Au supraviețuit trei săptămâni fără apă, în mijlocul municipiului Botoșani. Nova ApaServ: "Nu sunt fonduri"

Locatarii din zona aleea Alba Iulia - strada Călugăreni au stat vreme de trei săptămâni fără apă, până ca reparațiile de rigoare să fie efectuate, marți dimineață, de către angajații Nova ApaServ. Zona este printre cele mai problematice din municipiul Botoșani, fiind înregistrate mai multe avarii, în doar câteva luni. Populația se revoltă, acuzând compania de gestionare a alimentării cu apă din oraș de indolență și dezinteres, în vreme ce Nova își declină competențele, motivând că nu dispune de fondurile necesare soluționării definitive sau, măcar, pe termen lung.

Presiunea apei a scăzut drastic pe 11 iulie a.c., etajele fiind afectate proporțional cu nivelul, ca în seara următoare toate robinetele blocurilor să mai debiteze câteva picături. Crezând că nu avea să fie un fenomen de lungă durată și nefiind notificați, locuitorii nu s-au aprovizionat corespunzător. Apa a început să curgă din nou, cu oarecare presiune, abia pe 30 iulie, când o echipă coordonată de inginerul Romeo Obuf a efectuat lucrări de reparație în spatele blocului 3. Cu toate acestea, etajele erau în continuare lezate. 

La 87 de ani, a cărat apă cu gălețile până la etajul trei și s-a spălat cu porția, la cunoștințe

Imediat după intervenția de marți, locatarii au confirmat revenirea apei. Câteva ore mai târziu, nemulțumirile au început și ele să curgă, unele motivate de intervenția târzie, altele de modul în care angajații ar fi tratat problema.

"Au reparat acum, dar... Până la trei abia ajunge apa. Trei săptămâni de zile nu am avut apă. Pe căldurile astea, să nu mai ai apă? Vă dați seama? Eu la etajul unu am avut, la început, dar puțin de tot. În spatele blocului ăstuia au făcut azi reparații. Abia ce au astupat. Dar de dimineață, numai unul ce mai dădea la lopată. Restul stăteau pe margine și râdeau. Dacă era cineva să filmeze era tare bine. De trei ori a fost spartă țeava aceaa, dar lor am văzut că le părea bine. Chiar vorbeam cu niște vecine de cum s-au putut ei comporta, când noi ne-am chinuit atâta timp aici. Prima dată când s-a spart chiar spunea lumea, mai în glumă, că e apă limpede, că avem izvor în spate. Trei săptămâni are apa aia de când curge și ei vin și râd", spune doamna Gheorghiu, pensionară.

Femeia a explicat că unii locatari au fost mult mai afectați, întrucât în cartier locuiesc inclusiv bătrâni bolnavi. A dat-o ca exemplu pe o vecină de bloc, în vârstă de 87 de ani, care, timpp de trei săptămâni, a transporat apă cu găleata de la o fântână aflată la circa 300 de metri de blocul în care își are apartamentul, la etajul trei. Doamna Maria Oică, pe care mulți dintre oamenii locului o cunosc, ducea două recipiente cu apă spre casă chiar în timpul discuției cu vecina sa.


 

"Curgea foarte puțină apă la robinet, foarte murdară. Cu rugină. Nu se poate bea nici acum. Eu de aproape o lună aduc apă de la o fântână, așa, când mă lasă puterile. Mai vine un om  și le mai umple sau mă mai ajută o fetiță să aduc gălețile sus, că eu stau la trei. Îi mai dau doi lei când pot. Au venit de multe ori și au reparat conducta, dar degeaba. Iar facturile vin mari la apă, de 900 de lei sau un milion [n.r.: 90-100 de lei]. În spate, a curs un vagon de apă, spuneau oamenii. Am fost și eu la ei și m-am plâns, dar tot rău stăm cu apa. Acum a venit, dar nu se poate bea. Ca să vă spun sincer, cu toată rușinea, mă mai rugam de cineva să mă lase să mă spăl pe unde era apă", povestește Maria Oică.

Utilizatori revoltați, angajați plictisiți?

O parte dintre utilizatorii afectați au depus mai multe sesizări la sediul ApaServ. Sesizări care, spun unii dintre reclamanți, au fost soluționate după prea mult chin. Mai mult, atitudinea reprezentanților instituției ar fi lăsat de dorit, clienții păgubiți fiind grăbiți spre ieșire. Situația ar fi fost cu atât mai deranjantă, în condițiile în care apa este o nevoie indiscutabilă în viața de zi cu zi, în special când acasă cresc și copii cu vârste fragede. 

