Despre buna întrebuințare a foamei, pe înțelesul celor care postesc

Oare de câte ori, apăsaÈ›i de povara unor greÈ™eli față de cei din jurul nostru, nu am simÈ›it că nu ne mai trebuie nici mâncare, nici odihnă, iar dacă am stat la masă, am înghiÈ›it cu noduri, cu gândul la răul pe care l-am făcut? Iar dacă nu simÈ›im acest lucru față de Dumnezeu, atunci când postim, înseamnă că nu ne cunoaÈ™tem păcatele.

Se scrie È™i se vorbeÈ™te atât de mult despre post încât e de mirare că mai sunt creÈ™tini care nu postesc. Dar È™i mai de mirare este că, în ciuda sfaturilor care vin de peste tot, ne îngrijim tot mai puÈ›in pentru "sfinÈ›irea postului" (Ioil 2,15), cum ne învață Scriptura È™i sfinÈ›ii părinÈ›i. Legume mănânc È™i eu, dar post, cu greu ajung să È›in.
 
Cunosc un preot care îÈ™i termina predicile despre post (de fiecare dată!) cu un avertisment rimat, ce se voia mobilizator, dar reuÈ™ea să fie doar sinistru: "Cine nu posteÈ™te, cancerul hrăneÈ™te". IntenÈ›ia, poate, era sănătoasă, cuvintele însă erau mai degrabă ale unui fanatic al vegetarianismului, decât ale unui predicator al credinÈ›ei. Și, de altfel, i-ar fi putut răspunde cineva, pentru prevenirea cancerului există astăzi suplimente nutritive cu aport de antioxidanÈ›i, mult mai eficiente decât fasolea de post.

Nu postim, aÈ™adar, ca să prevenim bolile. Nu postim că e "sănătos". Unii or să spună, pe drept cuvânt, că se simt mai sănătoÈ™i când mănâncă ochiuri cu È™uncă decât mâncând, zile la rând, cartofi È™i fasole. Nu postim cu "mâncare de post", aceasta e, poate, cea mai mare neînÈ›elegere a postului, pentru că el înseamnă, înainte de toate, flămânzire, nu mâncare de legume.

Nu postim nici ca să ne "purificăm", Iisus ne învață că nicio mâncare nu-l spurcă pe om. Din punctul acesta de vedere, omul e la fel de curat È™i înainte, È™i după un prânz copios. Nu postim nici ca "să fim mai uÈ™ori la suflet", pentru că ceea ce apasă sufletul omului sunt păcatele, nu mâncarea. Nu postim nici măcar ca să "ne rugăm mai cu spor", pentru că cea mai mare rugăciune e Sfânta Liturghie, or la Liturghie suntem chemaÈ›i tot anul, cu sau fără post.

Nu postim, în sfârÈ™it, nici că "trebuie" – argumentul bigoÈ›ilor. Nu "trebuie" să postim, postul nu este o dogmă. Dumnezeu nu obligă pe nimeni să flămânzească, iar Apostolul Pavel îi asigură pe romani: împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare È™i băutură, ci dreptate È™i pace È™i bucurie în Duhul Sfânt. Iar dacă lucrurile stau aÈ™a, primirea sfintei împărtășanii ar trebui, în cele din urmă, să fie condiÈ›ionată nu de postire, ci de trezvia noastră sufletească.

Atunci, totuÈ™i, cum postim? Au postit drepÈ›ii din Biblie, a postit Mântuitorul, posteau sfinÈ›ii părinÈ›i, iar Biserica ne sfătuieÈ™te să postim.

Mai demult, într-o seară din Postul Mare, m-am nimerit pe la părintele meu duhovnic, stareÈ›ul Clement.

– Hai să te pun la masă, zice el.

– MulÈ›umesc, zic, dar nu mi-e foame, am mâncat acasă.

– Da’ nu posteÈ™ti? s-a mirat el.

– Ba da, dar v-am spus, tocmai am mâncat acasă, nu mi-e foame.

– Păi cum posteÈ™ti, dacă zici că nu È›i-e foame? a zâmbit avva.

Atunci am înÈ›eles foarte clar, prima dată, că a posti înseamnă a flămânzi. Postul înseamnă foame, înfometare de bună voie, pentru a ne aminti că "nu numai cu pâine trăieÈ™te omul, ci cu orice cuvânt al lui Dumnezeu". O zi de post la sfârÈ™itul căreia nu suntem flămânzi e o zi de post ratată, chiar dacă am mâncat "de sec". Numai aÈ™a se poate înÈ›elege tradiÈ›ia Bisericii, care ne învață să postim cu legume: fiind mai "slabe", flămânzim mai uÈ™or. Scopul învățăturii însă nu sunt legumele, ci flămânzirea.

