 ActualitateConform Cracked, iata cativa dintre factorii care ne pot face sa ne comportam intr-un fel sau altul:
Ochii, chiar desenati
Fara indoiala suntem mai onesti, mai corecti cand stim ca cineva sau o camera de luat vederi ne supravegheaza, insa studiile au aratat ca un simplu ochi, chiar desenat, care nici macar nu seamana cu unul uman, face ca probabilitatea de a trisa sau de a ne comporta imoral sa fie mai mica.
In cadrul unui experiment, s-a aratat ca persoanele care puteau sa se serveasca cu suc sau cafea, cu simpla mentiune sa plateasca pentru acestea intr-o cutie, s-au conformat imediat atunci cand sub anunt a fost desenat un ochi. Cand, in locul ochiului, a fost desenata o floare, banii au fost cu mult mai putini.
Pana si simpla evocare a divinitatii, in treacat, face oamenii sa fie mai generosi, chiar daca acestia sunt atei, fapt confirmat in numeroase experimente, in care subiectii au fost mai tentati sa doneze bani, comparativ cu situatii in care nu era mentionata divinitatea.
Lumina
E un lucru cunoscut faptul ca la adapostul intunericului se produc cele mai multe faradelegi. Insa, in mod interesant, si oameni de "bine" iau decizii diferite in functie de lumina din locul in care se afla. O lumina confuza, care abia se intrezareste, face ca oamenii sa fie mai putin onesti si mai predispusi sa triseze.
Intr-un experiment, subiectii au fost impartiti in doua grupuri, unul care avea sa stea intr-o camera bine luminata, si unul intr-o incapere iluminata mai slab, timp in care erau supusi unui test. Pentru fiecare raspuns corect urmau sa primeasca 50 de centi dintr-un plic cu 10 dolari. Numai ca nimeni nu le evalua raspunsurile, ci trebuia ca singuri sa faca asta.
S-a aratat ca subiectii din camera mai prost iluminata au fost mai tentati sa triseze, pretinzand ca au raspuns corect la mai multe intrebari.
Intr-un alt experiment, jumatate dintre subiecti au fost pusi sa poarte ochelari de soare si sa daruiasca unui strain 6 dolari. Surpriza a fost totala cand voluntarii cu ochelari de soare au incercat sa triseze, dand mai putin decat ar fi trebuit. Cu alte cuvinte, simplul fapt ca nu-l putem vedea in lumina pe cel din fata noastra ne trimite cu gandul ca nici el nu ne vede foarte bine pe noi, chiar daca fiecare fibra din noi stie ca asa ceva nu e adevarat.
Iar teoria e adevarata in orice situatie, indiferent ca trimitem un email dintr-un birou prost iluminat sau ca ne inselam jumatatea intr-un club cu lumina difuza.
Curatenia personala
O constiinta incarcata va face sa vrem sa ne spalam cat mai bine, fapt demonstrat de nenumarate studii. Intr-unul dintre acestea, participantii care aveau ceva pe suflet, o vina, au fost mai tentati sa completeze spatiile goale din interiorul unor cuvinte, astfel incat sa obtina termeni precum sapun, spalat, dus, desi, in limba engleza, in care s-a derulat experimentul, puteau fi puse alte litere in spatiile goale, astfel incat cuvintele rezultate puteau fi si altele, cum ar fi dorinta, magazin, termeni neutri din acest punct de vedere, fara incarcatura emotionala.
In cadrul unui alt studiu, subiectii au fost pusi sa copieze o nuvela fictiva, scrisa la persoana I, si apoi sa dea note unor produse. S-a dovedit ca cei care copiasera o nuvela in care protagonistul era un mincinos, cu o morala indoielnica, au preferat produsele de curatenie, in timp ce cei care copiasera o scriere in care personajul principal era o persoana corecta au preferat cu totul alte produse, dintr-o gama mult mai larga.
Cu alte cuvinte, o constiinta incarcata, reala sau indusa, ne face sa vrem sa ne curatam cat mai bine, sa indepartam macar la nivel metaforic murdaria si raul. Partea proasta este ca simpla spalare a mainilor (implicit curatarea constiintei) induce un comportament ulterior negativ, fapt confirmat de alte experimente.
