La ce trebuie să fie atenÅ£i 1 septembrie 2021, consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaÅ£iile oferite de Autoritatea NaÅ£ională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) înainte de a alege un furnizor de energie electrică ÅŸi să compare ofertele diverÅŸilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE, susÅ£ine directorul general al Autorităţii NaÅ£ionale pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
„Se estimează o creÅŸtere a preÅ£urilor, însă nu disproporÅ£ionat... Facturile la electricitate ale românilor cu venituri medii sau consum ... Hidroelectrica, cele mai mari amenzi de la ANRE. AlegeÅ£i cea mai bună ofertă. ComparaÅ£i ofertele diverÅŸilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE. Dacă primiÅ£i o oferta de furnizare de energie, verificaÅ£i să fie de la un furnizor licenÅ£iat. În comparatorul de tarife, simulaÅ£i un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteÅ£i vedea imediat care sunt ofertele mai bune", a scris Paul Anghel pe pagina sa de Facebook. El avertizează consumatorii să fie atenÅ£i când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoÅ£ionale, valabile pe durata limitată de timp (de exemplu pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate creÅŸte ulterior. „ContactaÅ£i furnizorul ales, solicitaÅ£i o ofertă ÅŸi o propunere de contract. VerificaÅ£i contractul: citiÅ£i cu atenÅ£ie clauzele contractuale, verificaÅ£i dacă în contract sunt specificate clar toate informaÅ£iile importante, precum preÅ£ul, durata pe care este valabil preÅ£ul, durata contractului, penalităţi de reziliere", scrie directorul general al ANPC. Potrivit sursei citate, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenÅ£ie deosebită următoarelor aspecte:
-preÅ£ul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preÅ£ul de furnizare; -facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna.
-perioada pentru care urmează a se aplica preÅ£ul menÅ£ionat în oferta. -perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract.
-comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia.
-termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor.
- modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia.
-drepturile şi obligaţiile părţilor.
-condiÅ£iile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunÅ£area unilaterală anticipată a contractului de furnizare ÅŸi garanÅ£iile solicitate, după caz.
„RefuzaÅ£i contractul dacă observaÅ£i clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile ÅŸi obligaÅ£iile părÅ£ilor, în detrimentul consumatorului", avertizează Paul Anghel.
Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE.
„StudiaÅ£i cu atenÅ£ie serviciile suplimentare cum ar fi portal online ÅŸi aplicaÅ£ii mobile pentru a gestiona singur consumul ÅŸi facturile. VerificaÅ£i dacă la cerere se asigură service ÅŸi în ce condiÅ£ii", recomandă oficialul ANPC. De asemenea, consumatorii au tot dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spaÅ£iilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet. El mai recomandă verificarea respectării clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor. „Nu ignoraÅ£i notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condiÅŸiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiÅ£iile prevăzute în contract (preÅ£ fix pe o anumită durată de timp), sesizaÅ£i ANPC sau ANRE", a mai scris directorul general al ANPC pe reÅ£eaua de socializare.