Faptul că "legea cauciucurilor de iarnă", aşa cum este denumită popular OG 5 2011, a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011 a creat confuzie în rândul şoferilor.
Astfel, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii în fiecare an începând cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
"În propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie - 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Legea a intrat în vigoare de la 1 noiembrie, astfel că s-a produs o confuzie în rândul şoferilor", a declarat pentru REALITATEA.NET comisarul-şef Lucian Diniţă, Directorul Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR.
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea caucicurilor de iarnă sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri. deşi un alt şofer a intrat în el.
"Chiar azi-dimineaţă s-au produs în judeţul Braşov două accidente din cauza faptului că drumul era acoperit cu polei. Pentru că maşinile nu aveau anvelope de iarnă, companiile de asigurări nu-i vor despăgubi pe şoferi", a explicat Lucian Diniţă.
Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 5/2011, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, potrivit unei sinteze realizate de AvocatNet.ro.
Asadar, utilizarea cauciucurilor de iarna nu este conditionata de o anumita perioada de timp, ci doar de starea carosabilului, dupa cum a explicat comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane.
Acesta a declarat pentru AvocatNet.ro ca reprezinta
contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului".
In cazul in care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amenda a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile sunt cuprinse intre 720 si 1600 de lei.
Singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurileM+S",M.S.",MS" sauM&S", fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons".
Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and "snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv, "zapada".
"Anvelopele denumite comercialall seasons" sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)", explica Ministerul Transporturilor acum ceva timp.
Numarul cauciucurilor de iarna cu care un autoturism trebuie sa fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discutii, prevederile legale nefacand o precizare explicita in acest sens. Directia Rutiera a clarificat, la solicitarea AvocatNet.ro, si acest aspect.
Astfel, potrivit comisarului sef de politie, Lucian Dinita, autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile.
Aceeasi prevedere este valabila si pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
Pe de alta parte, asa cum precizeaza si norma legala, vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.
Cine poate sa controleze daca autoturismul este dotat cu anvelope de iarna
Trebuie sa stiti ca singura autoritate abilitata sa controleze daca un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru tot spectrul de autovehicule, dupa cum a declarat reprezentantul Directiei Rutiere.
Acesta a precizat totusi ca, pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dreptul de oprire si control in trafic revine si Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Reamintim ca, incepand din 4 decembrie 2011, ISCTR a preluat atributiile de control ale Autoritatii Rutiere Romane , ale Registrului Auto Roman, precum si pe cele ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
Desi Politia locala are anumite atributii in domeniul circulatiei, pe care le-am prezentat intr-un articol mai vechi pe AvocatNet.ro, trebuie sa retineti ca politistii locali nu au dreptul sa verifice daca masina pe care o conduceti este sau nu echipata cu anvelope de iarna.