Cum funcţionează mesajele subliminale?
Stiri Botosani Thursday, 13 September 2012 ActualitateCE SUNT MESAJELE SUBLIMINALE?
Mesajele subliminale reprezintă stimuli de diverse forme (vizuali ori auditivi) care nu sunt percepuţi în mod conştient de către un individ. Aceste mesaje, pentru a-şi merita numele, trebuie să dureze o perioadă scurtă ori să fie astfel transmise încât creierul să nu le poată înregistra conştient. Altfel spus, este vorba de informaţie care ajunge la creier, dar individul nu devine conştient de ea.
Suntem bombardaţi cu astfel de informaţii în mod curent. Problema care ne interesează este dacă în situaţia în care cineva decide să ne transmită astfel de informaţii urmărind anumite scopuri, aceste mesaje ne influenţează în vreun fel deciziile.
MESAJELE TEXT: JAMES VICARY ŞI VÂNZĂRILE DE POP-CORN
Probabil că cel mai faimos episod al controversatei istorii a mesajelor subliminale este cel întâmplat în 1957 în Statele Unite, când patronul unei firme din New Jersey, James Vicary, l-a convins pe proprietarul unui cinematograf să fie de acord cu promovarea unor produse (floricele şi Coca-Cola) prin intermediul unor cadre de foarte scurtă durată (0,03 secunde) în proiecţie, repetate pe tot timpul filmului. "Studiul" s-a desfăşurat pe perioada a 6 luni, mii de americani fiind astfel atraşi într-un "joc" de care nu aveau habar. Cele două mesaje erau: "Beţi Coca-Cola" şi "Mâncaţi floricele de porumb". Vicary a susţinut că vânzările la Coca-Cola au crescut cu 18%, iar cele la floricele cu 58%.
Presa a preluat şi umflat ştirea, prezentând-o ca descoperirea secolului în psihologie. Vicary a devenit vedetă (alte timpuri... astăzi OTV-ul produce vedete cu "realizări" mult mai puţin ameninţătoare). Dezbateri furibunde au avut loc pentru a lămuri cât de periculoasă este noua tehnică de propagandă şi care-i sunt limitele. CIA a realizat un raport care arăta că influenţa mesajelor subliminale, dacă există, este limitată şi din punct de vedere operativ lipsită de interes. De asemenea, experimente ulterioare nu au reuşit să confirme eficienţa acestui tip de manipulare. Cu toate acestea Comisia Federală a Comunicaţiilor din SUA a interzis difuzarea mesajelor subliminale în mass-media americană. Nu ştiu pe ce raţiuni fundamentată, legea 148 din 2000 privind publicitatea stabileşte la articolul 6, alineatul b că în România "se interzice publicitatea care este subliminală".
În anul 1962, în cadrul unui show de televiziune, James Vicary a recunoscut că a falsificat rezultatele experimentului său, în fapt acestea fiind nesemnificative sub aspectul influenţei exercitate asupra voinţei de a cumpăra sau nu a clienţilor cinematografului respectiv. Dar cutia Pandorei fusese deschisă. În anii următori cercetările au continuat.
MESAJELE AUDIO: EXPERIMENTUL LUI ANTHONY GREENWALD, 1991
Trebuie spus că în decursul anilor aşa-zisă capacitate de influenţă a mesajelor subliminale a fost folosită cu destul succes de către comercianţi. Astfel, s-au vândut şi se vând produse audio care vă fac să aveţi o mai mare încredere în dumneavoastră, care să vă îmbunătăţească memoria etc. Piaţa americană a produselor subliminale este de zeci de milioane de dolari anual. În această idee, de a observa dacă există vreun fel de influenţă a mesajelor audio asupra încrederii în sine şi a a respectului de sine a omului, a organizat psihologul Anthony Greenwald experimentul din 1991.
Subiecţii experimentului au fost împărţiţi în două grupe. Cei din primul grup voiau să-şi îmbunătăţească memoria, pe când cei din grupul al doilea urmăreau să-şi ridice nivelul de respect de sine. La terminarea experimentului, care a durat o lună, timp în care subiecţii şi-au ascultat casetele cu mesaje subliminale, membrii celor două grupuri, fără excepţie, au afirmat că progresele resimţite în urma "terapiei" cu tehnica subliminală sunt semnificative.
