Accidentuleste cel mai des folosită.
Pentru prevenirea unor astfel de situaÅ£ii, poliÅ£iÅŸtii vă recomandă să manifestaÅ£i prudenţă în cazul în care sunteÅ£i contactaÅ£i telefonic ÅŸi să nu daÅ£i curs solicitării de a trimite bani.
Suspecţii utilizează calităţi false (avocat, procuror, poliţist sau medic) şi solicită telefonic diferite sume de bani diverselor persoane.
Banii sunt ceruÅ£i sub pretextul că rude apropiate (fiu, fiică, ginere) au fost victimele unor accidente de circulaÅ£ie ÅŸi au nevoie de bani pentru intervenÅ£ii urgente medicale sau au fost reÅ£inute de organele de poliÅ£ie pentru săvârÅŸirea unor astfel de fapte grave (cu victime decedate), iar sumele de bani reprezintă onorariul acestora ori sunt necesare pentru acoperirea pagubelor produse cu ocazia accidentelor de circulaÅ£ie.
Victimele sunt în general alese din rândul persoanelor vârstnice, vulnerabile, care, în prima fază, sunt contactate pe telefoanele fixe, fără afiÅŸaj electronic automat al numărului apelant, aceasta fiind o măsură de precauÅ£ie a suspecÅ£ilor.
Sub imperiul emoÅ£iilor cauzate de cele aflate, de cele mai multe ori, victimele nu mai reÅ£in detaliile discuÅ£iilor ÅŸi sunt uÅŸor influenÅ£abile, astfel încât, cu foarte mare uÅŸurinţă, acceptă să transfere sume importante de bani pe numele unor persoane comunicate de suspecÅ£i.
Din cazuistica intrumentată până în prezent a reieÅŸit faptul că majoritatea suspecÅ£ilor de înÅŸelăciuni sunt deÅ£inuÅ£i în diverse penitenciare, iar transferurile bancare sunt solicitate a fi făcute în conturile unor complici care se află în libertate.
Pentru prevenirea unor astfel de situaÅ£ii, poliÅ£iÅŸtii vă recomandă să manifestaÅ£i prudenţă în cazul în care primiÅ£i un astfel de telefon ÅŸi să nu daÅ£i curs respectivelor solicitări, în ciuda reacÅ£iei emoÅ£ionale de moment. Înainte de a vă oferi ajutorul, aveÅ£i în vedere ÅŸi următoarele aspecte:
 În cazul unui accident, nu există noÅ£iunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreÅŸti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări.
 Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare:
1) depunerea unei plângeri la unitatea de poliÅ£ie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv;
2) înÅ£elegerea amiabilă a părÅ£ilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliÅ£a de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu sunt legale.
 Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală, nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât ÅŸi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale.
 De asemenea, trebuie să cunoaÅŸteÅ£i faptul că, în conformitate cu reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav, este de obicei anunÅ£at de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru.
Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaÅ£ia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde vreo acÅ£iune. În niciun caz nu daÅ£i crezare imediat unor
poveÅŸtianunÅ£ate telefonic de persoane care pretind că au calitate oficială, ci verificaÅ£i informaÅ£ia printr-un apel la 112 sau sesizaÅ£i cea mai apropiată unitate de poliÅ£ie. Într-adevăr unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, dar nu ÅŸi în cazul serviciilor medicale de urgenţă.
De aceea, în niciun caz nu trimiteÅ£i bani prin persoane necunoscute, în speranÅ£a că îi veÅ£i ajuta pe cei dragi – nu faceÅ£i decât să cădeÅ£i în plasa întinsă de cei care doresc să profite de lipsa dumneavoastră de informare.
POLIÅ¢IA ROMÂNÄ‚ VÄ‚ RECOMANDÄ‚:
 verificaÅ£i dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereÅ£i date despre unitatea medicală, de poliÅ£ie sau parchet unde s-ar afla aceasta ÅŸi sunaÅ£i pentru confirmare). În astfel de situaÅ£ii, reprezentanÅ£ii PoliÅ£iei sau Parchetului nu reÅ£in telefoanele mobile;
 dacă sunteţi contactat de un
binevoitor, care vă apelează în numele unei rude apropiate, ÅŸi nu aÅ£i putut verifica veridicitatea informaÅ£iilor, solicitaÅ£i-i acestuia o întâlnire directă ÅŸi anunÅ£aÅ£i PoliÅ£ia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin;
 fiÅ£i atenÅ£i la persoanele cu care intraÅ£i în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmarească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră ÅŸi să afle detalii despre familie sau vecini;
 nu primiÅ£i în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aÅ£i verificat actul de identitate ÅŸi legitimaÅ£ia de serviciu. Nu le furnizaÅ£i acestora informaÅ£ii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini.
 Vârstnicii sunt o categorie extrem de vulnerabilă în ceea ce priveÅŸte victimizarea prin astfel de infracÅ£iuni.
ExplicaÅ£i-le persoanelor vârstnice din familie că nu trebuie să dea curs niciunei solicitări de a plăti sume de bani, făcute de diverse persoane în numele dumneavoastră, fără să vă contacteze în prealabil pentru a le confirma veridicitatea solicitării!
