Economie de timp şi spor de siguranţă în apostilare

Patru dintre problemele cu care se confruntă în prezent procedurile de apostilare a documentelor emise în România vor fi rezolvate prin intermediul unui proiect pe fonduri europene, implementat de Ministerul de Interne.

Modalităţile greoaie de verificare a existenţei apostilei şi a datelor cuprinse de aceasta, riscul falsificării unui astfel de document, erorile umane ce pot apărea în prezent, vor putea fi soluţionate graţie unui registru electronic al apostilelor. Sistemul, care dă numele proiectului implementat de minister, este unul interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei eliberate de către instituţiile prefectului pentru actele oficiale administrative.

În valoare de 2,038 milioane de lei, proiectul a demarat în iulie 2013 şi are ca termen de finalizare luna noiembrie a anului 2014.

După această dată orice persoană sau autoritate interesată, fie că este vorba despre angajatori, autorităţi şi instituţii publice, instituţii de învăţământ, etc., va putea să verifice autenticitatea unei apostile emise de statul român.

Va trebui să formuleze o interogare prin intermediul internetului, introducând numărul şi data apostilei, iar răspunsul primit va indica dacă există sau nu informaţii referitoare la actul oficial pentru care s-a eliberat apostila, răspuns primit într-o limbă de circulaţie internaţională.

Apostila este un certificat eliberat de autorităţile competente ale unui stat semnatar al Convenţiei de la Haga (1961) pentru actele oficiale întocmite în statul respectiv şi care urmează să fie prezentate pe teritoriul unui alt stat al convenţiei.

Instituţia Prefectului Judeţul Botoşani emite cca 2400 de apostile pe an, certificări ale documentelor de care cetăţeni care s-au născut, sau au locuit în Botoşani, au nevoie peste graniţă.

În întreaga ţară se eliberează anual 120.000 de apostile. Implementarea actualului proiect reprezintă crearea unui registru electronic, un prim pas de reducere a birocraţiei, următorul deziderat fiind realizarea apostilei electronice.

“Este un proiect care se implementează pentru o perioadă de 16 luni, care va finalizat în noiembrie 2014. La final va trebui să avem un registru electronic al tuturor apostilelor eliberate în România. Asta înseamnă că orice apostilă a Instituţiei Prefectului va fi introdusă în sistemul centralizat iar printr-un portal datele vor putea fi consultate de orice persoană interesată. Apostila înseamnă o certificare a documentelor eliberate de instituţiile din România şi care sunt solicitate cetăţenilor români care au diverse activităţi şi interese în statele externe", a declarat subprefectul Sebastian Tocariu.

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Declarații dure ale ministrului Educației, Daniel David: „Elevii sunt analfabeți funcțional din cauza profesorilor slab pregătiți”

Wednesday, 12 November 2025

Analfabetismului funcțional în rândul elevilor este cauzat de slaba pregătire a profesorilor, a declarat ministrul Educației, Daniel David, în cadrul unui podcast organizat de Sal...

Nicușor Dan: „AEP mi-a restituit cu 1 milion de lei mai puțin din banii de campanie. O să facem contestaţie!”

Wednesday, 12 November 2025

Președintele Nicuşor Dan a confirmat miercuri că, în urmă cu câteva zile, a primit de la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) suma de aproximativ 60 milioane de lei pentru ramburs...

O lebădă rănită, salvată de comisarii Gărzii de Mediu din județul Botoșani: „Este cel mai mare exemplar!”

Wednesday, 12 November 2025

Reprezentanții SVSU Păltiniș au solicitat comisarilor din cadrul Gărzii de Mediu Botoșani să preia o lebădă care a “aterizat” forțat în curtea unui cetățean din comuna Pă...