Mântuitorul a postit patruzeci de zile È™i patruzeci de nopÈ›i, iar "la sfârÈ™it", spune Scriptura, "a flămânzit". Postul biblic însemna o zi sau mai multe de ajunare completă. CreÈ™tinii din primele secole, mai aproape de trăirea apostolică, posteau cu pâine È™i apă ori ajunau până la apusul soarelui (sau timp de mai multe zile).

Însă din toate aceste exemple se desprinde intenÈ›ia postului ca flămânzire.

StareÈ›ul mai avea un obicei la masă. ÎÈ™i turna întotdeauna ciorba într-o farfurie plată. AÈ™a cum vă spun. ÎncercaÈ›i să puneÈ›i o jumătate de polonic de ciorbă într-o farfurie plată È™i să o mâncaÈ›i cu lingura. AÈ™a o mânca el. Nouă însă ne umplea castroanele până sus. Asta am învățat tot de la el, pe viu, mai înainte de a o fi citit în cărÈ›i: ai dreptul să pui foamea doar asupra ta, dar nu È™i asupra aproapelui tău. Postul îÈ›i goleÈ™te farfuria ta, pentru a o umple pe cea a aproapelui. "Postul care Îmi place", ne învață Dumnezeu prin profetul Isaia (în capitolul 58), "este să dai pâinea ta celui flămând È™i să saturi sufletul celui amârât", iar în Păstorul lui Hermas, o scriere foarte iubită, din secolul al doilea, creÈ™tinii care posteau erau îndemnaÈ›i să facă acte de milostenie cu banii pe care i-ar fi cheltuit pe mâncăruri alese.

Nu toată lumea are aceeaÈ™i regulă a flămânzirii. Nu toÈ›i flămânzim la fel. Am auzit, de pildă, că la Sfântul Munte sunt acceptate în post "fructele" de mare (creveÈ›i, scoici, sepie etc.). Nu È™tiu dacă e aÈ™a, nu am fost la Sfântul Munte. Dar să fie aÈ™a (poate È™i pentru că alte produse nu sunt acolo chiar la îndemână), eu nu aÈ™ putea posti cu fructe de mare, pentru că eu sunt mort după fructele de mare. Le-aÈ™ putea mânca în fiecare zi, cu aceeaÈ™i poftă. Ce post ar mai fi acesta, pentru unul ca mine? În schimb, flămânzesc pe loc numai cât văd paste în farfurie, atât de apreciate de alÈ›ii.

În Pateric, unde se postea cu pâine È™i apă, este dat exemplul unui părinte care mânca la masă o pâine întreagă. FraÈ›ii, care abia "dezlegau" la un colÈ› de pâine, s-au smintit: ce post mai e È™i ăsta? Părintele însă i-a întrebat: câtă pâine mănâncă fiecare din voi, în mod obiÈ™nuit, la o masă? O jumătate, au răspuns fraÈ›ii. Foarte bine, înseamnă că un colÈ› de pâine, atunci când postiÈ›i, vă este destul. Eu însă, le-a răspuns părintele, ca să mă satur, mănânc la o masă patru pâini. Dar în post mă înfrânez È™i mănânc numai o pâine.

AÈ™adar, flămânzim diferit È™i, la urma urmei, este o ipocrizie să considerăm că se poate flămânzi numai cu legume. Am cunoscut, cât am fost preot de È›ară, oameni credincioÈ™i, care munceau la oraÈ™, pe È™antier, iar uneori, în post, singura mâncare pe care o puteau lua cu ei era slănină, pâine È™i ceapă. O făceau de nevoie, altfel, când se întorceau seara acasă, mâncau borÈ™ de fasole È™i posteau. Postul acestor oameni, aÈ™a strâmb cum pare, era, pentru mine, preotul lor, mai drept decât masa mea plină cu sarmale de post sau alte bucate sățioase de sec.

Vreau să spun că nimeni nu trebuie să dispere, dacă nu poate duce până la capăt postul rânduit de Biserică: orice renunÈ›are cât de mică, orice tăiere a voii (cum spun monahii) sunt primite ca jertfe de post, dacă sunt făcute din dragoste pentru Dumnezeu. Mica noastră rânduială de post, după cum ne È›in puterile, dar asumată cu umilință, este la fel de scumpă în ochii lui Dumnezeu ca pravila grea a sfinÈ›ilor. E semnul prezenÈ›ei noastre. AmintiÈ›i-vă de parabola muncitorilor tocmiÈ›i la vie: cei din urmă au primit plata celor dintâi, doar pentru că Stăpânul viei i-a găsit seara în drumul său. Nu au lucrat de dimineață, nu au dus greul zilei, dar măcar au ieÈ™it în drum, au fost prezenÈ›i.