"Asta mi se pare ciudat, că nu ne bagă nimeni în seamă. Vă dați seama, trei săptămâni, să nu ai presiune practic și să curgă apa numai noaptea, puțin...De nedescris. Eu nu am primit un răspuns clar. Mi-au zis că știu că este o problemă, dar nu știu unde, cum. Sunt depășiți de situație. Sunt probleme de mult pe Alba-Iulia, pe Călugăreni și pe Independenței, atât au putut zice. Eu ziua, dacă veneam la ora 15, nici aer nu mai era, nu că apă. Numai noaptea mai venea. Trebuia să stai pe la 12-1 noaptea să aduni un pic de apă, să ai măcar să pui la WC. Am copil mic, mașina de spălat nu mergea, de spălat nu am putut spăla, abia aveam cu ce trage apa, așa...în caz fericit. Centrală nu, nimic nu. Am tot fost, am tot sesizat. Am fost și am strâns și semnături. De la etajul doi se strică treaba. Când am vrut să intru la director, doamnele alea care se ocupă de programările lui credeau că sunt de la Flămânzi, unde sunt probleme. Când i-am spus că stau în zona centrală, zona zero a orașului, au rămas mască. Domnul Obuf, care se ocupă de zonă, se vedea că știe despre ce vorbesc și a spus că trimite, dragă Doamne, niște muncitori să verifice apometrele. Eu am dat de el întâmplător, că nu au vrut să îmi dea numărul lui, că nu au voie. Când am întrebat unde în teren este, mai exact, au spus că nu știu. Serios? Păi chiar și-au bătut joc și nu ne bagă nimeni în seamă, asta e cel mai dureos. Am fost și de Ziua Eroilor, la 15, și nu mai era nimeni, că era program scurt, din ce am înțeles", spune Marian Cîrpă.

Și mai multe sesizări au venit din partea lui Ionel P., care contestă profesionalismul cu care Nova ApaServ a acționat. Angajații, spune el, l-au primit cu ușa mai mult închisă, spunându-i că problema le este familiară, dar nu și soluția.

"Am mers acolo de nu știu câte ori. Nu numai eu, ci atâția oameni din zona asta. Ba mi se zicea că e de la subsolul blocului, ba că avem noi pierderi de la conducte fisurate. Un dezinteres total, un dispreț și o nepăsare generală. Mergem boi și veneam vaci. Au reparat conducta asta după ce am stat atâta timp fără apă. Să nu poți face un duș, să nu ai apă să bei, în buricul orașului și să mai fii și sictirit... nu se poate una ca asta, într-o societate civilizată. Am fost jos din prima, când am văzut că apa se subțiază în robinete, dar la noi conductele sunt înnoite, bucată cu bucată. Un strop de apă nu vezi la subsol. Avaria de afară ne-a lăsat pe noi fără apă, nu conductele nostre, ci ale lor", declamă Ionel P, cu revoltă vădită.

Conductele din subsolul blocului în care locuiește sunt, însă, în stare bună. Niciun strop de apă nu a curs din vreo țeavă, fiecare dintre acestea fiind înnoită, pe segmente, din buzunarul contribuabililor.

După ce muncitorii au terminat lucrarea, parcarea din dreptul conductei avariate arăta astfel:


 

În același timp, chiar lângă mormanul de pământ proaspăt săpat, se putea observa în ce mod s-au descurat oamenii rămași fără apă:


 

Răspunsul Nova ApaServ: problema este cunoscută, dar nu sunt fonduri. "O să rezolvăm"

Inginerul Romeo Obuf, cel responsabil de zonă, a explicat că avariile apar din cauza vechimii conductelor, ce trebuie înlocuie, măcar segmentar. Cum este în concediu, directorul general al companiei de gestionare a alimentării cu apă, Albert Tănasă, a direcționat problema spre locțiitoarea sa.

"Știu problema, nu au presiune. Știu că sunt avarii repetate, cunosc problema la nivel de unitate, într-adevăr sunt mari inconveniente", a spus Cristina Panait, care a indicat, pentru detalierea situației, către directorul operațional, Ady Petrușcă.

