Ești tânăr și vrei să îți deschizi propria afacere? Iată ce trebuie să știi: 9 din 10 IMM declară că s-au confruntat cu piedici în afaceri!

Ești tânăr și vrei să îți deschizi propria afacere? Iată ce trebuie să știi: 9 din 10 IMM declară că s-au confruntat cu piedici în afaceri!

Nouă din zece IMM declară că s-au conruntat cu piedici sau bariere administrative la iniţierea, derularea sau consolidarea afacerii, arată un sondaj efectuat de Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PITR).

PITR a prezentat în cadrul unei conferinţe de profil, rezultatele unui sondaj naţional ce a vizat stabilirea măsurilor prioritare necesare pentru simplificarea procedurilor de autorizare a întreprinzătorilor si debirocratizare, în beneficiul IMM-urilor si mediului de afaceri.

Printre respondenţi ponderea cea mai mare au fost microîntreprinderile (0-9 angajaţi), în proporţie de 63%, 10% întreprinderi mici (10-49 angajaţi), 1% întreprinderi mijlocii (50-249 angajaţi), 2% întreprinderi mari (peste 249 angajaţi), 22% ONG (asociaţie, fundaţie)/ patronat.

Potrivit rezultatelor sondajului, la întrebarea „V-aţi confruntat cu bariere/piedici administrative la iniţierea, derularea sau consolidarea afacerii dvs.?”, 94% dintre cei chestionaţi au răspuns afirmativ.

Totodată, printre barierele administrative care i-au afectat cel mai mult, respondenţii au menţionat în principal procedurile îndelungate şi complicate de autorizare, costurile ridicate administrative şi numeroase taxe parafiscale. Astfel, 18,9% au menţionat procedurile complicate de autorizare/înregistrare, 16,7% procedurile îndelungate de autorizare/înregistrare, 14,4 costurile administrative ridicate, 12,8 numeroase taxe parafiscale, 11,1% perioada mică de valabilitate a autorizaţiei, cu necesitatea reluării procedurilor, 25% lipsa soluţiilor e-Government (lipsa unor informaţii actualizate accesibile pe internet, posibilitatea descărcării de formulare, de completare şi transmitere online, inclusiv pentru plata taxelor) şi 1,1% alte răspunsuri. În categoria “alte răspunsuri”, au fost menţionate taxele fiscal pentru costurile angajaţilor, legi care impun investiţii costisitoare şi nejustificate (ex.: dotarea cu sisteme de monitorizare video şi antiefracţie a fiecărui punct de lucru al unei societăţi ce comercializează metale preţioase) şi autorizarea activităţii comerciale la nivelul Primăriei.

Cu excepţia a 3% din respondenţi, majoritatea respondenţilor a considerat că este necesară înfiinţarea unui departament de debirocratizare în cadrul ministerului de resort şi în celelalte ministere, sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului, pentru identificarea şi simplificarea sarcinilor administrative cu care se confruntă mediul de afaceri, care să stabilească măsuri trimestriale de debirocratizare, măsură care apare şi în Programul de Guvernare.

Respondenţii au menţionat mai multe domenii în care sunt necesare măsuri urgente de debirocratizare şi simplificare a procedurilor, în principal domeniul fiscal, al programelor cu finanţare UE/buget, domeniul autorizării/funcţionării întreprinderilor, achiziţiilor publice şi relaţiilor de muncă. Astfel, 8,7% dintre respondenţi au menţionat domeniul înregistrării societăţilor comerciale, 13,9% domeniul autorizării funcţionării societăţilor comerciale, 15,3% domeniul fiscal şi de procedură fiscală, 12,2% domeniul achiziţiilor publice, 12,2% accesarea şi implementarea proiectelor cu finanţare de la bugetul de stat, 14,6% accesarea şi implementarea proiectelor cu finanţare europeană, 13,2% domeniul relaţiilor de muncă, 9,1% domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi 0,7 alte domenii. În cadrul răspunsurilor la categoria "alte domenii", au fost menţionate toate domeniile şi PSI.

Respondenţii au menţionat şi autorizaţiile/avizele/acordurile de funcţionare a întreprinderilor, pentru care sunt necesare măsuri urgente de debirocratizare/simplificare a procedurilor. Astfel, 16,8% dintre respondenţi au menţionat autorizaţia PSI, 9,2% autorizaţia sanitară, 9,2% autorizaţia sanitar-veterinară, 8% aviz pentru amplasarea reclamei luminoase, 4,4% certificate de clasificare a unităţilor de cazare, 2% autorizaţia pentru casele de schimb valutar, 12% autorizaşia de funcţionare la primărie, 13,2% autorizaţia de mediu, 9,2% autorizaţia ITM şi protecţia muncii, 4,4% aviz pentru difuzarea de muzică, 6,8% autorizaţia de la Ministerul de Interne pentru protecţie şi pază (firme de securitate, etc), 2% aviz de la comisia de supraveghere (firme de asigurare, leasing, etc) şi 2,8% alte avize şi autorizaţii. La categoria răspunsuri pentru "alte avize şi autorizaţii", respondenţii au considerat că pentru difuzare muzică sunt trei organisme care bat la uşă să ceara bani. În scop ambiental este relativ ok, însă daca aplici pentru scop lucrativ se cer procente din venituri. De exemplu in domeniul aerobic/dans se cere 1,5% din încasările pe respectivul domeniu. Este practic imposibil de dat exact deoarece într-o sala de fitness abonamentele sunt generale. Aceştia au mai menţionat Certificatul de Urbanism.

Sondajul naţional a fost derulat în perioada mai-septembrie 2019 la nivelul membrilor PTIR şi CNIPMMR.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Tudor Carare

Trecerile la nivel cu calea ferată din județul Botoșani vor fi verificate de polițiști

Joi, 17 Octombrie 2019
195

Trecerile la nivel cu calea ferată vor fi, în sfârșit, verificate de polițiști, ca urmare a accidentelor grave produse în aceste zone.Trecerile la nivel cu calea ferată din ...

Meseria de pădurar, una din cele mai periculoase din România! Doi pădurari au fost executați în stil mafiot numai în ultima perioadă!

Joi, 17 Octombrie 2019
304

Meseria de pădurar, dacă ar putea fi numită așa, pentru că, în fapt, vorbim despre adevărații iubitori ai pădurii, a devenit în ultimii ani una din cele mai periculoase din Rom&aci...

Cresc salariile! Fiecare român trebuie să câştige cel puţin 2.500 de lei ca să trăiască decent! Legea a fost trimisă la președinte pentru promulgare!

Joi, 17 Octombrie 2019
1106

În cel mai scurt timp, în România, stabilirea salariului minim se va face în funcție de valoarea reactualizată anual a unui coș minim pentru un trai decent. Valoarea este st...