Telefonul mobil de tip smartphone a devenit aproape nelipsit din viața noastră, în cea mai mare parte a timpului, doar că mijloacele moderne de comunicație și socializare au vulnerabilitățile lor, uneori greu de identificat, chiar și pentru cei cu experiență în domeniu.
Uneori, cu consecințe grave, directe, care îi lasă cu conturile goale pe cei care au dat curs solicitărilor aparent normale, ”nevinovate”, și astfel au oferit acces liber unor programe informatice de tip virus, foarte periculoase.
O simplă accesare a unui link primit de pe un grup de socializare, a unei notificări de pe e-mail sau a celui dintr-o reclamă de pe o rețea socială poate da acces complet unui hacker asupra dispozitivului mobil. Pot fi făcute transferuri bancare care apar ca fiind autorizate de către titular, iar prejudiciile sunt greu de recuperat.
O nouă amenințare pentru utilizatorii dispozitivelor de operare cu sistem Android este FakeCall. Această variantă de virus reușește să redirecționeze apelurile făcute de victime către băncile lor direct către numerele controlate de hackeri, fără ca utilizatorul să aibă suspiciuni. Practic, atunci când victima crede că vorbește cu un reprezentant al băncii, oferind informații care dau acces complet la conturile sale, discuția se desfășoară, în realitate, cu un atacator.
FakeCall, ca și alte programe – virus, își face loc pe dispozitivele Android prin fișiere APK, instalate din surse externe.
După instalare, acesta cere permisiunea să devină aplicația principală de gestionare a apelurilor, moment în care preia controlul complet al acestora. Mai mult, este capabil să-și acorde singur permisiuni pentru a evita să fie detectat.
Pentru sporirea gradului de siguranță în fața atacurilor informatice, polițiștii suceveni recomandă respectarea următoarelor măsuri:
1. Nu dați click pe reclame înșelătoare, care promit câștiguri rapide, bonusuri extraordinare sau oferte incredibile, dar care te duc către site-uri false. Mesaje de genul ”descărcați aplicația noastră pentru suport rapid” sau ”actualizați aplicația de banking” trebuie tratate cu maximă reticență
2. Nu dați curs mesajelor și e-mailurilor de ”phishing” care par venite din partea băncilor, a unor instituții financiare, prin care vi se cere să descărcați urgent aplicația către care vi se dă link, pentru a rezolva probleme de securitate
3 Atenție la linkurile primite de pe rețele sociale și aplicații de mesagerie, prin care se profită de încrederea utilizatorilor, fiindu-le recomandat să descarce o anumită aplicație utilă, cum ar fi chiar una de securitate, dar care de fapt este un virus ”mascat”, ”ambalat” ca o aplicație legitimă
4. Blocarea aplicațiilor care cer acces la cameră, telefon, microfon, agendă telefonică etc., fără a fi justificată o astfel de solicitare
5. Blocarea notificărilor nedorite de la aplicațiile instalate
6. Închiderea paginilor web pe care le-am accesat și nu le mai folosim
7 Folosirea obligatorie a unei soluții antivirus sau chiar și anti-malware
8. Activarea unui VPN, pentru navigarea pe internet
9. Mare atenție la ce programe descarcă din Google Play, unde sunt și multe aplicații care nu au fost verificate și prezintă pericole pentru utilizatori
10. Activarea funcției Play Protect, pentru detectarea aplicațiilor periculoase.