"Știu, chiar în concediu m-am documentat. Domnul Obuf a fost și a reparat conducta marți dimineață.  Știu că problema este cu presiune, care e mai mică decât de obicei. Toată zona îmi este afectată, și Independenței, și Săvenilor. Îs consumuri mai mari dinspre partea Răchiți, Roșiori, Stăuceni. Ei au reparat atunci, dar na, vremea asta... Chiar dacă a plouat, consumul e mare, știm. Dar cred că într-o perioadă mai scurtă de timp se rezolvă. Plus că astăzi i-am rugat pe cei care sunt aici să meargă să mai facă niște manevreși încercăm să revenim la situația inițială. Păi manevrele constau în a mări debitul din Cătămărăști, dar presupune și un pic de alte riscuri, dar e singura modalitate de remedia. Riscurile sunt să apară avarii, conductele fiind foarte vechi. Dar cine să le înlocuiască? Ca să le înlocuiești, trebuie să înlocuiești tot orașul. Conducte sunt și din 1905. Lucrăm greu cu ele, unele sunt chiar și din plumb. Într-adevăr, poate ar trebui schimbate, dar ar însemna să săpăm tot orașul. Așa că mai bine intervenim punctual, unde e nevoie, iar lucrurile funcționează. Deocamdată nu avem niciun proiect pentru asta, dar avem în vedere lucrul ăsta. Odată și odată se va face și asta, că aceste conducte au o perioadă de viață determinată, stabilită de materialul din care sunt făcute. Probabil se va face pe porțiuni, nu știu să vă spun. Când o să fie fonduri și o să fim în măsură să facem asta, sigur că vom face. Asta pentru binele tuturor locuitorilor, pentru că și eu locuiesc aici, toți ne dăm interesul.
 

Ăsta e un lucru bun [n.r.: referitor la starea bună a conductelor din blocuri], înseamnă că nu există pierderea respectivă. Când cetățeanul vine și ne spune că nu are apă sau presiune, mergem imediat și rezolvăm. La intervenții suntem prezenți, suntem acolo. De multe ori, sesizările cetățenilor ne ajută, pentru că chiar atunci intervenim și rezolvăm problema. Este, într-adevăr, problemă, dar vom rezolva", explică Ady Petrușcă, director operațional al Nova ApaServ.

Capital de aproape 10 milioane de euro, dar în prag de insolvență. CJ a intervenit cu un ajutor de un milion de euro, în mai

La începutul acestui an, Nova ApaServ a depus o nouă notă la Consiliul Județean Botoșani, pentru fundamentarea cererii de mărire a capitalului social. În anexe, cifrele care apar ca profit și capital existent sunt potrivite pentru o afacere prosperă. În ciuda acestui fapt, compania prezintă o situație alarmantă a datoriilor externe, însemnând bani pentru diverse achiziții, unele cu plată eșalonată. Tot majorare a capitalului social a solicitat și în 2018, Consiliul Județean acordând, ulterior, un plus de 4,36 de milioane de lei.


 

Motivele înaintate de reprezentații companiei conțin o serie de prevederi, precum: întreținerea noilor obiective de investiții la nivel minim, cauzată de lipsa disponibilităților financiare, îndeplinirea unor condiții legate de calitatea apei și a mediului, obligație care finanțele Nova și impune noi alocări de buget, prioritizarea plătirii datoriilor și nu a finalizării investițiilor.



Investițiile, după cum se arată inclusiv în nota din ianuarie, nu sunt o prioritate. Urgente sunt dările către finanțatorii externi, precum și datoriile către foști angajați, care și-au câștigat drepturile salariale în instanță. Cel din urmă aspect, spune compania, are un impact dublu asupra minusurilor înregistrate. 




Tariful apei a crescut în ultimii ani, proporțional cu scumpirea energiei electrice. Deși calculul prețului unui metru cub de apă se realizează inclusiv în funcție de cota electricității, Nova a numărat și cea din urmă scumpire printre motivele necesității creșterii capitalului social.

De asemenea, amintim că, în luna mai, Consiliul Județean a votat de două ori bugetul Nova ApaServ, accelerând procesul de finanțare cu aproape un milion de euro a societății aflate în prag de insolvență. Aceasta, în contextul în care instituția a ratat două mari investiții, nu din lipsa fondurilor, ci a unor teste. 

Datoriile externe, majoritatea către bănci, ale societății comerciale au avut scoruri mari și în 2018. Acesta nu a fost un temei suficient pentru ca salariile Consiliului de Administrație să nu fie mărite, încărcând Nova ApaServ cu un milion de lei în plus, în fiecare an, doar pentru plata directorilor.


 

Între timp, oameni din localitățile în care există (și nu prea) alimentare cu apă, suportă consecințele unor întreruperi tot mai dese ale girării apei, pentru că nu sunt bani și proiecte pentru rețeaua de conducte. Cea mai ilustrativă experiență neplăcută a botoșănenilor privind utilizarea apei rămâne, până la proba contrarie, cazul Alba-Iulia.

 

Spune-ne opinia ta