Cum funcţionează mesajele subliminale?

Sunt posibile două abordări ale problemei: vă pot cere să citiÅ£i acest articol pur ÅŸi simplu ori, dacă nu vreÅ£i, vă pot cere acest lucru în alt mod. Cum? Prin intermediul mesajelor subliminale! Nu credeÅ£i că funcÅ£ionează?  CitiÅ£i acest articol ÅŸi vă veÅ£i convinge! Îl veÅ£i citi? Oare cum v-am convins să-l citiÅ£i?

CE SUNT MESAJELE SUBLIMINALE?

Mesajele subliminale reprezintă stimuli de diverse forme (vizuali ori auditivi) care nu sunt percepuÅ£i în mod conÅŸtient de către un individ. Aceste mesaje, pentru a-ÅŸi merita numele, trebuie să dureze o perioadă scurtă ori să fie astfel transmise încât creierul să nu le poată înregistra conÅŸtient.  Altfel spus, este vorba de informaÅ£ie care ajunge la creier, dar individul nu devine conÅŸtient de ea.

Suntem bombardaÅ£i cu astfel de informaÅ£ii în mod curent. Problema care ne interesează este dacă în situaÅ£ia în care cineva decide să ne transmită astfel de informaÅ£ii urmărind anumite scopuri, aceste mesaje ne influenÅ£ează în vreun fel deciziile.

MESAJELE TEXT: JAMES VICARY ÅžI VÂNZÄ‚RILE DE POP-CORN

Probabil că cel mai faimos episod al controversatei istorii a mesajelor subliminale este cel întâmplat în 1957 în Statele Unite, când patronul unei firme din New Jersey, James Vicary, l-a convins pe proprietarul unui cinematograf să fie de acord cu promovarea unor produse (floricele ÅŸi Coca-Cola) prin intermediul unor cadre de foarte scurtă durată (0,03 secunde) în proiecÅ£ie, repetate pe tot timpul filmului. "Studiul" s-a desfăşurat pe perioada a 6 luni, mii de americani fiind astfel atraÅŸi într-un "joc" de care nu aveau habar. Cele două mesaje erau: "BeÅ£i Coca-Cola" ÅŸi "MâncaÅ£i floricele de porumb". Vicary a susÅ£inut că vânzările la Coca-Cola au crescut cu 18%, iar cele la floricele cu 58%.

Presa a preluat ÅŸi umflat ÅŸtirea, prezentând-o ca descoperirea secolului în psihologie. Vicary a devenit vedetă (alte timpuri... astăzi OTV-ul produce vedete cu "realizări" mult mai puÅ£in ameninţătoare). Dezbateri furibunde au avut loc pentru a lămuri cât de periculoasă este noua tehnică de propagandă ÅŸi care-i sunt limitele. CIA a realizat un raport care arăta că influenÅ£a mesajelor subliminale, dacă există, este limitată ÅŸi din punct de vedere operativ lipsită de interes. De asemenea, experimente ulterioare nu au reuÅŸit să confirme eficienÅ£a acestui tip de manipulare. Cu toate acestea Comisia Federală a ComunicaÅ£iilor din SUA a interzis difuzarea mesajelor subliminale în mass-media americană. Nu ÅŸtiu pe ce raÅ£iuni fundamentată, legea 148 din 2000 privind publicitatea stabileÅŸte la articolul 6, alineatul b că în România "se interzice publicitatea care este subliminală".

În anul 1962, în cadrul unui show de televiziune, James Vicary a recunoscut că a falsificat rezultatele experimentului său, în fapt acestea fiind nesemnificative sub aspectul influenÅ£ei exercitate asupra voinÅ£ei de a cumpăra sau nu a clienÅ£ilor cinematografului respectiv. Dar cutia Pandorei fusese deschisă. În anii următori cercetările au continuat.

MESAJELE AUDIO: EXPERIMENTUL LUI ANTHONY GREENWALD, 1991

Trebuie spus că în decursul anilor aÅŸa-zisă capacitate de influenţă a mesajelor subliminale a fost folosită cu destul succes de către comercianÅ£i. Astfel, s-au vândut ÅŸi se vând produse audio care vă fac să aveÅ£i o mai mare încredere în dumneavoastră, care să vă îmbunătăţească memoria etc. PiaÅ£a americană a produselor subliminale este de zeci de milioane de dolari anual. În această idee, de a observa dacă există vreun fel de influenţă a mesajelor audio asupra încrederii în sine ÅŸi a a respectului de sine a omului, a organizat psihologul Anthony Greenwald experimentul din 1991.

SubiecÅ£ii experimentului au fost împărÅ£iÅ£i în două grupe. Cei din primul grup voiau să-ÅŸi îmbunătăţească memoria, pe când cei din grupul al doilea urmăreau să-ÅŸi ridice nivelul de respect de sine. La terminarea experimentului, care a durat o lună, timp în care subiecÅ£ii ÅŸi-au ascultat casetele cu mesaje subliminale, membrii celor două grupuri, fără excepÅ£ie, au afirmat că progresele resimÅ£ite în urma "terapiei" cu tehnica subliminală sunt semnificative.