Mirosul de citrice
Cel care a pus in aplicare studiul de la punctul anterior a vrut sa vada daca si alti factori ne influenteaza comportamentul. A reusit sa demonstreze ca, indiferent de nivelul igienei personale a fiecaruia, curatenia sau, dimpotriva, mizeria dintr-o incapere ne influenteaza de asemeni purtarea.
Cei mai multi dintre noi asociem curatenia cu mirosul de citrice, pentru ca industria produselor de curatat a decis ca acesta este mirosul "de curat". Asa ca atunci cand acest miros ne gadila narile nu ne gandim la un fruct de vara, ci daca am lasat sau nu casa curata.
E atat de puternica asocierea dintre mirosul de citrice si curatenie incat ajunge sa ne influenteze comportamentul. Intr-un mediu in care miroase a citrice ne comportam mai corect. Simpla mireasma de curatenie ne face mai buni, fapt exemplificat de experimentul de mai jos.
In cadrul acestuia, subiectii au fost dusi in doua incaperi, ambele la fel de curate. Intr-una dintre ele, insa, fse pulverizase subtil un spray de camera care mirosea a citrice. Voluntarilor li s-a spus ca trebuie sa imparta cu cineva din incapere o suma pe care o primisera, persoana aleasa nestiind insa suma totala. S-a dovedit ca participantii la studiu din camera in care mirosea a citrice au fost cu mult mai generosi decat ceilalti.
La finele studiului, voluntarii au fost intrebati daca remarcasera curatenia sau mirosul din camera si toti au raspuns negativ, semn ca toate acestea ne influenteaza chiar la nivel inconstient.
Prezenta copacilor inalti
U.S. Forestry Service a realizat un studiu de anvergura, tragand o concluzie ciudata, dar interesanta. In prezenta copacilor inalti se intampla mai putine crime sau acte aflate in afara legii.
De aceea, in zonele marginite sau in care se afla copaci inalti sunt si mai putine crime decat in restul, unde arborii sunt mici sau chiar nu exista. Ai fi tentat sa spui ca in cartierele cu oameni instariti si copacii sunt mai frumosi, mai inalti, insa realitatea e ca in acestea sunt oricum mai putine crime sau acte violente decat in cele la fel de bogate, insa unde nu exista decat boschete.
Vederea unor oameni cu comportament indoielnic
Se pare ca oamenii au nevoie de cea mai mica scuza pentru a se comporta gresit. Tot ce avem nevoie este sa vedem ca cineva sparge gheata si devenim la randul nostru imorali. Simpla vedere a unui loc in care cineva a aruncat deja mizerie ne va face sa procedam la fel, desi nu aruncam gunoi intr-un loc curat. Nici macar nu e nevoie sa fim martori - creierul nostru primeste unda verde la comportamentul gresit oricum.
Daca 13% dintre oameni ar fura 5 euro, suma aflata intr-un plic deschis intr-o cutie postala ingrijita, dar descuiata, in timp ce un sfert ar lua banii "doar" daca acestia s-ar afla intr-o cutie postala acoperita cu graffiti, insa tot descuiata, a aratat un studiu care vine in sprijinul acestei teorii.
ziare.com
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Zeci de incendii au dat bătăi de cap pompierilor botoșăneni în perioada 24 - 26 ianuarie!
În perioada 24 – 26 ianuarie, pompierii botoșăneni au avut 54 de misiuni. Acestea au vizat: - acordarea asistenței medicale de către echipajele SMURD în 42 de situații; - ...
Angelina Jolie în rolul Mariei Callas: Proiecție unică la Cinema „Unirea” Botoșani! (foto)
Angelina Jolie s-a pregătit timp de 6 luni pentru a „îmbrăca” rolul Mariei Callas. „A fost o adevărată provocare să învăț să cânt operă. Am luat multe lec...
Cine este noul manager al Spitalului Mavromati, care îl înlocuiește pe Corneliu Prepeliță pe perioada controlului judiciar!
Conducerea Consiliului Județean Botoșani a anunțat luni, 27 ianuarie, că s-a găsit o persoană care a acceptat să preia conducerea Spitalului Județean ”Mavromati”. Este vorba des...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.56 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici