Românii riscă să fie deconectaţi de la reţelele electrice dacă furnizorul lor de energie are datorii către transportator, distribuitor sau alţi operatori, inclusiv restanţe pe piaţa angro.
Informaţia apare în proiectul de Regulament de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, postat de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pe pagina sa de internet. După perioada de dezbateri publice, acest document va deveni literă de lege şi ar trebui implementat întocmai.
Potrivit articolului 19 din proiect, clientul final ia notă de faptul că riscă să fie deconectat "dacă primeşte un preaviz de deconectare deoarece furnizorul lui nu şi-a respectat datoriile de plată pe piaţa angro. Pentru a evita această situaţie, în termenul de preaviz clientul final poate rezilia contractul de furnizare cu furnizorul respectiv şi poate schimba furnizorul inclusiv prin trecerea la furnizorul de ultimă instanţă". Preavizul este de cel puţin 15 zile şi vor fi deconectaţi inclusiv cei fără datorii la furnizor, conform articolului 69.
Noua prevedere este văzută ca un drept al consumatorului în cazul în care furnizorul
încasează banii de la clientul final, fără să plătească, mai departe, către alţi operatori (transport, distribuţie, piaţa de echilibrare), profitând de
faptul că locul de consum nu putea fi deconectat“, potrivit notei de prezentare care conţine principalele modificări ale documentului.
Chiar şi aşa, prevederea este extrem de dură din cauză că utilizatorul trebuie să suporte consecinţele activităţii unui alt agent economic. Spre exemplu, Fiscul nu deconectează abonaţii dacă operatorul de cablu/internet/telecom are restanţe la buget. Punerea măsurii în practică va duce şi ea la situaţii ciudate, în condiţiile în care nu foarte mulţi oameni pot să facă diferenţa între operatorul de reţea şi furnizor, mai ales să găsească altul.
Preşedintele ANRE, Nicolae Havrileţ a declarat că acesta este un document aflat la prima vedere şi că va fi modificat înainte de a fi aprobat.
La rândul său, Ioan Lungu, preşedintele Asociaţia Furnizorilor de Energie din România (AFER), spune că trebuie avut în vedere faptul că nu clientul este de vină, dar şi că unele prevederi sunt legate de funcţionarea sistemului energetic. "Există o serie de îmbunătaţiri, dar şi alte aspecte care mai trebuie clarificate", a declarat el.
Schimbarea mai uşoară a furnizorului
Lungu a menţionat o serie de "cerinţe exagerate" pe care furnizorii vor fi obligaţi să le respecte. Potrivit documentului, "la cererea scrisă a unui client final, furnizorul este obligat să comunice, în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare, o ofertă privind condiţiile de furnizare a energiei electrice, care conţine, obligatoriu, preţul de furnizare, condiţiile şi termenele de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare. Furnizorul nu poate condiţiona prestarea serviciului de furnizare de achiziţionarea sau de plata de către clientul final a altor servicii, care nu fac parte din serviciul de furnizare".
De asemenea, furnizorii au obligaţia de a înfiinţa cel puţin un punct de informare regională/locală în fiecare judeţ în care au încheiate contracte cu populaţia. Aceste puncte trebuie să dispună de personal specializat şi dotare corespunzătoare pentru informarea clienţilor, preluarea-rezolvarea solicitărilor, încheierea de contracte, emiterea şi încasarea de facturi. Distanţa dintre un punct de consum şi un punct de informare locală-regională nu trebuie să depăşească 30 de kilometri.
Oferte online
Tot în proiectul de Regulament se arată că furnizorii trebuie să îşi publice în mod obligatoriu pe site-urile lor ofertele de energie pentru consumatorii care vor să îşi schimbe furnizorul, de a le transmite către ANRE şi de a nu le modifica.
Citeste mai departe