Ești căutat de recuperatori? Hărțuirea dispare de luna viitoare!

Telefonul în miez de noapte, afiÅŸarea datoriei la bancă a unui locatar la scara blocului ÅŸi ameninţările de la angajaÅ£ii firmelor de recuperare a creditelor ar putea dispărea în câteva luni. RelaÅ£ia dintre recuperator ÅŸi debitor va fi, în sfârÅŸit, reglementată de o lege care stabileÅŸte clar limitele acÅ£iunilor întreprinse pentru recuperarea creditelor.

Autoritatea pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor (ANPC) a inclus în proiectul de Ordonanţă de Guvern privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, prin care este transpusă în legislaÅ£ia românească Directiva 17/2014, care trebuie să intre în vigoare în martie 2016, ÅŸi o serie de reguli care să limiteze abuzurile la care sunt supuÅŸi datornicii la bănci vânduÅ£i firmelor de recuperare.  Astfel, potrivit proiectului, recuperatorul de creanÅ£e nu va mai avea voie să hărÅ£uiască, oprime sau să abuzeze o persoană în vederea recuperării debitelor, nu va mai putea să perceapă dobânzi ÅŸi comisioane de la debitor ÅŸi nici să îl contacteze în intervalul 20.00 - 09.00. În plus, clientul nu poate fi căutat la locul de muncă ÅŸi nici prin intermediul altor persoane, arata Capital.ro.

În plus, OrdonanÅ£a mai interzice "cesionarea contractului de credit ÅŸi a accesoriilor precum ÅŸi a creanÅ£ei către o entitate care nu are sediul social sau o sucursală în Romania, cu excepÅ£ia cazului în care consumatorul solicită în mod expres acest lucru". De asemenea, firma de recuperare nu va mai avea voie să perceapă costuri aferente activităţii de recuperare sau sa deruleze activităţi de recuperare creanÅ£e în perioada alocată contestaÅ£iilor.

Tehnicile agresive şi ameninţările, interzise prin lege

Conform Capital, recuperatorilor le este interzis să utilizeze ameninţări sau alte tehnici agresive cu scopul de a vătăma fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia, ori de a-i afecta reputaÅ£ia sau proprietatea. În plus, firmele de recuperare nu vor mai avea voie să afiÅŸeze la uÅŸa apartamentului/blocului notificări/somaÅ£ii/adrese în legătură cu recuperarea creanÅ£elor.
Pe de altă parte, clientul trebuie să fie informat în legătură cu cesiunea creanÅ£ei, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, redactată într-un limbaj clar, vizibil ÅŸi uÅŸor de citit, mai reiese din proiectul citat.

Consumatorul va avea dreptul să conteste existenÅ£a debitului sau cuantumul acestuia, însă, dacă nu va depune contestaÅ£ie în termenul de 30 de zile calendaristice dat de lege, nu înseamnă că recunoaÅŸte suma ÅŸi că nu mai are dreptul să se adreseze instanÅ£ei.

Mai mult, conform OrdonanÅ£ei, contractele de credit pot fi cesionate numai către creditori, iar după data intrării în vigoare a contractului de cesiune, contractul de credit nu mai produce efecte între creditorul cedent ÅŸi consumator. ReprezentanÅ£i consumatorilor spun că reglementarea acestor firme este binevenită, având în vedere că în prezent acestea funcÅ£ionează fără niciun fel de lege care să le reglementeze activitatea. "Sunt niÅŸte simple SRL-uri, de obicei organizate în jurul unor call-center-uri la care lucrează tineri studenÅ£i fără o pregătire temeinică, a căror principală sarcină este să îi sune pe consumatori la orice oră, inclusiv în weekend, să sune vecinii, să sune la locul de muncă al consumatorului. Un astfel de comportament poate fi foarte uÅŸor încadrat aproape de hărÅ£uire", susÅ£ine preÅŸedintele AsociaÅ£iei Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob.

Pe de altă parte, AsociaÅ£ia de Management al CreanÅ£elor Comerciale (AMCC) consideră că reglementarea activităţii de colectare a creanÅ£elor ar trebui realizată prin legislaÅ£ie separată, nu inclusă într-un act normativ care reglementează ÅŸi alte domenii de activitate, se arată într-un punct de vedere al AsociaÅ£iei transmis Capital.

Considerăm necesară ÅŸi binevenită implementarea directivei UE în ceea ce priveÅŸte contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile. Aceasta ar trebui însă să fie realizată fără a reglementa ÅŸi alte domenii de activitate în cadrul aceluiaÅŸi proiect de act normativ.

Punct de vedere al Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale

CE INTERZICE ORDONAÈšA ANPC

- Perceperea de comisioane, dobânzi ÅŸi dobânzi penalizatoare de către firmele de recuperare;
- Perceperea de costuri aferente activităţii de recuperare;
- Utilizarea de tehnici care să hărÅ£uiască, oprime sau să abuzeze orice persoană în procesul de recuperare;
- Utilizarea de ameninţări sau alte tehnici agresive care pot vătăma fizic sau psihic consumatorul sau rudele acestuia;
- AfiÅŸarea la uÅŸa apartamentului/blocului de notificări/somaÅ£ii/adrese în legătură cu recuperarea creanÅ£elor;
- Comunicarea cu consumatorul în intervalul orar 20:00-09:00.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Plaja NATURALĂ din Botoșani care atrage mii de turiști. Are nisip fin, iar prețurile sunt mai mici decât la malul mării!

astăzi, 14:44

O plajă naturală, cu nisip fin, s-a format pe Prut, la barajul de la Stânca CosteÈ™ti, în judeÈ›ul BotoÈ™ani. Locul, numit de localnici È™i turiÈ™ti „Marea Moldovei”, atrage ...

Risc de inundații pe râul Jijia și afluenții acestuia. Hidrologii au prelungit Codul Galben!

astăzi, 14:15

Hidrologii au actualizat prognoza È™i au anunÈ›at că există, în continuare, risc de inundaÈ›ii pe râul Jijia È™i afluenÈ›ii acestuia È™i au prelungit Codul galben, până mâin...

Botoșani: O tânără de 17 ani și fiica ei de 4 luni au dispărut de acasă. Poliția cere ajutorul populației!

astăzi, 13:12

La data de 27.07.2025, ora 09.00, numita Pupaza Maria-Larisa, din oraÈ™ Darabani, judeÈ›ul Botosani, de 17 ani, a plecat voluntar de la locuinÈ›a de domiciliu, împreună cu fata sa, Padurariu So...