Concursul se derulează în parteneriat cu ANPM şi Instituţia Prefectului Bucureşti în perioada septembrie 2009 – iunie 2010 şi se află în calendarul activităţilor educative al Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Termenul limită de înscriere este 20 noiembrie 2009.
Concursul Patrula Eco este dedicat şcolilor care doresc să se implice în programe de educaţie pentru mediu. Acest concurs oferă posibilitatea implicării şcolii în rezolvarea problemelor de mediu, alături de partenerii instituţionali locali.
În cadrul primei ediţii (an şcolar 2008/2009) a Concursului Naţional Patrula Eco au fost înscrise 218 unităţi şcolare şi un număr de peste 20400 de elevi de pe întreg teritoriul României (37 de judeţe). Judeţul Botoşani a avut cele mai multe patrule din ţară – 28, din care au facut parte 2443 de elevi coordonaţi de 56 de cadre didactice.
Din cele 28 de patrule, 21 au fost din mediul urban şi 7 din mediul rural. Numărul mare al unităţilor şcolare ce provin din mediul urban explică faptul că există un interes mult mai mare asupra problemelor mediului înconjurător, deoarece, în mediul urban, aceste probleme sunt mult mai frecvente şi mai numeroase decât în comunităţile rurale.
Categoriile unităţilor şcolare implicate în proiectul Patrula Eco au fost diverse: 19 şcoli generale, 8 licee/grupuri şcolare/colegii şi o şcoală specială. Acest fapt reflectă interesul pentru protejarea şi evidenţierea problemelor de mediu a elevilor din diferite categorii de vârstă.
La prima ediţie cea mai bine clasată patrula din judeţul Botoşani a fost cea de la Şcoala cu clasele I – VIII nr. 11 Botoşani, Agenţii mediului, care s-a clasat pe locul 11. Organizatorii au acordat diplome şi premii coordonatorilor, iar câte un elev din fiecare patrula a primit un premiu oferit de organizatori pentru cea mai complexă agendă.
Premiul special pentru ce mai reuşită fotografie ataşată în Agenda Patrulei Eco a fost acordat elevei Aliana Cristina Damalachi, din cadrul Patrulei Liceeni Ecologişti, din cadrul Grupului Şcolar
Elie RaduBotoşani.
Condiţiile de participare sunt similare celor din prima ediţie, regulamentul concursului fiind disponibil pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Botoşani www.apmbotosani.ro.
Experienţa primei ediţii a dovedit utilitatea acestui concurs atât în depistarea şi "reclamarea" problemelor de mediu, dar şi în prezentarea faptelor bune care au ca scop protejarea mediului înconjurător.
De asemenea, prin faptul că proiectul este interactiv şi se desfăşoară pe tot parcursul anului şcolar, elevii sunt permanent în contact cu ceea ce se întâmplă în jurul lor, proiectul contribuind astfel la o diseminare permanentă a mesajelor ecologice.