Industria era unul dintre atuurile regimului comunist, fostul președinte Nicolae Ceaușescu punând mare preț pe diferite realizări industriale ale Epocii de Aur. Un astfel de model a fost celebrul în epocă DAC 120 DE, un camion de transport diesel-electric fabricat între 1988 și 1990. Astfel, cea mai mare basculantă din lume a fost produsă în țara noastră, însă gloria sa a fost de scurtă durată.
Proiectat în anii 1980 de institutul ICPAT Brașov (redenumit ulterior S.C. Tractor Proiect S.A.), proiectul a fost dezvoltat pornind de la modelul camionului Lectra Haul, la uzinele Steagul Roșu din Brașov și Mecanica din Mârșa.
DAC 120 DE cântărea 90 de tone și putea încărca 120 de tone
Cu timpul, DAC 120 DE a devenit unul dintre cele mai mari camioane de transport din lume la acel moment. Avea o greutate impresionantă, fără încărcătură cântărind 90 de tone. În egală măsură, avea o capacitate maximă de încărcare, de 120 de tone.
Basculanta avea dimensiuni unice - 10 metri lungime și 5,4 metri înălțime deasupra capotei, cu un ampatament (distanța dintre roți) de 3,2 metri. Modelul era propulsat de un motor Diesel de 8 tone și 65 de litri, capabil să producă 1.040 de cai putere.
Inginerii români au proiectat un motor inteligent pe măsură. Acesta alimenta alte două motoare electrice de tracțiune fabricate la Electroputere Craiova, fiind încorporate în puntea din spate, ce asigurau propulsia.
Viteza maximă a camionului atingea 70 km/h în gol și 55 km/h în plin. Echipamentul-vedetă al epocii Ceaușescu era echipat cu două rezervoare de combustibil de 1.600 de litri, capabile să deplaseze autobasculanta timp de 7 zile la rând.
Muncitorii munceau o săptămână dacă se defecta o piesă
Numărul total de camioane construite după acest prototip a fost de 15. Dintre acestea, 8 au fost destinate minei de cupru Roșia Poieni, 3 au mers la cariera de var Mahmudia, două la șantierul Canalului Dunăre - Marea Neagră, iar 5 piese la mina de minereu de fier Mc Caimy Monster Pilbara din Australia de Vest, scrie foaiatransilvană.
Costul unui camion DAC 120 DE era de aproximativ 300.000 USD (615.000 USD în dolari la nivelul anului 018), mult mai ieftin decât alte modele de gen. Trebuie menționat că, atunci când se defecta o piesă, muncitorii munceau chiar și o săptămână întreagă ca să o demonteze și să o remonteze. Ultimul DAC 120 DE a ieșit pe porțile uzinei din orașul de la poalele Tâmpei în anul 1990.
Inginerii români au asigurat mentenanță completă pentru autobasculantele trimise în Australia, până în anul 1992. Însă, specialiștii care au lucrat pe aceste camioane susțin că erau de proastă calitate… Sursa: Bugetul.ro