De ce se strica mai repede electrocasnicele din ziua de azi

De ce se strica mai repede electrocasnicele din ziua de azi
Va mai aduceti aminte de frigiderele, televizoarele si masinile de spalat de pe vremuri? Bunicii, parintii nostri le aveau de peste 10, daca nu chiar 20 ani. Si mergeau in continuare fara nicio problema. In ziua de azi, electrocasnicele si electronicele au o viata mult mai scurta. Sunt programate sa se strice mai repede. De ce?

Daca mergi intr-un magazin de electrocasnice, cu siguranta vei observa ca frigiderele si masinile de spalat nu mai arata la fel de "sanatos" ca altadata. Au tabla mai subtire, abunda in materiale din plastic, au devenit adevarate gadgeturi, pline de display-uri, butoane si controlere electronice. La prima vedere, iti iau ochii. Odata ce ajungi sa le folosesti, vei vedea ca tehnologia nu iti aduce neaparat un lucru bun, relateaza dailybusiness.ro.  

"Am luat un frigider cu display digital. Mi-a placut ca iti arata pe usa temperatura, umiditatea, ora, calendarul etc. Mai avea si un distribuitor de gheata si era interesant", a povestit un cititor DailyBusiness.ro.

"L-am dus acasa, a mers ok pana la prima cadere de curent. S-a resetat calculatorul. A trebuit sa il duc la reparat. I-a schimbat calculatorul si, la nici doua zile distanta, a cazut din nou. L-am dus inapoi la magazin si am luat un frigider clasic", a spus cititorul.  

La fel ca el sunt multi alti clienti care si-au luat teapa cu "tehnologia". De ce se intampla asta?  

Potrivit jurnalistilor de la Le Temps, majoritatea electrocasnicelor si electronicelor din prezent au o durata de viata mai redusa si asta pentru ca producatorii le programeaza sa mearga mai putin. Daca se strica mai repede, inseamna ca trebuie sa cumperi altele. Iar daca vrei sa le repari, ajungi la pretul produselor noi.           

"Sa luam de exemplu cele mai noi masini de spalat. Companii cu renume aseaza rulmentii cu bile in cilindru, deoarece cilindri noi sunt extrem de costisitori, ceea ce face aproape imposibila inlocuirea rulmentilor atunci cand acestia sunt uzati", spune Christopher Inaebnit, care conduce magazinul de reparatii La Bonne Combine. 

Da exemplu si un televizor, aratand catre placa de baza. "Aceasta este inima televizorului, in care condensatoarele sunt lipite chiar langa un radiator conectat la tranzistori. Condensatoarele sunt sensibile la caldura", explica Inaebnit. "De ce le-au pus aici, chiar daca exista spatiu si in capatul celalalt al placii de baza?", se intreba acesta.

Potrivit expertilor, daca in ani 90 se puteau repara 8 aparate din 10, acum raportul a ajuns la 7 din 10.

"In ultimii 8 ani, am facut teste comparative. Fara nici cea mai mica indoiala, pot spune ca aceasta uzura este programata din interior", a declarat Huma Kamis, de la Federatia Elvetiana-Franceza a Consumatorilor (FRC).

"Partile metalice din telefoanele mobile au fost inlocuite cu plastic, astfel incat sa fie mai fragile. Schimbarea conectorului pentru incarcator este un alt tip de uzura. Adesea, fara niciun motiv, producatorul le va schimba, doar pentru a forta consumatorii sa cumpere produse noi", a adaugat Kamis. 

Dincolo de uzura planificata, producatorii mai recurg la o stratagema. Lanseaza produse cu facilitati noi, astfel ca produsele lansate anterior nu mai pot fi folosite. Astfel se explica, de exemplu, conectorul Lightning al noului iPhone 5 sau lansarea unor programe software, precum Windows 8, care necesita resurse tehnologice mult superioare. Practic, daca vrei sa il folosesti, trebuie sa iti cumperi un dispozitiv nou.

O alta stratagema, folosita pe scara larga de producatorii de electronice si electrocasnice o reprezinta "faultarea" servicelor.  

La prima vedere, orice produs are garantie 2 ani. Asa ca, daca ai o problema, ti-o repara. Numai ca, de cele mai multe ori, reparatia intarzie din cauza lipsei pieselor, iar daca ai pierdut garantia, te va costa atat de mult incat te va face sa te gandesti daca nu e mai bine sa iti cumperi un produs nou.

Este cazul telefoanelor mobile, imprimantelor, laptopurilor – in general al produselor "sigilate", in care componentele sunt aproape imposibil de inlocuit. Bineinteles, exista si alternativa pieselor non-market, de la firme din China, de exemplu. Insa de cele mai multe ori acestea sunt de slaba calitate.  

"Furnizorii chinezi au inteles ca exista oportunitati pe piata pieselor de rezerva. Insa, calitatea difera foarte mult. Gasirea unor piese bune este o adevarata provocare", afirma, pentru Le Temps,  Miro Djuric, unul din managerii de la iFixit.com, un website ce contine ghiduri si manuale de instructiuni.

Cum ne putem proteja

Specialistii spun ca trebuie sa privim cu mai multa atentie la produs, sa nu ne lasam cuceriti neaparat de pret, sa testam produsul inainte de a cumpara si sa cerem garantia de 2 ani pe care multi dintre comercianti "uita" sa o ataseze facturii si chitantei. 

Iar daca avem probleme cu produsele, sa solicitam in termen de 30 de zile schimbarea acestora sau dupa caz repararea lor.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Ana Maria Furtună a dispărut de la domiciliu de zile, sunați la 112 dacă ați văzut-o!

astăzi, 19:38
6

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei tinere de 31 de ani  din satul și comuna Hilișeu Horia, care a părăsit domiciliul la data de 15 mai a.c.,  ...

„Arta, expresia sufletului”, expoziție a Liceului de Artă „Ştefan Luchian”, la Muzeul de Etnografie Botoşani (Foto)

astăzi, 19:10
18

Artele vizuale (pictura, sculptura, gravura şi desenul) devin un instrument important de acordare a propriului eu creator la pulsul lumii contemporane, o descoperire a firescului ascuns în cuvi...

Un incendiu provenit de la un scurtcircuit a cuprins subsolul unui bloc din Botoșani!

astăzi, 18:17
112

Panică, în această după-amiază, pe scara unui bloc de pe Aleea Arcului din municipiul Botoșani, după ce la subsol a izbucnit un incendiu.Locatarii au simțit miros de fum și de plasti...