Anthony Greenwald a fost însă de altă opinie atunci când ÅŸi-a scris raportul în urma experimentului. Motivul? Fără ÅŸtirea subiecÅ£ilor, distribuise casetele cu mesaje subliminale pentru îmbunătăţirea memoriei celor care doreau să-ÅŸi crească respectul de sine, iar pe cele privind respectul de sine subiecÅ£ilor interesaÅ£i de memorie... PuteÅ£i citi aici studiul lui Anthony Greenwald întocmit în urma experimentului.

Procesul Judas Priest

În anul 1985 doi tineri, James Vance ÅŸi Raymond Belknap, au încercat să se sinucidă. Primul a reuÅŸit să supravieÅ£uiască, al doilea a murit din cauza rănilor provocate prin împuÅŸcare. Familiile acestora au fost convinse că cei doi au fost împinÅŸi spre sinucidere de nimic altceva decât de melodia "Better by You, Better Than Me" a formaÅ£iei Judas Priest, care conÅ£ine mesajul subliminal "Do it!". În consecinţă, cele două familii au cerut drept despăgubiri mai mult de 6 milioane de dolari. Surprinzător ori nu, judecătorii au respins cererea ÅŸi au declarat formaÅ£ia de rock nevinovată, pe motiv că nu sunt dovezi suficiente pentru a se considera că un mesaj subliminal poate convinge o persoană să se sinucidă.

ÅžI TOTUÅžI FUNCÅ¢IONEAZÄ‚! EXPERIMENTUL LUI STEVEN NEUBERG, 1988

În anul 1988 a fost efectuat un experiment condus de Steven Neuberg care a urmărit să constate dacă mesajele subliminale au vreun efect în potenÅ£area unor tendinÅ£e deja existente la indivizi. Astfel, două grupuri, unul format din persoane cu înclinaÅ£ie către cooperare, iar celălalt obiÅŸnuiÅ£i cu spiritul de competiÅ£ie au fost supuse unui "bombardament" cu mesaje subliminale ce accentuau spiritul de cooperare ori cel de competiÅ£ie, după caz. Apoi subiecÅ£ii au fost implicaÅ£i în jocuri în care cele două trăsături erau importante în punctele câÅŸtigate. Rezultatele au arătat că atât într-un caz (al celor înclinaÅ£i spre cooperare), cât ÅŸi în celălalt (cei cu spirit de competitori) înclinaÅ£iile naturale au fost accentuate în urma aplicării mesajelor subliminale.

CONCLUZII

Avantajul Internetului este că-Å£i oferă aproape orice informaÅ£ie într-o fracÅ£iune de secundă. Dezavantajul este că Å£i le oferă fără discernământ. Discernământul asupra valorii informaÅ£iilor Å£ine de cititor. InformaÅ£ii despre mesajele subliminale sunt din abundenţă pe Internet, atât în limba română, cât mai ales în limba engleză. Din păcate, foarte multe dintre aceste informaÅ£ii sunt false. De pildă, de multe ori experimentul cu floricelele ÅŸi Coca-Cola este prezentat fără a se menÅ£iona că autorul a recunoscut că a minÅ£it atunci când a făcut publice rezultatele.

Pe de altă parte, trebuie Å£inut cont de faptul că acestea au o oarecare influenţă în conjuncturi anume, de favorizare a unor tendinÅ£e deja existente, aÅŸa cum a fost arătat în experimentul din 1988. Probabil că mult mai periculoase sunt însă mesajele supraliminale, reclamele mincinoase care spun o poveste nereală despre un tip de iaurt, propaganda politică fără scrupule etc.

 
Sursa: scientia.ro

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Un botoșănean a ajuns la spital după ce s-a lovit singur la cap, chiar în fața polițiștilor!

astăzi, 19:00

Un bărbat de 35 de ani, din judeÅ£ul BotoÅŸani, a ajuns la UPU după ce, fiind în stare avansată de ebrietate, s-a dezechilibrat ÅŸi a căzut cu capul de ciment în timpul legitimării de...

Ce salariu primește un îngrijitor de animale din Botoșani, care lucrează la stat!

astăzi, 18:00

StaÈ›iunea de Cercetare-Dezvoltare pentru CreÈ™terea Ovinelor È™i Caprinelor PopăuÈ›i BotoÈ™ani caută în perioada aceasta un îngrijitor pentru animale. Candidatul care va obÈ›ine postul ...

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii în toate lunile anotimpului rece. Șoferii trebuie să țină cont de un detaliu

astăzi, 17:00

Legea rutieră din România nu impune montarea anvelopelor de iarnă la o anumită dată, singurul detaliu important fiind legat de prezenÈ›a gheÈ›ii sau a zăpezii pe drumuri. Potrivit clarificÄ...