În 2019, raportul scăzuse la 4, apoi, în perioada COVID, s-a consemnat un divorț la 3,5 căsătorii. În 2022, raportul dintre divorțuri și căsătorii a urcat la 5,1, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică.
În 2023, față de 1989, mai puțini români se căsătoresc, o fac mai târziu și divorțează mai des. Biserica Ortodoxă Română s-a adaptat practicilor societății contemporane, aspect menționat în cartea „Învățătură de Credință Creștină Ortodoxă”, apărută Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă cu binecuvântarea Patriarhului Daniel.
„A doua și a treia nuntă erau privite odinioară de Biserică cu mai multă asprime și îngăduite numai ca un pogorământ făcut pentru slăbiciunea firii omenești. De aceea, erau însoțite de unele epitimii sau canoane de pocăință (oprire de la Sfânta Împărtășanie). Astăzi însă, deoarece asemenea căsătorii au devenit mai dese, Biserica e nevoită să le îngăduie și să le binecuvânteze, pentru a nu lăsa pe cei împreunați cu legătura trupească să trăiască în păcat, fără binecuvântarea lui Dumnezeu”, se precizează în cartea citată.
Biserica Ortodoxă face mici distincții între cei care se căsătoresc prima dată și cei care vor să se recăsătorească
Cea de-a doua și cea de-a treia slujbă religioasă – taina căsătoriei sunt abordate diferit față de prima, de preoții Bisericii Ortodoxe Române.
„Nu este la fel ca prima. Cununia a doua și a treia se săvârșesc după o rânduială deosebită, în care se vede încă vechea disciplină a asprimii cu care erau privite de către Biserică asemenea căsătorii. Această rânduială este, în prima ei parte, mult mai simplă și mai puțin sărbătorească decât cea de la prima cununie. Logodna este împreunată aici cu cea a cununiei, cu o singură slujbă (…) Începând cu punerea cununiilor pe cap, rânduiala slujbei la a doua și a treia nuntă e întocmai ca și la prima nuntă”, susține BOR.
Credincioșii primesc binecuvântare până la a treia căsătorie, din partea Bisericii
Totuși, Biserica Ortodoxă Română menține o limită când vine vorba despre numărul de cununii religioase săvârșite pentru fiecare credincios în parte.
„A patra nuntă e socotită de Biserică drept o fărădelege, de aceea preoții sunt opriți de a o sluji, sub pedeapsa caterisirii”, avertizează Biserica Ortodoxă.
Divorțul, o decizie cu cauze multiple
Divorțurile sunt interpretate de sociologi și psihologi într-o notă în care se subliniază o schimbare de mentalitate profundă față de perioada comunistă: divorțul nu mai este o rușine, ci o cale de a încheia un capitol al vieții ce poate deveni și mai nociv, din diverse motive – mai ales atunci când vine vorba despre abuzuri fizice, psihice, în care de cele mai multe ori femeile cad victime, dar și copiii.
Totodată, o cauză a divorțurilor des enunțată în spațiul public se referă la stilul alert de viață, influența rețelelor sociale, ce determină dorința de a trece la un partener la altul mult mai ușor, o practică etichetată deseori, în speciali de seniori, drept „superficială”.