Ministrul Mediului și Pădurilor și cel care administrează Programul Rabla, prin care sunt subvenționate achizițiile de mașini electrice, a transmis un mesaj de susținere pentru Ford, care produce în România trei automobile complet electrice, lansând totodată un atac voalat la adresa Dacia Spring, din cauză că este produsă în China. Mesajul ministrului Fechet a fost transmis în cadrul unui eveniment în timpul căruia ministrul a anunțat noile valori ale tichetelor Rabla, care se vor majora pentru vehiculele electrice la 7.500 de euro, conform profit.ro
„Marea veste pentru români este suma de 7.500 euro, noua valoare a ecotichetului la Rabla Electric, în contextul în care, spre deosebire de ceea ce se întâmpla anul trecut, avem în Romania trei modele produse în țara noastră, la Craiova”, a spus Fechet. „Am vizitat fabrica, am condus acele modele și sper ca o parte însemnată a bugetului Rabla Plus să nu mai meargă în China, să nu mai meargă în afara Uniunii Europene și în afara României, să rămână la noi în țară”.
Dacia Spring este produsă în China de compania Dongfeng, în cadrul unei companii de tip joint-venture în care acționari mai sunt în acest moment doar Dongefeng și Nissan, deoarece Renault s-a retras în urmă cu doi ani. Mașina a înregistrat vânzări importante pentru marca Dacia, care depășesc 160.000 de unități, la nivel european. Mai multe state din Europa acordă subvenții pentru achiziția de mașini electrice, inclusiv pentru cele produse în afara UE, dar Franța, de exemplu, a modificat legislația la finalul lui 2023 pentru a nu fi acceptat decât mașinile care respectă anumite limite de emisii de CO2 pe parcursul producției. Din acest motiv, mașinile produse în China, inclusiv Dacia Spring, nu mai sunt subvenționate. În România, Spring s-a vândut foarte bine în primii ani de viață, cu peste 3.000 de unități în 2021, 6.800 unități în 2022, 6.900 de unități în 2023 și numai 3.200 în 2024, odată cu înjumătățirea tichetului Rabla Plus. În total, aproape 20.000 de mașini Dacia Spring au fost cumpărate de români prin Programul Rabla, aducând beneficii în primul rând prin scoaterea din circulație a cel puțin tot atâtea mașini vechi, poluante, dar și prin reducerea drastică a emisiilor de CO2 pe parcursul vieții acestor mașini noi.
Prețul noului Dacia Spring, în prezent, este de 16.600 de euro, iar cu tichetul Rabla majorat coboară la aproximativ 9.100 de euro.
Dacia Spring este un automobil de segment A și are o lungime de 3,70 metri. Ford produce din acest an în România noul Puma Gen-E, care are propulsie complet electrică, și care va costa, odată cu majorarea subvenției prin Rabla la 7.500 de euro, aproximativ 20.000 de euro.
Ford Puma Gen-e este un SUV de segment B și are o lungime de 4,22 metri. De asemenea, tot la Craiova sunt produse e-Tourneo Courer și e-Transit Courier, două mașini comerciale, una pentru transport mărfuri și cealaltă pentru transport de pasageri.