CE PĂRERE AVEŢI? Trei sferturi din autoturismele vândute în România sunt second-hand. E nevoie de un nou mecanism de impozitare al maşinilor pentru înnoirea parcului auto

Numărul total de autovehicule aflate în circulaţie în România a crescut în 2008-2014 cu 21%, ajungând la 4,9 milioane de autovehicule, însă cea mai mare parte a acestei creşteri a venit din importurile de maşini second-hand, arată o analiză a PwC România, conform Mediafax.
 
În prezent, trei sferturi din autoturismele vândute în România sunt second-hand. În aceste condiţii, vârsta medie a parcului auto naţional a crescut de la 7,7 ani în 2008 la 12,9 ani în 2014, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană. În acelaşi timp, ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scăzut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Acest lucru poate fi explicat şi prin majorarea vârstei autovehiculelor second hand înmatriculate. De exemplu, vârsta medie a vehiculelor second hand înmatriculate în România este de peste 10 de ani.

"Constatăm că în ultimii 6 ani, de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, parcul auto din România a îmbătrânit simţitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va creşte la 14 ani până în 2020, ducând la creşterea emisiilor poluante, dar şi punând probleme de siguranţa traficului", a declarat Daniel Anghel, Partener, Consultanţă Fiscală, PwC România, unul dintre autorii analizei.

Rata anuală de înnoire a parcului auto este de 1,4% în România (adică ponderea autoturismelor noi înmatriculate în totalul flotei auto), faţă de media europeană de 5,1%.

România a înregistrat un vârf de înmatriculări de autoturisme noi în 2007, urmat de o scădere abruptă în timpul crizei economice şi o tendinţă constantă de scădere după aceea.

Analiza raportului dintre autoturisme noi şi second-hand în ţările UE arată că România este mai apropiată de pieţele tradiţionale second hand (cum sunt Olanda sau Portugalia), fiind o piaţă diferită decât cea a producătorilor tradiţionali de autovehicule (Germania, Franţa, Spania şi Italia) – în care ponderea autovehiculelor noi înmatriculate este sensibil mai mare.
De asemenea, situaţia din România este diferită şi de cea a altor ţări din regiune precum Polonia, Ungaria, Cehia şi Slovacia, unde ponderea achiziţiilor de autovehicule second-hand este mult mai mică.

"În scopul stimulării vânzărilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de măsuri, cum ar fi programul Rabla, care vizează reducerea vârstei medii a flotei auto prin stimularea casării maşinilor vechi şi a achiziţionării de autoturisme noi. Programul a fost eficient în îndeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendinţele pieţei", a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management.

Practic, actualul sistem de taxare existent nu reuşeşte să stimuleze într-o măsură satisfăcătoarea înnoirea parcului auto, fiind nevoie de un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor, care să ţină cont nu atât de capacitatea cilindrică, aşa cum este în prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor şi normele Euro ale motoarelor acestora.
"Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor înmatriculate după intrarea în vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens şi oferind o perioadă de graţie cu un termen rezonabil", a mai spus Daniel Anghel.

Un exemplu de bune practici la nivelul UE îl reprezintă renunţarea la impozitarea autoturismelor în funcţie de capacitatea cilindrică, în cazul unor ţări precum Irlanda, Marea Britanie sau Luxemburg, şi trecerea către un impozit bazat pe emisiile de dioxid de carbon.

Alte state precum Germania sau Portugalia au inclus factorul emisiilor poluante în calculul impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică. În toate cazurile menţionate, trecerea la un nou impozit s-a făcut treptat, aplicându-se în paralel sistemele de impozitare vechi şi noi. Astfel, posesorii de autoturisme de la momentul schimbării modului de calcul al impozitului nu au fost direct afectaţi, impozitul nou aplicându-se doar maşinilor înmatriculate după acea dată.

"Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de înmatriculare va încuraja achiziţia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scădere a vârstei medii a parcului auto la 10 ani până în 2025, ajutând astfel la îndeplinirea de către România a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar", a conchis Bogdan Belciu, conform sursei citate.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Radu Marinescu, Ministrul Justiției, a fost prezent în Botoșani! (Foto)

Saturday, 1 November 2025

Penitenciarul Botoșani s-a bucurat, sâmbătă, de vizita domnului Radu Marinescu, Ministrul Justiției, în cadrul căreia au fost analizate aspecte importante privind condițiile de deten...

„Povești din Ipotești” și atelierele de film cu 16 elevi din Botoșani! (Foto)

Saturday, 1 November 2025

Duminică, 2 noiembrie 2025, se încheie o săptămână de ateliere de film, la Memorialul Ipotești, în cadrul cărora 16 elevi de la școli și licee din Botoșani, coordonați de s...

Un bărbat din Botoșani a găsit un proiectil în fața casei, voia să planteze un copac! (Foto)

Saturday, 1 November 2025

Un bărbat din localitatea Costești a descoperit, în timp ce săpa o groapă în fața casei pentru a planta un copac, un obiect ce părea a fi un proiectil. În momentul în car...