Postim, aÈ™adar, ca să flămânzim. Flămânzirea este semnul părerii de rău È™i al căinÈ›ei. AÈ™a cum ninivitenilor nu le-a mai trebuit de mâncare în ziua când È™i-au înÈ›eles păcatele sau cum apostolul Pavel s-a lipsit trei zile de orice hrană, pe drumul Damascului, după ce È™i-a recunoscut rătăcirea. Auto-înfometarea apare ca un sentiment firesc al părerii de rău. Oare de câte ori, apăsaÈ›i de povara unor greÈ™eli față de cei din jurul nostru, nu am simÈ›it că nu ne mai trebuie nici mâncare, nici odihnă, iar dacă am stat la masă, am înghiÈ›it cu noduri, cu gândul la răul pe care l-am făcut? Iar dacă nu simÈ›im acest lucru față de Dumnezeu, atunci când postim, înseamnă că nu ne cunoaÈ™tem păcatele.

A ne cunoaÈ™te păcatele, în egală măsură pe cele făcute împotriva aproapelui. "VreÈ›i să È™tiÈ›i postul care îmi place?" – îÈ™i întreba Dumnezeu poporul, atunci, ca È™i acum – "RupeÈ›i lanÈ›urile nedreptății, dezlegaÈ›i legăturile jugului, daÈ›i drumul celor asupriÈ›i È™i sfărâmaÈ›i jugul lor. Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteÈ™te în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l È™i nu te ascunde de cel de un neam cu tine. Atunci lumina ta va răsări ca zorile… Atunci vei striga È™i Domnul te va auzi. La strigătul tău el va răspunde: Iată-mă!" (Isaia 58).

Dar flămânzim È™i ca să ne lepădăm de noi înÈ™ine. Refuzându-È™i hrana, omul se leapădă de sine, pentru a se încredinÈ›a puterii È™i harului lui Dumnezeu. AÈ™a face, de pildă, profetul Ilie, lăsându-se în grija Domnului, sub ienupărul de la Beer Șeva. Tot astfel au făcut anahoreÈ›ii È™i stâlpnicii, lipsindu-se, dar cu dreaptă socotință, de orice grijă a hranei, pentru a primi în schimb grija iubitoare a lui Dumnezeu. Acesta este È™i sensul cuvintelor Mântuitorului: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu orice cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu".

Dar mai ales ar trebui să ne lipsim pe noi, ca să hrănim cât de puÈ›in foamea lui Iisus, foamea drepÈ›ilor, foamea tuturor înfometaÈ›ilor de astăzi È™i dintotdeauna. Flămânzind împreună cu ei, ne facem părtaÈ™i la foamea lumii, măcar din când în când, ca să putem È™i noi spune, împreună cu Iisus: "Flămând am fost".

Postul care nu flămânzeÈ™te, după pâine, ca È™i după dreptate, postul care nu leapădă atotsuficienÈ›a, postul care nu îndreaptă cele strâmbe, nu este de niciun folos, nici nouă, nici Bisericii. Ne chinuim degeaba cu brânză tofu È™i pateuri de soia, e mult mai sănătoasă o cură cu fructe, legume È™i multă apă chioară.
 

Ioan Florin Florescu, preot, doxologia.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Lângă noi: Primul tramvai-cafenea din România a ieșit pe traseu!

astăzi, 11:38

Primul tramvai cafenea de la noi din È›ară a ieÈ™it pe traseu la IaÈ™i. TuriÈ™tii, dar È™i ieÅŸenii au îmbrățiÈ™at rapid ideea, mai ales că drumul este foarte atractiv, urcând dealul C...

Atenționare ISU Botoșani: Autorități pregătite pentru gestionarea situațiilor de urgență!

astăzi, 10:46

La nivelul judeÈ›ului BotoÈ™ani, toate instituÈ›iile cu rol în managementul situaÈ›iilor de urgență generate de fenomenele meteorologice periculoase sunt în alertă, pregătite să inter...

Cod roșu de ploi torențiale și abundente în județul Galați!

astăzi, 10:13

Meteorologii au emis o nouă atenÈ›ionare meteo pentru judeÈ›ul GalaÈ›i. Astfel, pe 30 septembrie de la ora 00:00 până la ora 09:00 va fi COD ROȘU. În judeÈ›ul GalaÈ›i va ploua torenÈ...