Anthony Greenwald a fost însă de altă opinie atunci când şi-a scris raportul în urma experimentului. Motivul? Fără ştirea subiecţilor, distribuise casetele cu mesaje subliminale pentru îmbunătăţirea memoriei celor care doreau să-şi crească respectul de sine, iar pe cele privind respectul de sine subiecţilor interesaţi de memorie... Puteţi citi aici studiul lui Anthony Greenwald întocmit în urma experimentului.
Procesul Judas Priest
În anul 1985 doi tineri, James Vance şi Raymond Belknap, au încercat să se sinucidă. Primul a reuşit să supravieţuiască, al doilea a murit din cauza rănilor provocate prin împuşcare. Familiile acestora au fost convinse că cei doi au fost împinşi spre sinucidere de nimic altceva decât de melodia "Better by You, Better Than Me" a formaţiei Judas Priest, care conţine mesajul subliminal "Do it!". În consecinţă, cele două familii au cerut drept despăgubiri mai mult de 6 milioane de dolari. Surprinzător ori nu, judecătorii au respins cererea şi au declarat formaţia de rock nevinovată, pe motiv că nu sunt dovezi suficiente pentru a se considera că un mesaj subliminal poate convinge o persoană să se sinucidă.
ŞI TOTUŞI FUNCŢIONEAZĂ! EXPERIMENTUL LUI STEVEN NEUBERG, 1988
În anul 1988 a fost efectuat un experiment condus de Steven Neuberg care a urmărit să constate dacă mesajele subliminale au vreun efect în potenţarea unor tendinţe deja existente la indivizi. Astfel, două grupuri, unul format din persoane cu înclinaţie către cooperare, iar celălalt obişnuiţi cu spiritul de competiţie au fost supuse unui "bombardament" cu mesaje subliminale ce accentuau spiritul de cooperare ori cel de competiţie, după caz. Apoi subiecţii au fost implicaţi în jocuri în care cele două trăsături erau importante în punctele câştigate. Rezultatele au arătat că atât într-un caz (al celor înclinaţi spre cooperare), cât şi în celălalt (cei cu spirit de competitori) înclinaţiile naturale au fost accentuate în urma aplicării mesajelor subliminale.
CONCLUZII
Avantajul Internetului este că-ţi oferă aproape orice informaţie într-o fracţiune de secundă. Dezavantajul este că ţi le oferă fără discernământ. Discernământul asupra valorii informaţiilor ţine de cititor. Informaţii despre mesajele subliminale sunt din abundenţă pe Internet, atât în limba română, cât mai ales în limba engleză. Din păcate, foarte multe dintre aceste informaţii sunt false. De pildă, de multe ori experimentul cu floricelele şi Coca-Cola este prezentat fără a se menţiona că autorul a recunoscut că a minţit atunci când a făcut publice rezultatele.
Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că acestea au o oarecare influenţă în conjuncturi anume, de favorizare a unor tendinţe deja existente, aşa cum a fost arătat în experimentul din 1988. Probabil că mult mai periculoase sunt însă mesajele supraliminale, reclamele mincinoase care spun o poveste nereală despre un tip de iaurt, propaganda politică fără scrupule etc.
Sursa: scientia.ro
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Concert de excepție la Botoșani, în deschiderea Festivalului Internațional de Muzică Bizantină! (Foto, Video)
Vineri seara, sala Teatrului ”Mihai Eminescu” din Botoșani a fost gazda unui eveniment de înaltă ținută și de frumoasă simțite ortodoxă. Desfășurat în cadr...
Ministrul Educației, îngrijorat că prea mulți copii nu sunt parte a sistemului de educație obligatoriu!
Ministrul Educației, Daniel David, s-a declarat îngrijorat că prea mulți copii nu sunt parte a sistemului de educație obligatoriu (4-18 ani), arătând că nu doar că le irosim potenț...
Produs retras din magazinele Penny din cauza prezenţei unei bacterii. Lista magazinelor în care a fost vândut!
Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimantelor (ANSVSA) anunţă retragerea din magazine Penny a unui lot de slănină cu boia, în care a fost detectată prezen...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.75 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici